افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 6 October , 2024
0

چشم انداز دولت برای صنعت فضایی استراتژیک است

  • کد خبر : 387765
چشم انداز دولت برای صنعت فضایی استراتژیک است

به گزارش بازار، حسن سالاریه امروز (یکشنبه) و همزمان با هفته جهانی فضا (13 تا 29 مهرماه) در نشست آخرین دستاوردها و پروژه های حوزه ماهواره اظهار کرد: صنعت فضایی در ایران تاکنون بوده است. نزدیک به دو دهه فعال بوده و با تشکیل سازمان فضایی و سایر گروه ها فعالیت خود را آغاز کردند. […]

به گزارش بازار، حسن سالاریه امروز (یکشنبه) و همزمان با هفته جهانی فضا (13 تا 29 مهرماه) در نشست آخرین دستاوردها و پروژه های حوزه ماهواره اظهار کرد: صنعت فضایی در ایران تاکنون بوده است. نزدیک به دو دهه فعال بوده و با تشکیل سازمان فضایی و سایر گروه ها فعالیت خود را آغاز کردند. توسعه این صنعت در این سال ها با فراز و نشیب هایی همراه بود که در مقطعی به دلایل مالی نرخ رشد متوقف شد.

وی افزود: بینشی که دنیا از صنعت فضایی دارد نه تنها اقتدارگرایانه و نشان دهنده قدرت است. بلکه ابزاری برای توسعه کشورهاست.

تاکید بر همکاری با بخش خصوصی در توسعه صنعت فضایی.

سالاریا خاطرنشان کرد: نباید این نگرش وجود داشته باشد که با کاهش سرعت رشد صنعت، فضا دیگر کارایی ندارد. زیرا این چشم انداز باعث می شود صنعت در خانه عقب بماند. ما زمانی تنها کشور منطقه در این زمینه بودیم. اما ترکیه اکنون برنامه فضایی منسجمی در منطقه دارد و پاکستان با همکاری چین پیشرفت چشمگیری داشته است. امارات نیز در همکاری های غربی سرمایه گذاری کرده است. از سوی دیگر قطر سال ها در زمینه عملیات پیشرو بوده و عمان در زمینه صنعت نقره در حال مبارزه و مذاکره بوده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همسایگان ایران شروع به سرمایه گذاری در صنعت فضایی کرده اند و دیگر نگاه استبدادی به این صنعت وجود ندارد.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به کاهش منابع فسیلی تصریح کرد: صنعت فضایی به ما کمک می کند تا در تامین انرژی از انرژی خورشیدی پیشگام باشیم. اقلیم یکی از حوزه های صنعت فضایی و استفاده از انرژی از دیگر برنامه های این صنعت است. بحث امنیت و منافع کشورها به کمک ابزارهای نظارتی و نظارت بر تمامی تحرکات با کمک صنعت فضایی نیز امروزه جنبه اجرایی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: موضوع صنعت فضایی فقط بحث اقتدار نیست، یک نقطه ابتکاری و راهبردی است و برای تسریع در صنعت باید بخش خصوصی را به کار انداخت. همچنین با دانشگاه ها برای تربیت نیروی انسانی و با شرکت های دانش بنیان به مبلغ هزار میلیارد تومان قرارداد داریم.

سالاریه تصریح کرد: نگاه ما به صنعت فضایی این است که همه مهارت های موجود وارد بازار کار شود. زیرا نیروی انسانی گنجینه ای است که با ابتکار خود مشکلات کشور را حل می کند. صنعت فضایی نیازمند کار نخبگان و دانشجویان است و ما موظف به تقویت آنها هستیم. شرکت های دانش بنیان خوبی ایجاد شد و ما چشم به راه هستیم، همچنین به دنبال طرح جدید در دانشگاه ها و ایجاد مسیر برای هسته نخبگان فضایی هستیم.

باید از ظرفیت دانشگاه ها استفاده کرد

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با تبریک هفته فضا و اهمیت آن گفت: صنعت هوافضا یک صنعت فناورانه پیشرفته و مهم است و داشتن این صنعت نشان دهنده موفقیت علمی کشور است.

وی بیان کرد: در کشور ما دو دهه پیش شاهد موفقیت های بزرگی در این زمینه بودیم، ماهواره ساخته شد و این روند به سرعت انجام شد. این دستاوردها به لطف علاقه جوانان و مدیریت به دست آمده است.

رهایی گفت: صنعت فضایی در حوزه حمل و نقل، پیش بینی هوا و پزشکی از راه دور کاربرد دارد و نقش مهمی در پیشرفت کشور داشته است. بیش از 1300 دانشجو در مقطع کارشناسی و 1100 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر فارغ التحصیل شدند که خاستگاه رشته های جدید تحصیلی بودند.

وی تصریح کرد: در دهه 80 ماهواره امیرکبیر یا طرح بزرگ AUT SAT را داشتیم که با مشارکت دانشکده ها پیگیری شد و پس از آن پروژه های متعددی در حوزه ماهواره انجام شد که امکان استفاده از ظرفیت موجود را فراهم کرد.

رهایی در پایان از مسئولان فضایی کشور خواست از ظرفیت موجود دانشگاه امیر کبیر در حوزه هوافضا استفاده کنند. زیرا در شرایطی که موانع توسعه فضایی وجود دارد، استفاده از ظرفیت های موجود حداقل کاری است که باید انجام شود.

به گزارش بازار، انجمن هفته جهانی فضا هر ساله موضوعی را برای بزرگداشت رویدادهای هفته جهانی فضا انتخاب می کند، به طوری که تمامی فعالیت ها و رویدادهای سراسر جهان در این هفته (13 تا 19 اکتبر – 4 تا 10 اکتبر) در همین راستا برنامه ریزی شده است. شعار؛ این انجمن موضوع هفته جهانی فضا را در سال 1403 “فضا و تغییر اقلیم” نامگذاری کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=387765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.