افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
4

چگونه از شر نوستالژی خلاص شویم؟

  • کد خبر : 307456
چگونه از شر نوستالژی خلاص شویم؟

از دست دادن یکی از آن احساساتی است که بسیاری از ما هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنیم. نوستالژی می تواند صدها شکل مختلف داشته باشد. چه یکی از عزیزانتان را از دست داده باشید و چه به یک رابطه عاطفی عمیق خاتمه داده باشید، هر کدام از آنها می توانند […]

از دست دادن یکی از آن احساساتی است که بسیاری از ما هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنیم. نوستالژی می تواند صدها شکل مختلف داشته باشد. چه یکی از عزیزانتان را از دست داده باشید و چه به یک رابطه عاطفی عمیق خاتمه داده باشید، هر کدام از آنها می توانند به نوعی باعث دلتنگی شما شوند. اینجاست که رهایی از کسالت مهم می شود. اگرچه نوستالژی گاهی اوقات می تواند شیرین و امیدوارکننده باشد، اما گاهی اوقات می تواند دردناک نیز باشد.

وقتی چاقو به استخوان رسید، باید راه حلی برای رفع خستگی پیدا کنید. برای این کار ابتدا باید دلیل را پیدا کنید. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم مهم ترین علل دلتنگی را با هم بررسی کنیم، علائم آن را بشناسیم و سپس بهترین راه حل برای رفع آن را کشف کنیم.

نشانه های اشتیاق

همانطور که اشاره کردیم، اولین قدم به از دلتنگی خلاص شویدبا سیگنال هایش آشناست. در اینجا می توان بی خانمانی را به عنوان یک بیماری دید که علائم خاص خود را دارد. از مهمترین نشانه هایی که به ما می فهماند دلتنگ شما هستیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غرق شدن در افکار و فکر کردن بیش از حد به کسی که دلتنگش هستیم.
  • شما با اشتیاق شدید برای ملاقات با کسی که دلتنگش هستید، احساس می کنید.
  • تغییر در عادات غذایی، پرخوری یا کم خوری؛
  • احساس عشق و محبتی که معمولاً شما را غمگین می کند.
  • احساس تنهایی و انزوا از دیگران؛
  • عدم تمرکز و حواس پرتی؛
  • ظهور وسواس و افکار مزاحم؛
  • داشتن سردرد یا دل درد بدون دلیل خاصی؛
  • وجود مشکلات مرتبط با خواب، بی خوابی یا خواب آلودگی بیش از حد؛
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید.

این دسته از علائم را می توان مهم ترین نشانه دلتنگی دانست. اما باید بدانید که گاهی اوقات مشکل می تواند جدی تر باشد. اگر این علائم آنقدر شدید هستند که در زندگی عادی اختلال ایجاد می کنند، از آن استفاده کنید از دلتنگی خلاص شوید را گذرانده است. در این موارد بهتر است با یک متخصص مشورت کنید، زیرا احتمال ابتلا به افسردگی وجود دارد.

چرا دلمان برای کسی تنگ می شود؟

بعد از شناخت مهم ترین نشانه های دلتنگی، قدم دوم است از دلتنگی خلاص شوید دانستن دلایل آن است. همانطور که در بالا ذکر کردیم، نوستالژی می تواند خود را به صدها شکل مختلف نشان دهد. گاهی جریان زندگی دو عزیز را از هم جدا می کند و این جدایی را می توان مهم ترین عامل حسرت دانست. به طور کلی دلایل حسرت را می توان به 3 دسته اصلی تقسیم کرد:

1- دلتنگ کسی که از ما دور است

اولین شکل دلتنگی زمانی اتفاق می‌افتد که از نظر جغرافیایی از کسی دور باشیم. در این مورد، یافتن راهی برای برقراری ارتباط با این فرد بسیار مهم است. ساده ترین راه حل برای از دلتنگی خلاص شوید این است که به او پیام بفرستیم، تماس صوتی یا تصویری برقرار کنیم و به او بگوییم که به او فکر می کنیم. اگرچه ممکن است مانند گذشته نتوانیم با این افراد ملاقات کنیم، اما برقراری ارتباط از راه های دیگر می تواند بار دلتنگی ما را کاهش دهد.

2- دلتنگ کسی که قبلا میشناختیم

چه رابطه ما با دیگران دوستانه باشد و چه احساسی، در هر صورت ممکن است این رابطه روزی به پایان برسد. پس از پایان این نوع رابطه، برای مدتی حس شدید حسرت و پشیمانی به ما دست می دهد. جدایی از عزیزان حتی می تواند باعث ایجاد احساسات دیگری مانند غم و نفرت شود که البته کار را سخت می کند.

اگر جدایی از این فرد میل خودمان بود و دیگر نمی خواهیم او را در زندگی خود داشته باشیم، ممکن است همچنان احساس دلتنگی کنیم. چنین شرایطی می تواند باعث سردرگمی ما شود. اگر جدایی آرزوی ما نبود، بدون شک ممکن است در کنار حسرت، احساسات دیگری مانند حسادت، شرم، گناه، تنهایی و اضطراب اجتماعی را نیز تجربه کنیم.

این جدایی چه به نفع ما بود چه نبود، باید به این دلیل باشد از دلتنگی خلاص شوید در نتیجه بیایید چاره ای بیندیشیم. چگونه نوستالژی را حل کنیم؟ ما می توانیم هر روز احساسات خود را بنویسیم. ما باید زندگی آن عزیز را در شبکه های اجتماعی دنبال نکنیم، سعی کنیم تنها نباشیم و با نزدیک ترین دوستانمان وقت بگذرانیم. این اقدامات از ساده ترین مراحلی هستند که می توانند کمی روحیه ما را بهتر کنند.

۳- حسرت یک عزیز از دست رفته

اگر عزیزی را از دست دادیم، از دلتنگی خلاص شوید با توجه به مرگ این فرد، ممکن است کمی چالش برانگیزتر باشد. در چنین مواقعی نه تنها دلتنگ آن شخص می شویم، بلکه این حسرت با غم و ماتم و ماتم نیز همراه است. بسته به هر فرد، این احساسات می تواند از 6 ماه تا حتی 2 سال طول بکشد.

هیچ راه حل ساده ای برای از دست دادن یک عزیز از دست رفته وجود ندارد. با این حال، همچنان می توانید با انجام چند کار ارتباط قلبی خود را با این افراد حفظ کنید. به عنوان مثال می توانیم از خاطرات خوش خود با این فرد بنویسیم یا حتی کتابچه ای برای بزرگداشت آنها تهیه کنیم. همچنین صحبت در مورد این عزیز با افراد ایمن می تواند بسیار مفید باشد.

اولین قدم برای رهایی از نوستالژی چیست؟

ما اکنون به اندازه کافی آماده ایم تا اولین قدم را برداریم از دلتنگی خلاص شوید بیایید نگاهی بیندازیم مهمترین چیز برای شروع این روند دشوار این است که احساسات خود را بشناسیم، برای آنها ارزش قائل باشیم و از آنها فرار نکنیم. مهم نیست دلیل اشتیاق ما چیست و علائم این حسرت چیست، به هر حال زندگی ما اکنون تغییر کرده است و باید این تغییر را بپذیریم.

زندگی به هر حال ادامه دارد و این جریان هرگز برای ما متوقف نخواهد شد. اگرچه مرور خاطرات خوب گذشته و گرامی داشتن آنها ارزش زیادی دارد، اما نمی توانیم اجازه دهیم که ما را از حرکت رو به جلو باز دارد. هیچ اشکالی ندارد که کسی را به یاد بیاوریم که در زندگی ما حضور داشته است. اما فکر کردن بیش از حد به آن چیزها فقط به بهبودی نیست. از دلتنگی خلاص شوید کمکی به ما نمی کند، اما می تواند درد و اندوه ما را افزایش دهد.

7 راه حل موثر برای رهایی از کسالت

الان وقت عمل است. از دلتنگی خلاص شوید راهی طولانی است که تنها با تمرین و گامی استوار می توان پیمود. راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد و بسته به فرد، یک راه حل ممکن است بهتر از راه حل دیگر عمل کند. به طور کلی بهترین راه حل ها از نظر کارشناسان برای از دلتنگی خلاص شوید می توانیم آن را به صورت زیر خلاصه کنیم:

1- احساسات خود را بپذیرید

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، به از دلتنگی خلاص شوید اول از همه باید این احساس را بپذیریم و به جای فرار با آن روبرو شویم. تلاش برای نگرانی دائم در مورد چیزی یا کاملاً ساکت و سرکوب شده آن نه تنها کمکی به ما نمی کند، بلکه می تواند کار را حتی دشوارتر کند. کمک گرفتن از یک دوست مطمئن یا مراجعه به روانشناس می تواند گزینه خوبی باشد.

2- انتظار بهبودی یک شبه را نداشته باشید

دومین چیزی که نیاز زیادی داریم صبر است. نباید انتظار داشته باشیم که احساسات و خاطراتی که در طول چندین ماه و حتی چندین سال شکل گرفته اند، یک شبه ناپدید شوند. گاهی اوقات ممکن است تا 2 سال طول بکشد تا بر حسرت پس از جدایی غلبه کنید. به همین دلیل باید صبور باشیم و استقامت داشته باشیم. بسته به واکنش های دفاعی مغز ما، این مدت می تواند برای هر یک متفاوت باشد.

۳- به جنبه های مثبت جدایی فکر کنید.

هر جدایی می تواند غم و اندوه زیادی را برای ما به همراه داشته باشد، اما گاهی اوقات می تواند جنبه های مثبتی را نیز برای ما به همراه داشته باشد. گاهی آسیب حضور یک فرد در زندگی ما می تواند بیشتر از آسیب نبودن او باشد. به همین دلیل، تفکر در مورد این جنبه های مثبت می تواند کمک بزرگی باشد. از دلتنگی خلاص شوید ما انجام می دهیم گاهی اوقات جدایی می تواند زمینه رشد ما را فراهم کند. گاهی اوقات می تواند سلامت روان ما را افزایش دهد. حتی گاهی اوقات می تواند به ما آزادی بیشتری بدهد. همه اینها در کنار هم می توانند تحمل نوستالژی را آسان تر کنند.

4- اجتناب از هر چیزی که باعث می شود بیشتر دلتنگ شما شویم.

وقتی دلمان برای کسی تنگ می شود، یکی از راه حل های خوب است از دلتنگی خلاص شوید این اجتناب از هر چیزی است که ما را به یاد آن شخص می اندازد. ممکن است خاطراتی از آن شخص داشته باشیم، ممکن است عکس هایی از آن شخص داشته باشیم و حتی ممکن است آن شخص را در شبکه های اجتماعی دنبال کنیم. اجتناب از همه این موارد می تواند به روند بهبودی ما کمک کند و احساسات دردناک را برای ما کاهش دهد.

5- ذهن خود را مشغول نگه دارید

بطالت و عدم تحرک ذهنی آفت کسالت است! به همین دلیل، اگر بخواهیم با موفقیت بر دوره نوستالژی غلبه کنیم، باید ذهن خود را مشغول کنیم. بیکاری می تواند تفکر و خیال پردازی را افزایش دهد که قطعا کمکی به وضعیت ما نخواهد کرد. ورزش، شروع کار جدید، یادگیری یک هنر یا مهارت مفید در مشغول نگه داشتن ذهن و دوری از افکار منفی بسیار موثر خواهد بود.

6- قدردانی را تمرین کنید

قدردانی یعنی قدردانی از چیزهایی که در زندگی داریم. اگرچه ممکن است دلتنگ از دست دادن کسی باشیم، اما بدون شک صدها چیز مثبت دیگر در زندگی وجود دارد. بسیاری از ما نسبت به نقاط قوت خود بی تفاوت هستیم یا حتی از آنها آگاه نیستیم. شناخت آنها و قدردانی از وجودشان می تواند به سلامت روان ما کمک کند و همچنین در رفع دلتنگی موثر باشد.

7- از کارشناسان کمک بخواهید

در نهایت، اگر هیچ یک از راه حل های بالا برای از دلتنگی خلاص شوید موثر نبودند، باید از یک متخصص کمک بگیریم. روانشناسان با دانش و تجربه خود می توانند ما را در مسیر درستی برای رفع احساسات دردناک خود قرار دهند و راهنمای ما در این سفر باشند. صحبت با دوستان و افراد امن در زندگی ما می تواند نتایج مثبتی داشته باشد، اما بدون شک یک متخصص می تواند ما را در حل صحیح و اصولی مشکلات کمک کند.

اگر کسی دلش برای ما تنگ نشود چه؟

خیلی وقت ها ممکن است دلتنگ کسی باشیم که مثل ما دلتنگ ما نیست. به عبارت دیگر، ما می توانیم خود را گرفتار نوستالژی یک طرفه ببینیم. برای رفع کسالت در چنین مواقعی چه باید کرد؟ باید اینجوری گریه کنی؟ آیا باید افسرده باشم یا خواب و غذا را از دست بدهم؟ مطمئناً هر یک از این احساسات ممکن است برای ما اتفاق بیفتد و هیچ ایرادی ندارد.

دلتنگی برای کسی که دلتنگ ما نیست می تواند طیف وسیعی از احساسات را برانگیزد. اما این هیچ اشکالی ندارد. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که این احساسات را از صمیم قلب بپذیریم و سپس دست هایمان را روی زانو بگذاریم، بلند شویم و به جلو حرکت کنیم.

احساسات یک طرفه قطعا می تواند بسیار دردناک باشد، اما در چنین مواقعی ما آنقدر توانایی نداریم که احساسات طرف مقابل را تغییر دهیم. این واقعیتی است که باید پذیرفت. در این مواقع رها کردن بهترین گزینه است. بالاخره کسی وارد زندگی ما خواهد شد که قدر احساسات ارزشمند ما را بداند. کافی است امید خود را از دست ندهیم.

اگر می خواهی به حسرت، پایداری زندگی راضی باش.

به عنوان یک جوانه گل، مدت زیادی در باغ نمی ماند.

صائب تبریزی

رهایی از نوستالژی سخت است، اما غیرممکن نیست.

شفا و غلبه بر حسرت را می توان به عنوان یک سفر طولانی در یک جاده پر پیچ و خم دید. این جاده فراز و نشیب های زیادی دارد و عبور از آن اصلا آسان نیست. شاید رسیدن به مقصد از این راه دشوار باشد، اما هرگز غیرممکن نیست. اگر دلتنگ کسی شدیم، باید بدانیم که اگر به آن فرصت کافی بدهیم، روزی این حسرت به پایان می رسد.

در این مقاله درباره مهم ترین نشانه های دلتنگی صحبت کردیم و همچنین با مهم ترین علل دلتنگی آشنا شدیم. همچنین به مهم ترین راه های رهایی از دلتنگی اشاره می کنیم. اگر دلتان برای کسی تنگ شده و این احساس شما را آزار می دهد، امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد و به شما کمک کند تا در جهت بهبود شرایط قدم بردارید.

منبع: .verywellmind – verywellmind – mejorayuda

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=307456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.