افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
4

چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن؛ علائم، علل، روش های درمان.

  • کد خبر : 114567
چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن؛  علائم، علل، روش های درمان.

چسبندگی رحم عارضه ای است که در اثر بافت اسکار (چسبندگی) داخل رحم ایجاد می شود. زنان مبتلا به این عارضه ممکن است قاعدگی خفیف، درد لگن یا ناباروری نداشته باشند. هر آنچه را که باید در مورد چسبندگی رحم بدانید را در این مقاله خواهید خواند. با ما بمان. سندرم آشرمن چیست؟ به چسبندگی […]

چسبندگی رحم عارضه ای است که در اثر بافت اسکار (چسبندگی) داخل رحم ایجاد می شود. زنان مبتلا به این عارضه ممکن است قاعدگی خفیف، درد لگن یا ناباروری نداشته باشند. هر آنچه را که باید در مورد چسبندگی رحم بدانید را در این مقاله خواهید خواند. با ما بمان.

سندرم آشرمن چیست؟

به چسبندگی رحم سندرم آشرمن نیز گفته می شود. سندرم آشرمن یک بیماری نادر است که باعث ایجاد بافت اسکار می شود که چسبندگی داخل رحمی نیز نامیده می شود. این بافت اضافی دیواره های رحم را ضخیم می کند و بخشی از فضای داخلی رحم را اشغال می کند. این سندرم می تواند باعث درد لگن، خونریزی غیرطبیعی رحم یا ناباروری شود. چسبندگی رحم قابل درمان است و درمان آن علائم فرد مبتلا را تسکین می دهد.

تشخیص دقیق درصد افراد مبتلا به این عارضه دشوار است، زیرا برخی از زنان ممکن است علائمی از این عارضه نداشته باشند و فقدان علائم به این معنی است که هرگز به پزشک مراجعه نمی کنند.

علائم چسبندگی رحم چیست؟

علائم شایع سندرم آشرمن عبارتند از:

  • نداشتن پریود؛
  • مشکلات ناباروری؛
  • خونریزی غیر طبیعی رحم؛
  • دوره بسیار سبک (هیپومنوره)؛
  • گرفتگی یا درد شدید لگن.

برخی از زنان ممکن است این سندرم را داشته باشند، اما علائمی نداشته باشند یا هنوز پریودهای منظمی داشته باشند. اگر درد لگن یا پریودهای نامنظم دارید به پزشک مراجعه کنید.

علل چسبندگی رحم

چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن زمانی رخ می دهد که بافت اسکار (چسبندگی) در داخل رحم تشکیل می شود و فضای داخل رحم را محدود می کند و گاهی دهانه رحم را مسدود می کند. این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما یکی از دلایل اصلی جراحی رحم یا دهانه رحم است. علل شایع سندرم آشرمن عبارتند از:

  • جراحی هیستروسکوپی: نوعی جراحی که در طی آن پزشک دستگاهی به نام هیستروسکوپ را وارد رحم می کند و فیبروم های رحمی را خارج می کند.
  • دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C): یکی از انواع جراحی شامل باز کردن دهانه رحم (اتساع) و برداشتن بافت از رحم (کورتاژ) است. این ممکن است بافتی از پوشش داخلی رحم (آندومتر) یا بافت ناشی از سقط جنین باشد. در این روش از ابزاری برای خراش دادن بافت اضافی استفاده می شود. این جراحی معمولاً جای زخم باقی نمی گذارد مگر اینکه فرد عفونت زمینه ای داشته باشد.
  • سزارین: سزارین نوعی جراحی برای زایمان و زایمان جنین است که می تواند باعث ایجاد بافت اسکار شود. اگر فرد در زمان انجام این عمل دچار عفونت رحمی شده باشد، ممکن است در محل بخیه ها چسبندگی وجود داشته باشد.
  • عفونت ها: عفونت ها به تنهایی معمولا باعث سندرم آشرمن نمی شوند. اگر فردی در حین جراحی رحم دچار عفونت شود، ممکن است به این سندرم نیز مبتلا شود. دهانه رحم و بیماری التهابی لگن (PID) عفونت هایی هستند که می توانند باعث سندرم آشرمن شوند.
  • رادیوتراپی: گاهی اوقات روش های درمانی نیز می توانند باعث ایجاد بافت اسکار در رحم شوند. پرتودرمانی مورد استفاده برای درمان سرطان دهانه رحم می تواند باعث چسبندگی و سندرم آشرمن شود.

چه کسانی بیشتر در معرض چسبندگی رحم هستند؟

این یک عارضه اکتسابی است، یعنی عوامل ایجاد کننده آن. سندرم آشرمن می تواند به دلایل مختلفی از جمله جراحی، عفونت ها و درمان سرطان ایجاد شود. افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند عبارتند از:

  • تحت نظارت Cancerand;
  • سابقه عفونت لگنی؛
  • شما قبلاً نوعی جراحی رحم مانند هیستروسکوپی، کورتاژ یا سزارین انجام داده اید.

تشخیص چسبندگی رحم

سندرم آشرمن معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که فرد دارای علائمی مانند درد لگن، آمنوره (عدم قاعدگی)، خونریزی غیرطبیعی رحم یا ناتوانی در باردار شدن و ماندن در بارداری باشد. سابقه پزشکی فرد به تشخیص این بیماری کمک می کند. پزشک ممکن است به این سندرم مشکوک شود اگر فردی قبلاً تحت عمل های رحمی مانند اتساع و کورتاژ (D&C) و سزارین قرار گرفته باشد، عفونت لگن داشته باشد یا پرتودرمانی شده باشد.

آزمایش های تصویربرداری به پزشک اجازه می دهد تا اندام های داخلی بیمار را بهتر بررسی کند. تست های مختلف جزئیات متفاوتی را ارائه می دهند.

1. سونوگرافی

این نوع تست تصویربرداری از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از اندام های داخلی استفاده می کند. سونوگرافی را می توان به صورت خارجی و از طریق پوست یا داخلی با سونوگرافی ترانس واژینال انجام داد.

2. هیستروسکوپی

در این روش پزشک از ابزاری مجهز به دوربین (هیستروسکوپ) برای مشاهده داخل رحم استفاده می کند. هیستروسکوپ وارد واژن می شود و از دهانه رحم به سمت رحم بالا می رود. هیستروسکوپی به پزشک اجازه می دهد تا داخل رحم را بسیار دقیق ببیند. همچنین می توان از آن برای درمان سندرم آشرمن استفاده کرد.

3. هیسترسونوگرافی

پزشک به احتمال زیاد ابتدا هیستروسکوپی را برای یافتن بافت اسکار در داخل رحم انجام می دهد. برای انجام هیسترسونوگرافی، پزشک مقدار کمی محلول نمکی را با یک کاتتر کوچک به داخل حفره رحم تزریق می کند و با سونوگرافی ترانس واژینال بررسی می کند که آیا بافت اسکار در داخل یا روی دهانه رحم قرار دارد یا خیر. این مایع رحم را منبسط می کند تا پزشک بتواند جزئیات رحم و مشکلات آن را ببیند. انجام هیسترسونوگرافی به پزشک کمک می کند تا داخل و خارج اندام تناسلی بیمار را با جزئیات کامل مشاهده کند.

درمان چسبندگی رحم.

راه های مختلفی برای درمان سندرم آشرمن وجود دارد. هدف اصلی درمان چسبندگی رحم، برداشتن بافت اسکار و بازگرداندن رحم به اندازه و شکل اولیه است. فواید درمان این عارضه عبارتند از:

  • مسکن درد؛
  • بازگرداندن چرخه طبیعی قاعدگی؛
  • افزایش احتمال بارداری (اگر بیمار هنوز یائسگی را طی نکرده باشد).

1. هیستروسکوپی

پزشک ممکن است از هیستروسکوپی برای حذف چسبندگی رحم استفاده کند. در این روش بافت اسکار با دقت زیادی برداشته می شود. یکی از عوارض احتمالی درمان سریع چسبندگی رحم با هیستروسکوپی، آسیب به بافت سالم داخل رحم در حین برداشتن بافت اسکار است.

2. درمان های هورمونی (استروژن درمانی)

این روش را می توان با قرار دادن یک کاتتر داخل رحمی کوچک که چند روز پس از هیستروسکوپی در داخل رحم باقی می ماند انجام داد. این امر احتمال تشکیل مجدد بافت اسکار پس از جراحی را کاهش می دهد. در واقع، استروژن آندومتر (پوشش داخلی رحم) را تقویت می کند و کاتتر یک مانع فیزیکی بین دیواره های قدامی و خلفی رحم ایجاد می کند.

پیشگیری از چسبندگی در رحم.

چسبندگی رحم می تواند یکی از عوارض احتمالی سایر جراحی ها باشد. معمولاً نمی توان از این عارضه پیشگیری کرد، زیرا جراحی نوعی درمان است که بسته به شرایط فرد تجویز می شود. قبل از انجام هر نوع جراحی رحم، با پزشک خود در مورد تمام عوارض احتمالی آن صحبت کنید. پزشک ممکن است یک قرار ملاقات بعد از عمل را برای بررسی رحم از نظر بافت اسکار و چسبندگی توصیه کند.

سوالات رایج

– آیا سندرم آشرمن می تواند باعث ناباروری شود؟

ناباروری دلایل مختلفی دارد. در آزمایشاتی که برای تشخیص علت ناباروری تجویز می شود، پزشک ممکن است متوجه بافت اسکار داخل رحم (سندرم آشرمن) شود. وجود مقادیر زیادی از بافت اسکار در رحم ممکن است علت ناباروری باشد.

آیا می توانم بعد از درمان چسبندگی رحم باردار شوم؟

در بسیاری از موارد بله. ممکن است بعد از درمان سندرم آشرمن بتوانید باردار شوید. حتی اگر چسبندگی رحم دلیل اصلی ناباروری شما نباشد، درمان آن شانس باردار شدن شما را تا حد زیادی افزایش می دهد.

– آیا سندرم آشرمن باعث سقط جنین خود به خودی می شود؟

سندرم آشرمن فضای کمتری در داخل رحم ایجاد می کند و این می تواند مشکلاتی را در دوران بارداری ایجاد کند، زیرا جنین داخل رحم روز به روز رشد می کند. عوارض سندرم آشرمن می تواند احتمال عوارضی مانند سقط جنین، مرده زایی یا جفت سرراهی را در دوران بارداری افزایش دهد.

– آیا چسبندگی رحم با قرص برطرف می شود؟

معمولا برای درمان چسبندگی رحم نیاز به جراحی است و استفاده از داروهای هورمونی مانند استروژن پس از جراحی توصیه می شود.

– چسبندگی رحم بعد از سزارین چیست؟

اگر فردی در زمان سزارین عفونت داشته باشد، ممکن است در محل بخیه چسبندگی ایجاد شود.

آیا آی یو دی می تواند باعث چسبندگی رحم شود؟

دستگاه داخل رحمی (IUD) نوعی پیشگیری از بارداری است. این وسیله در داخل رحم قرار می گیرد و برای مدتی (اغلب چندین سال) در آنجا باقی می ماند. قرار دادن این دستگاه در داخل بدنه رحم، آن را مستعد عفونت های رحمی و تشکیل بافت اسکار می کند. با این حال، نشان داده نشده است که باعث ایجاد سندرم آشرمن شود.

آخرین کلمه

اگر علائمی مانند گرفتگی دردناک و درد شدید لگن دارید یا از مشکلات ناباروری رنج می برید، بهتر است در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید و به دنبال درمان های گیاهی برای چسبندگی رحم یا روش های مشابه نباشید. چسبندگی رحم یک بیماری قابل درمان است.

آیا شما یا عزیزانتان تا به حال چسبندگی رحم داشته اید یا چیزی در مورد چسبندگی رحم شنیده اید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.


فروشگاه اسمارتک نیوز؟  مجموعه ای از ارتباطات موثر.

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=114567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.