افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

چه هوش مصنوعی؟ – اخبار آنلاین

  • کد خبر : 370132
چه هوش مصنوعی؟ – اخبار آنلاین

به گزارش خبرآنلاین، هوش عمومی مصنوعی (AGI) چیزی است که تا به امروز در ادبیات داستانی درباره آن شنیده ایم. سیستمی فرضی که می تواند به درجه ای از خودآگاهی و کنترل دست یابد که حتی بتواند کدهای خود را ویرایش کند و بدون نیاز به آموزش، مسائل را به صورت خودآموز و انسانی درک […]

به گزارش خبرآنلاین، هوش عمومی مصنوعی (AGI) چیزی است که تا به امروز در ادبیات داستانی درباره آن شنیده ایم. سیستمی فرضی که می تواند به درجه ای از خودآگاهی و کنترل دست یابد که حتی بتواند کدهای خود را ویرایش کند و بدون نیاز به آموزش، مسائل را به صورت خودآموز و انسانی درک و حل کند.

این مفهوم عمر طولانی در تاریخ هوش مصنوعی دارد، اما تا سال 2007 بود که اصطلاح هوش مصنوعی جامع در مجموعه ای از مقالات بن گورتزل و کاسیو پاناخین ابداع شد و از آن زمان به بسیاری از آثار علمی راه پیدا کرد. . داستان

همه سرویس‌های هوش مصنوعی موجود، از الگوریتم‌های یادگیری ماشین پایه فیس‌بوک گرفته تا مدل‌های زبان در مقیاس بزرگ (LLM) مانند ChatGPT، محدود در نظر گرفته می‌شوند. یعنی آنها در یک کار واحد، مانند تشخیص تصویر، بهتر از انسان هستند، اما بر اساس داده هایی که بر روی آنها آموزش دیده اند، محدود به انجام همان کار هستند.

در مقابل، هوش مصنوعی انتها به انتها می‌تواند از داده‌های محدودی که بر اساس آن‌ها آموزش دیده است پدیدار شود و با منطق و سازگاری در سطح انسانی، توانایی‌های انسان‌مانند را در شاخه‌های مختلف علم به نمایش بگذارد.

این فقط حدس و گمان است

از آنجایی که هوش مصنوعی جامع هنوز ایجاد نشده است و همه چیز در سطح تئوری است، در مورد عملکرد احتمالی آن و معنایی که در زندگی انسان خواهد یافت بین دانشمندان اتفاق نظر وجود ندارد.

بسیاری بر این باور بودند که هوش مصنوعی جامع هرگز به واقعیت تبدیل نمی شود، اما اکنون بسیاری از دانشمندان و فعالان عرصه فناوری حدس می زنند که هوش مصنوعی جامع در سال های آینده متولد شود. ری کورزویل، سم آلتمن، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک از جمله چهره های مشهوری هستند که با این نظر موافق هستند.

در حال حاضر هوش مصنوعی به کمک انسان در تحقیقات علمی تبدیل شده است و سیستم های جدید تولید تصویر و ویدئو راه خود را به دنیای تبلیغات باز کرده اند. البته همانطور که گفته شد، این ابزارهای هوش مصنوعی محدود به کار خاصی هستند که برای آن آموزش دیده اند و داده هایی به آنها داده شده است. هوش مصنوعی جامع در صورت وجود نقشی فراتر از این خواهد داشت و حتی ممکن است وارد عرصه حل مشکلات حل نشده برای انسان شود.

هوش مصنوعی جامع به طور فرضی می تواند اکتشافات علمی جدید را امکان پذیر کند، اقتصاد جهانی را سازماندهی کند و دایره امکانات بشر را فراتر از تصور گسترش دهد.

یک اما بزرگ

هوش مصنوعی جامع طبق تعریفش، اگر وجود داشته باشد، می تواند به پدیده ای وحشتناک تبدیل شود. اگر منطق هوش مصنوعی یکپارچه با منطق انسانی که آن را کنترل می کند در تضاد باشد چه اتفاقی می افتد؟ حتی افرادی مانند ایلان ماسک معتقدند که درست مانند فیلم های فانتزی قدیمی، هوش مصنوعی جامع قدرت نابودی کامل بشر را خواهد داشت.

در سال 2021 مقاله ای در مجله هوش مصنوعی تجربی و نظری منتشر شد که در آن علیرغم اشاره به مزایای غیرقابل انکار هوش مصنوعی برای بشریت، خطرات احتمالی آن مورد بحث قرار گرفت. بزرگترین خطر برای هوش مصنوعی انتها به انتها خارج شدن از کنترل انسان است، که با توجه به ویژگی هایی که برای هوش مصنوعی انتها به انت در نظر گرفته شده است، به احتمال زیاد. هوش مصنوعی جامعی که خارج از کنترل است می تواند کارهایی انجام دهد که غیراخلاقی و مغایر با ارزش های انسانی است.

نویسندگان مقاله بر این باورند که یک هوش مصنوعی جامع که توانایی بهبود خود را داشته باشد در نهایت می تواند اهداف درج شده در برنامه خود را تغییر دهد. حتی ممکن است گروه‌هایی وجود داشته باشند که هوش مصنوعی سرتاسری را از ابتدا با نیت‌های شوم بسازند.

هوش مصنوعی جامع چه زمانی متولد می شود؟

هنوز هیچ اتفاق نظری در جامعه علمی در مورد اینکه آیا انسان ها می توانند هوش مصنوعی جامع بسازند یا نه، وجود ندارد.

البته ارزیابی نظرسنجی های مختلف دانشمندان این حوزه نشان می دهد که توافق کلی بر این است که احتمالا تا پایان قرن جاری شاهد حضور هوش مصنوعی جامع خواهیم بود. البته با گذشت زمان و پیشرفت های علمی، نظرات تغییر می کند. در سال 2010 اعتقاد بر این بود که تولد هوش مصنوعی جامع تا 50 سال آینده رخ نخواهد داد، اما اخیرا صحبت از تولد هوش مصنوعی جامع در 5 تا 20 سال آینده است.

برخی از کارشناسان حدس می زنند که هوش مصنوعی جامع تا سال 2030 ساخته خواهد شد. Ray Kurzweil در کتاب خود “The Singularity is Near” همان پیش بینی را انجام می دهد که هوش مصنوعی جامع به تکینگی فناوری دست خواهد یافت.

تکینگی تکنولوژیک فرضیه ای است که در آن شتاب فناوری در نهایت باعث می شود هوش مصنوعی از هوش انسانی پیشی بگیرد و منجر به تغییرات شگرف یا حتی پایان تمدن بشری شود.

کورزویل پیش بینی می کند که تولد هوش مصنوعی جامع در نهایت منجر به ایجاد هوش مصنوعی فوق العاده خواهد شد و در نهایت مغز انسان قادر خواهد بود برای گسترش دایره هوشیاری و هوش انسان به طور مستقیم به هوش مصنوعی متصل شود.

سایر اعضای جامعه علمی تقریباً به زمان بندی کروزویل اعتقاد دارند. بن گورتزل پیش بینی می کند که در سال 2027 به تکینگی فناوری خواهیم رسید. شین لگ، موسس DeepMind، سال 2028 را زمان این رویداد می داند و البته ایلان ماسک معتقد است که تا پایان هوش مصنوعی از انسان هوشمندتر خواهد شد. سال 2025.

5858

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370132

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.