افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 17 October , 2024
1

چگونه بفهمیم که سندرم ایسکمی روده داریم؟

  • کد خبر : 399597
چگونه بفهمیم که سندرم ایسکمی روده داریم؟

آفتاب نیوز: سندرم های ایسکمیک روده در اثر تشکیل چربی و پلاک بر روی دیواره رگ ها ایجاد می شود که منجر به باریک شدن یا انسداد رگ ها می شود و علائم منحصر به فردی دارد که به شرح آنها می پردازیم. سندرم ایسکمی روده و کاهش جریان خون به روده. سندرم روده ایسکمیک […]

آفتاب نیوز:

سندرم های ایسکمیک روده در اثر تشکیل چربی و پلاک بر روی دیواره رگ ها ایجاد می شود که منجر به باریک شدن یا انسداد رگ ها می شود و علائم منحصر به فردی دارد که به شرح آنها می پردازیم.

سندرم ایسکمی روده و کاهش جریان خون به روده.

سندرم روده ایسکمیک یا به عبارت دیگر سندرم های ایسکمیک احشایی یا مزانتریک زمانی رخ می دهد که جریان خون به روده به دلیل انسداد رگ های خونی کاهش می یابد و می تواند روده کوچک یا روده بزرگ (کولون) یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد. در بیشتر موارد، سندرم های روده ایسکمیک ناشی از تصلب شرایین (جمع شدن مواد چربی و پلاک بر روی دیواره رگ های خونی) است که باعث باریک شدن یا انسداد رگ ها می شود. این شرایط همچنین می تواند ناشی از لخته شدن خون یا آنوریسم (بزرگ یا انحنای غیر طبیعی) در رگ های خونی باشد.

سندرم روده ایسکمیک می تواند در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر پس از 60 سالگی رخ می دهد. ایسکمی روده یک بیماری جدی است که می تواند باعث درد روده شود. در موارد شدید، کاهش جریان خون به روده می تواند به بافت روده آسیب برساند. ایسکمی روده اصطلاحی است که برای توصیف نتیجه اختلالات مختلفی که به دلیل خون رسانی ناکافی در دستگاه گوارش رخ می دهد، استفاده می شود.

این ضایعات ایسکمیک می توانند با علائمی مانند درد ناگهانی شکم یا اسهال خونی یا شرایط جدی تری مانند قانقاریا که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد و حتی منجر به مرگ شود، ظاهر شوند.

در حال حاضر درمان هایی برای رفع ایسکمی روده وجود دارد. برای افزایش شانس بهبودی، لازم است علائم اولیه را بشناسید و به دنبال کمک پزشکی باشید. ایسکمی روده می تواند یک بیماری ویرانگر باشد، اما پیشرفت های عظیم در درک پزشکی از ایسکمی روده در طول 50 سال گذشته، این امکان را برای بسیاری از پزشکان فراهم کرده است که ایسکمی روده را در مراحل اولیه توسعه آن شناسایی و شناسایی کنند، که در نتیجه باعث شده است. نتایج درمانی بهتر بیماران

بر اساس اطلاعات فعلی در مورد این بیماری و در دسترس بودن گزینه های تشخیصی و درمانی مدرن، می توان اطمینان از بهبودی را برای بسیاری از بیماران افزایش داد. توجه به این نکته ضروری است که درمان موفقیت آمیز ایسکمی روده مستلزم همکاری بیمار و پزشک است. دانستن علائم اولیه بیماران و عوامل خطر بیماری، توانایی پزشکان را برای تشخیص و درمان مناسب افزایش می دهد.

ایسکمی مزانتریک حاد (AMI) یک سندرم است که در اثر جریان ناکافی خون از طریق عروق مزانتریک ایجاد می‌شود و در نهایت منجر به ایسکمی و قانقاریای دیواره روده می‌شود. اگرچه وقوع این وضعیت نسبتاً نادر است، اما در صورت بروز تهدید کننده زندگی است.

به طور کلی، AMI را می توان به عنوان شریانی یا وریدی طبقه بندی کرد. ایسکمی شریان مزانتریک حاد را می توان به دو نوع تقسیم کرد: ایسکمی مزانشیمی غیر انسدادی (NOMI) و ایسکمی شریان مزانتریک (OMAI).

ایسکمی شریان مزانتریک بیشتر به آمبولی شریان مزانتریک حاد (AMAE) و ترومبوز شریان مزانتریک حاد (AMAT) تقسیم می‌شود. ایسکمی حاد مزانتریک نیز وریدی به شکل ترومبوز وریدی مزانتریک (MVT) است.

از آنجایی که چهار نوع ایسکمی حاد مزانتریک شباهت‌هایی دارند و در صورت عدم درمان مناسب، در نهایت منجر به از دست دادن روده می‌شوند، می‌توان آنها را با هم مورد بحث قرار داد. گزینه های درمانی برای ترومبوز حاد بر روی روش های جراحی متمرکز شده اند و از اواخر قرن بیستم تغییر نکرده اند. برخی از بیماران ممکن است کاندیدهای خوبی برای آنژیوپلاستی تحتانی با استنت گذاری باشند.

ایسکمی مزانتریک به دلیل مرگ و میر و مشکلات تشخیصی خطر قابل توجهی برای بیمار دارد. این خطر را می توان با تصویربرداری تشخیصی زودهنگام و تهاجمی و مشاوره زودهنگام جراحی کاهش داد.

ایسکمی چگونه در روده بزرگ ایجاد می شود و چه علائمی دارد؟

شایع ترین نوع ایسکمی روده مربوط به ایسکمی روده بزرگ است که در آن جریان خون به این ناحیه کاهش می یابد و اکثر افراد بالای 60 سال به این بیماری مبتلا می شوند و علائم آن شامل خونریزی پایین معده، خفیف ناگهانی است به درد شدید شکم درد، اما دلیل کاهش جریان خون همیشه واضح نیست.

علائم و نشانه های ایسکمی روده می تواند به طور ناگهانی (حاد) یا به تدریج (مزمن) ظاهر شود. شرایط مربوط به بیماری ایسکمیک روده از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین هیچ علامت یا نشانه خاصی وجود ندارد که نشان دهنده بیماری ایسکمیک روده باشد، اما برخی الگوهای عمومی برای این بیماری شناخته شده است.

علائم و نشانه های ایسکمی حاد روده.

درد ناگهانی شکم که می تواند خفیف تا شدید باشد.

نیاز به اجابت مزاج

اجابت مزاج مکرر و شدید

حساسیت شکمی

وجود خون در مدفوع.

حالت تهوع و استفراغ

بنابراین

سردرگمی در افراد مسن

علائم و نشانه های ایسکمی مزمن روده.

گرفتگی شکم یا احساس سیری بعد از غذا خوردن؛ معمولاً این احساس در یک ساعت اول پس از صرف غذا ایجاد می شود و 1 تا 3 ساعت طول می کشد.

ترس از خوردن به دلیل درد بعدی.

کاهش وزن غیر قابل توضیح

اسهال

حالت تهوع و استفراغ

نفخ شکم

با ظاهر شدن علائم و نشانه های ایسکمی روده چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد شدید و ناگهانی شکم دارید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر درد شدیدی دارید که نمی توانید بنشینید یا موقعیت راحتی پیدا کنید، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=399597

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.