افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

چگونه از شک به نفع خود استفاده کنیم؟

  • کد خبر : 354828
چگونه از شک به نفع خود استفاده کنیم؟

یکی از شگفت انگیزترین توانایی های انسان این است که می توانید به خودتان شک کنید! ما می توانیم به همه چیز شک کنیم. از توانایی ها و استعدادهای خود گرفته تا موقعیت اجتماعی و حتی تردید در مورد نتایجی که قرار است از تلاش های روزانه خود به دست آوریم. شک به خود ارتباط […]

یکی از شگفت انگیزترین توانایی های انسان این است که می توانید به خودتان شک کنید! ما می توانیم به همه چیز شک کنیم. از توانایی ها و استعدادهای خود گرفته تا موقعیت اجتماعی و حتی تردید در مورد نتایجی که قرار است از تلاش های روزانه خود به دست آوریم. شک به خود ارتباط مستقیمی با وجود یا عدم وجود انگیزه دارد.

انگیزه می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. میل به عمل و میل به شروع یک رفتار جدید از رایج ترین اشکال انگیزه در بین ما انسان ها است. علاوه بر این، برخی از کارشناسان انگیزه را با رقابت مرتبط می دانند. حالا اگر به توانایی های خود شک کنیم، بی شک رقابت ما تحت الشعاع قرار می گیرد.

در این مقاله می خواهیم ببینیم چگونه می توانیم از «تردید» به نفع خود استفاده کنیم و به شایستگی دست یابیم. با ما همراه باشید.

شک به خود و فعالیت بدنی

همانطور که آمار نشان می دهد، بسیاری از ما آنقدر که باید فعالیت بدنی نداریم. تنها درصد کمی از افراد در اوقات فراغت خود ورزش می کنند و همیشه دراز کشیدن و تماشای تلویزیون اولین انتخاب برای دیگران است. در اینجا می توان عوامل زیادی را دخیل دانست که در این میان شک و تردید یکی از مهمترین آنهاست.

وقتی صحبت از ورزش به میان می آید، شک و تردید می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. هر یک از مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد می تواند انگیزه را کاهش دهد و شک و تردید ما را افزایش دهد.

  • ندانستن در باشگاه های ورزشی از مهم ترین دلایل عدم انجام ورزش و فعالیت بدنی افراد است.
  • ندانستن اینکه چقدر می توانیم در ورزش توانمند باشیم دلیل دیگری است.
  • گاهی اوقات افراد نمی خواهند ورزش کنند. زیرا تصور اشتباهی دارند و فکر می کنند ورزش می تواند آسیب های بیشتری را به همراه داشته باشد.
  • بسیاری از مردم نیز بر این باورند که ورزش برای آنها مناسب نیست و به همین دلیل ترجیح می دهند در منطقه امن خود بمانند.
  • برخی از افراد بر این باورند که برخی از دردهای مزمن آنها (مانند سندرم فیبرومیالژیا) اگر در خانه بمانند و فعالیت بدنی اضافی انجام ندهند، بهبود می یابد یا حداقل بدتر نمی شود. در چنین مواردی، شک و تردید به خود باعث می شود افراد بی حرکتی را بر ورزش و فعالیت ترجیح دهند و به مرور زمان دردشان بیشتر شود.
  • علاوه بر این، زمانی که بازخورد کافی و انگیزشی در مورد عملکرد ورزشی خود نمی بینیم، بیشتر به خود شک می کنیم و از فعالیت بدنی و ورزش نیز فاصله می گیریم.

شک می تواند مثبت باشد

اگرچه شک به خود می تواند انگیزه ما را برای ورزش و انجام فعالیت بدنی از بین ببرد، اما گاهی اوقات می تواند عملکرد مثبتی برای ما داشته باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که شک و تردید می تواند انگیزه ما را هنگام انجام برخی فعالیت های بدنی افزایش دهد.

از جهات مثبت شبهات در مورد ورزش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگامی که افراد به توانایی های فیزیکی و ورزشی خود اعتماد ندارند، اضطراب ناشی از آن می تواند انتظارات آنها را کاهش دهد. این سطح پایین‌تر به افراد این فرصت را می‌دهد که بدون تسلیم شدن به ورزش ادامه دهند و با دستیابی به سطوح پایین‌تری از موفقیت، احساس شایستگی بهینه کنند.
  • از سوی دیگر، برخی از مطالعات به ما نشان می دهد که پیش داوری ها در مورد توانایی ها و این باور راسخ که “می توانیم” کاری را انجام دهیم، گاهی اوقات می تواند پیامدهای منفی برای ما داشته باشد. اعتماد به نفس بیش از حد باعث می شود احساس تنبلی کنیم و توهم شایستگی را به ما بدهد.
  • کمی شک می تواند انگیزه افراد را افزایش دهد و باعث شود بهترین عملکرد را داشته باشند. هنگامی که نتایج به دست آمده از سطح مورد انتظار فراتر رود، فرد احساس موفقیت و شایستگی می کند.
  • باید بدانید که شک با عملکرد بالاتر ارتباط مستقیم دارد. شک و تردید می تواند منجر به خوداندیشی شود. همچنین در آینده می تواند ما را به سمت دستیابی به اهداف صحیح و خویشتن داری راهنمایی کند. همه اینها در کنار هم می تواند ما را به فردی کارآمدتر و شایسته تر تبدیل کند.

از تردیدها به نفع خود بهره برداری کنید

اگر به اندازه کافی از شک های خود آگاه باشیم، می توانیم از آنها به عنوان سکوی پرشی برای موفقیت استفاده کنیم. علاوه بر این، این آگاهی می تواند به ما در غلبه بر افکار منفی کمک کند. در ادامه، چند نمونه می خوانیم و می بینیم که چگونه می توان از شک و تردید به نفع شما استفاده کرد:

  • شک و تردید می تواند یکی از بهترین موقعیت ها باشد که به ما کمک می کند تا به ذهنیت رشد دست یابیم. به عبارت دیگر، با یک ذهنیت رشد، شک به خود را می توان چالشی دانست که باید با آن روبرو شد و بر آن غلبه کرد، نه اجتناب از آن.
  • تحقیقات زیادی نشان می دهد که دریافت بازخورد مناسب از یک مربی یا افراد دیگر می تواند به ما کمک کند تا بدانیم عملکرد ما واقعا کجاست. وقتی دقیقاً بدانیم که چگونه عملکرد خود را انجام می دهیم، می توانیم برای بهبود مهارت های خود قدم هایی برداریم. بازخورد در مورد عملکرد می تواند با پیشنهادهایی برای بهبود همراه باشد.
  • استفاده از توصیه های بهداشتی متخصص یا استفاده از یک مربی شخصی می تواند به افراد کمک کند تا تجربه ورزشی منحصر به فرد خود را ایجاد کنند. در چنین شرایطی، برخی افراد ممکن است احساس راحتی بیشتری کنند. زیرا دیگر نیازی به کار در حضور دیگران یا مقایسه عملکرد خود با دیگران ندارند. (مقایسه کردن خودمان با دیگران آفتی است که می تواند باعث شود ما احساس ناکارآمدی و بی کفایتی کنیم.)

چگونه خود را از شک و تردید ترغیب کنید؟

بسیاری از محققان بر این باورند که احساس شایستگی و شایستگی عاملی کلیدی در رشد و توسعه انگیزه درونی است. انگیزه درونی عاملی است که افراد را به انجام یک فعالیت یا رفتار خاص سوق می دهد. زیرا آن فعالیت یا رفتار ذاتی و درونی برای آنها رضایت بخش است.

وقتی افراد بر شک و تردید خود غلبه می کنند، احساس شایستگی و شایستگی می کنند. این احساس ارتباط مستقیمی با همان انگیزه درونی دارد. بارها و بارها به محققان ثابت شده است که برای ایجاد رفتار جدید و حذف عادات بد به روشی پایدار، باید از انگیزه درونی کمک بگیرید.

از سوی دیگر می توان آن را انگیزه بیرونی نیز نامید. وقتی برای انجام یک فعالیت یا رفتار خاص انتظار پاداش فیزیکی یا مادی داریم، آن را انگیزه بیرونی می نامیم. برخلاف انگیزه درونی، این نوع انگیزه نمی تواند نتایج پایداری برای ما به ارمغان بیاورد. وقتی برای ایجاد یک عادت جدید به انگیزه های بیرونی تکیه می کنیم، به راحتی انگیزه را از دست می دهیم و از این روند ناامید می شویم. دقیقا به همین دلیل کارشناسان معتقدند انگیزه بیرونی برای غلبه بر تردیدها چندان مناسب نیست و اثربخشی لازم را ندارد.

شک را می توان در همه جنبه های زندگی به کار برد.

اگرچه در این مقاله در مورد نحوه استفاده از شک به خود در ورزش صحبت می کنیم، اما حقیقت این است که این موضوع در تمام جنبه های زندگی قابل استفاده است. شک کردن به توانایی های خود به روشی سالم و ایمن می تواند آنها را بهبود بخشد و در نهایت تأثیر مثبتی بر کل زندگی ما بگذارد.

تردید نوع دیگری از انگیزه است، به شرطی که از آن آگاه باشیم و از منظر درست به آن نگاه کنیم. در این مقاله به شما می گوییم که چگونه از اعتماد به نفس به نفع خود استفاده کنیم. آیا تا به حال از شک و تردید برای رسیدن به موفقیت و افزایش انگیزه استفاده کرده اید؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

منبع: روانشناسی امروز

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید حتما با کمک یک روانشناس متخصص ریشه مشکل را پیدا کرده و راه حلی برای آن بیابید. برای تماس با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=354828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.