افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

چه کسی جانشین «السنوار» می شود/محمد زیف به برادر ابوابراهیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان.

  • کد خبر : 403890
چه کسی جانشین «السنوار» می شود/محمد زیف به برادر ابوابراهیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی شهادت یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و طراح عملیات تهاجمی الاقصی در 7 اکتبر 2023، که نقش برجسته ای در فرماندهی نظامی حماس و یکی از مهمترین شخصیت های داخلی فلسطین بود، گمانه زنی ها در مورد جانشین وی افزایش یافته است. پس از شهادت […]

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی شهادت یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و طراح عملیات تهاجمی الاقصی در 7 اکتبر 2023، که نقش برجسته ای در فرماندهی نظامی حماس و یکی از مهمترین شخصیت های داخلی فلسطین بود، گمانه زنی ها در مورد جانشین وی افزایش یافته است.

پس از شهادت یحیی السنوار نام های زیادی برای جایگزینی وی و فرماندهی حماس مطرح شده است. افرادی که نقش محوری در ایجاد ساختار سیاسی و نظامی حماس داشتند و می توان رهبری حماس را در آینده به آنها سپرد.

محمد ضیف

رژیم صهیونیستی طی سال های 2001، 2002، 2003، 2006، 2014، 2023 و 2024 حداقل هفت بار اقدام به ترور محمد ضیف کرده است که تمامی این تلاش ها با شکست مواجه شده است.

ضیف یکی از برجسته ترین چهره های تحت تعقیب رژیم صهیونیستی است و دستگاه های جاسوسی این رژیم تلاش زیادی برای به شهادت رساندن وی انجام می دهند.

وی در سپتامبر 2022 در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به چند خودرو در منطقه شیخ رضوان غزه از عملیات ترور جان سالم به در برد و مجروح شد.

حماس در آگوست 2023 اعلام کرد که همسر و پسر 7 ماهه ضیف در حملات رژیم صهیونیستی که برای ترور وی انجام شد به شهادت رسیدند. اما ضیف در صحنه حمله حضور نداشت.

محمد ضیف در فعالیت های مخفیانه بسیار قدرتمند است و نقش مهمی در توانایی های نظامی حماس داشته است. او در فرماندهی گردان های شهید عزالدین قسام تاکتیک های نظامی منحصر به فردی را به اجرا گذاشت و در تقویت تسلیحات حماس نقش برجسته ای داشت.

این مقام حماس به ندرت از طریق پیام های صوتی در رسانه ها ظاهر می شود و پیام های خود را درباره عملیات نظامی پخش می کند.

مروان عیسی

مروان عیسی معاون فرمانده کل گردان های عزالدین قسام و از اعضای دفتر سیاسی و نظامی جنبش حماس است. وی همچنین یکی از برجسته ترین افراد تحت تعقیب رژیم صهیونیستی به شمار می رود که نقش اساسی در تقویت توان نظامی حماس داشت و تهدیدی واقعی برای اسرائیل است.

در مارس 2023 رژیم صهیونیستی مدعی شد که این شخصیت فلسطینی شهید است اما حماس این ادعاها را تایید نکرد. او یکی از ارکان مهم تصمیم گیری نظامی و دست راست محمد ضیف و دومین فرمانده گردان های قسام است. وی در جریان انتفاضه اول فلسطین به اسارت رژیم صهیونیستی درآمد و 5 سال را در زندان سپری کرد.

چه کسی موفق خواهد شد

رژیم صهیونیستی مروان عیسی را به عنوان یکی از برجسته ترین شخصیت های حماس در «جنگ مغزی» علیه اسرائیل می شناسد و از او به عنوان «مرد عمل» نام برده است. او از هوش و توان عملیاتی و فیزیکی بالایی برخوردار است، تا جایی که صهیونیست ها معتقدند می تواند پلاستیک را به آهن تبدیل کند! این بیانیه نشان از هوش بالای او در توسعه توان تسلیحاتی حماس و غلبه بر شرایط سخت دارد.

خلیل الهیه

خلیل الحیاء معاون یحیی السنوار و یکی از برجسته ترین رهبران جنبش حماس در روند فعالیت های سیاسی و نظامی است. وی اخیراً مسئولیت مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی بر سر آتش بس را برعهده داشت و یکی از چهره های اصلی تصمیم گیری در این مذاکرات به شمار می رود.

چه کسی موفق خواهد شد

خلیل الهیه نیز بارها از تلاش های رژیم صهیونیستی برای ترور خود جان سالم به در برده است. در سال 2007 رژیم صهیونیستی به منزل وی حمله کرد و تعدادی از اعضای خانواده وی را به شهادت رساند. در حمله دیگری از سوی رژیم صهیونیستی در سال 2014، پسر بزرگ وی به شهادت رسید.

خالد مشعل

یکی از عناصر تاثیرگذار در شکل گیری جنبش حماس خالد مشعل است که از سال 1996 تا 2017 رئیس دفتر سیاسی حماس بود و پس از ترور شیخ احمد یاسین بنیانگذار حماس در سال 2004 توسط رژیم صهیونیستی، وی رهبری این جنبش را بر عهده گرفت. وی معتقد است که مقاومت مسلحانه و مبارزات سیاسی رکن اصلی آزادی سرزمین های اشغالی فلسطین است. وی از زمان تأسیس حماس، یکی از اعضای دفتر سیاسی این جنبش بوده است.

چه کسی موفق خواهد شد

پس از آنکه اردن دفتر حماس در عمان را مسدود کرد، مشعل به قطر سفر کرد. او سپس مدت زیادی را در سوریه گذراند تا اینکه در سال 2012 دفتر سیاسی حماس را دوباره به قطر منتقل کرد.

محمود الزهار

محمود الزهار نیز یکی از چهره های تاثیرگذار جنبش حماس است که بارها هدف ترور و دستگیری رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین قرار گرفته است. او یکی از شخصیت هایی است که اسرائیل همواره سعی در ترور او داشته است.

چه کسی موفق خواهد شد

در سپتامبر 2003 جنگنده های رژیم صهیونیستی خانه وی را در شهر غزه بمباران کردند. در این حمله پسر بزرگ و محافظش شهید و همسر و دخترش نیز مجروح شدند و خانه به طور کامل ویران شد اما از این حمله جان سالم به در برد. پسر دوم وی نیز در حملات رژیم صهیونیستی در سال 2008 به شهادت رسید.

الزهار قبلاً بارها اسیر شده بود. وی در سال 1988 به اسارت رژیم صهیونیستی درآمد و در سال 1996 به اسارت سازمان خودمختار درآمد و به شدت شکنجه شد. پس از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین در سال 2005 که اسماعیل هنیه را به نخست وزیری رساند، محمود الزهار به عنوان وزیر امور خارجه خدمت کرد.

محمد شبانه

محمد شبانه معروف به ابوانس یکی از مهم ترین فرماندهان نظامی گردان های عزالدین قسام به شمار می رود. او مسئول گردان رفح در جنوب غزه است و یکی از مهره های کلیدی در گسترش شبکه های تونل حماس به حساب می آید که نقش اساسی در تقویت توان نظامی حماس داشت.

چه کسی موفق خواهد شد

شبانه نیز در عملیاتی که منجر به دستگیری گیلاد شلیت، سرباز صهیونیست شد، حضور داشت و از تونل های غزه نیز در این عملیات استفاده شد. شبکه تونل های حماس که مسئولیت آن را بر عهده دارد، یکی از تهدیدات راهبردی رژیم صهیونیستی به شمار می رود و حماس از این تونل ها برای انجام حملات غافلگیرانه و نفوذ به سرزمین های دشمن استفاده می کند. شبانه نیز یکی از افراد تحت تعقیب رژیم صهیونیستی است.

روح مشاهی

روحی مشتحی از افراد نزدیک به یحیی السنوار و از فرماندهان جنبش حماس است. او نقش مهمی در ایجاد اولین سیستم امنیتی جنبش حماس در اواخر دهه 1980 ایفا کرد. وی همچنین مسئولیت شناسایی جاسوسان رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین را بر عهده داشت و نقش اساسی در تقویت توان امنیتی این جنبش داشت.

چه کسی موفق خواهد شد

وی سال ها را در زندان های رژیم صهیونیستی گذراند و در سال 2011 در یک عملیات مبادله با گیلاد شلیت آزاد شد. او مسئولیت های مهمی در حماس داشته است، از جمله هماهنگی امنیتی بین حماس و مقامات مصری، به ویژه در مورد گذرگاه رفح و سایر مسائل امنیتی.

محمد السنوار

محمد برادر یحیی السنوار و یکی از قدیمی ترین و برجسته ترین فرماندهان گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس است. او به ندرت در رسانه ها ظاهر می شود و نقش اساسی او در عملیات نظامی حماس او را به شخصیت مهمی در جنبش تبدیل کرده است. او در سال 1991 به حماس پیوست و یکی از اعضای ارشد ستاد مرکزی حماس بود.

چه کسی موفق خواهد شد

بر اساس گزارش الجزیره، محمد السنور نیز بارها هدف ترورهای ناموفق رژیم صهیونیستی قرار گرفته و از این ترورها که از طریق حملات هوایی و بمب‌گذاری انجام شده، جان سالم به در برده است. آخرین مورد از این قتل ها در سال 2021 رخ داد.

او با حمله به مواضع نظامی صهیونیست ها در گذرگاه کرم ابوسالم در سال 2006 و کشتن چند صهیونیست و اسیر گرفتن یک سرباز صهیونیست که به مدت 5 سال در اختیار حماس بود و در عملیات تبادل اسرا با بیش از هزار نفر، عملیات حماس را طراحی کرد. اسرای فلسطینی از جمله یحیی السنوار مبادله شدند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.