افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 6 October , 2024
0

چرا چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

  • کد خبر : 386906
چرا چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

آفتاب نیوز: افزایش وزن و چاقی با بسیاری از بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت نوع 2، آرتریت، آسم، آپنه خواب، بیماری های کیسه صفرا، فشار خون بالا، کلسترول بالا و اختلالات قاعدگی و اختلالات روانی مرتبط هستند. . ‪ ‬ نتیجه گیری شده است که درصدی از مرگ و میرهای مرتبط […]

آفتاب نیوز:

افزایش وزن و چاقی با بسیاری از بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت نوع 2، آرتریت، آسم، آپنه خواب، بیماری های کیسه صفرا، فشار خون بالا، کلسترول بالا و اختلالات قاعدگی و اختلالات روانی مرتبط هستند. . ‪ ‬

نتیجه گیری شده است که درصدی از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان به دلیل اضافه وزن یا چاقی است. برخی از انواع سرطان با افزایش وزن مرتبط هستند، مانند سرطان سینه (در زنان یائسه) و سرطان روده بزرگ، رحم، کلیه، مری، پروستات و ریه.

متاسفانه جامعه ما نیز به سمت کم تحرکی، پرخوری و در نتیجه افزایش وزن پیش می رود به طوری که نیمی از مردان و زنان ایرانی اضافه وزن دارند.

نقش کاهش وزن در پیشگیری و بهبودی پس از سرطان

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حفظ وزن مناسب برای پیشگیری از سرطان مهم است و حتی بر روند بهبودی بیماران سرطانی نیز تأثیر دارد. علاوه بر افزایش وزن در دوران بزرگسالی که با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه است، وزن بالا هنگام تولد نیز ممکن است ارتباط کوتاهی با افزایش خطر ابتلا به سرطان داشته باشد. تغییرات مکرر وزن (افزایش و کاهش وزن مکرر) ممکن است با افزایش خطر سرطان مرتبط باشد. ‬‬

افزایش وزن پس از درمان سرطان نیز مهم است. در بیماران مبتلا به سرطان درمان شده، افزایش وزن می تواند منجر به بیماری های دیگر و کاهش بقای مرتبط با سرطان و بقای کلی شود و در بیماران مبتلا به سرطان که تحت درمان قرار گرفته اند، خطر ابتلا به سرطان های ثانویه و سایر بیماری ها مانند بیماری قلبی و دیابت، بالاتر است و این بیماری ها رابطه نزدیکی با افزایش وزن دارند.

مفهوم افزایش وزن

چاقی یا افزایش وزن به این معنی است که میزان چربی بدن در مقایسه با بافت کم چرب بدن مانند ماهیچه بسیار زیاد است. در حال حاضر تعاریف زیادی وجود دارد، اما یک تعریف علمی که مورد قبول اکثر متخصصان است، استفاده از شاخص توده بدن یا به اختصار BMI است. ‬‬

چرا چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

دلایل متعددی در این مورد مطرح شده است، به عنوان مثال در افراد چاق میزان بافت چربی بیشتر است که می تواند هورمون هایی مانند انسولین یا استروژن تولید کند و ممکن است باعث رشد سلول های سرطانی شود.

تغییر سبک زندگی

اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید که منجر به محدودیت کالری و افزایش فعالیت بدنی شود.

بهتر است به جای برنامه های دست نیافتنی، تغییرات کوچک و مداوم را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال در مرحله اول کاهش وزن بین 5 تا 10 درصد وزن فعلی مناسب است و دیده شده است که منجر به کاهش چشمگیر عوامل خطر بیماری های مختلف شده است. پس از کاهش وزن اولیه، در صورت لزوم می توان کاهش وزن بیشتری را آغاز کرد. اگر کالری دریافتی خود را بین 500 تا 1000 کیلو کالری در روز کاهش دهید، می توانید بین نیم تا یک کیلوگرم در هفته وزن کم کنید. برای رسیدن به این هدف، سعی کنید مصرف روزانه خود را 350 کالری کاهش دهید و با 30 دقیقه ورزش، 150 کالری دیگر بسوزانید.

ورزش نه تنها به کاهش وزن کمک می کند، بلکه آن را برای مدت طولانی تری حفظ می کند.

انجام ورزش های شدید ضروری نیست، حتی ورزش های سبک باعث سوزاندن کالری و کاهش خطر ابتلا به بیماری می شود.

رفتار درمانی

تغییرات رفتار شامل اقداماتی مانند مدیریت استرس، تکنیک های حل مسئله و حمایت اجتماعی است. رفتار درمانی، هنگامی که با سایر تلاش های کاهش وزن ترکیب شود، می تواند در کاهش وزن، به ویژه در سال اول، مفید باشد. برخی افراد رفتارهای غذایی افراطی و ناسالم مانند بی اشتهایی عصبی و پرخوری دارند. برخی از افراد نیز نگران افزایش زیاد سایز و وزن بدن خود هستند. در این افراد رفتار درمانی موثر است.

درمان دارویی

درمان‌های دارویی تنها در مواردی مؤثر هستند که با اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و رفتار درمانی همراه شوند.

داروهای کاهش وزن می توانند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند. بیماران باید آنها را فقط با تجویز پزشک یا متخصص تغذیه مصرف کنند.

عمل جراحی

جراحی یک گزینه برای بیماران مبتلا به چاقی شدید است و زمانی که با رژیم غذایی، ورزش و حمایت اجتماعی ترکیب شود، به عنوان بخشی از یک برنامه جامع استفاده می شود.

توصیه هایی برای تغییر سبک زندگی

رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن بسیار مهم است. قبل از در نظر گرفتن سایر درمان های کاهش وزن، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید تا میزان غذایی که می خورید را کاهش دهید و سطح فعالیت خود را افزایش دهید. با رعایت توصیه های زیر می توانید مشکل اضافه وزن خود را حل کنید:

– غذاهای مورد علاقه خود را حذف نکنید، بلکه تعادل را رعایت کنید. باور کنید طعم کلوچه و خامه با طعم یک کیلو کلوچه و خامه فرقی ندارد.

در طول روز مقدار زیادی آب یا سایر نوشیدنی های بدون کالری بنوشید.

– مصرف نوشیدنی های حاوی شکر باید محدود شود.

– برای وعده غذایی اصلی و به خصوص میان وعده ها، غذاهای کم کالری مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل را انتخاب کنید.

– سرعت تغذیه خود را کاهش دهید. هر وعده غذایی که می خورید باید حداقل 15 دقیقه طول بکشد. برای رسیدن به این هدف به جای قاشق های معمولی از قاشق های کوچک با چنگال استفاده کنید.

– اگر در طول روز به طور مکرر احساس گرسنگی می کنید، یک راه حل خوب این است که مقدار وعده غذایی اصلی را کاهش دهید و به جای آن چندین میان وعده کوچک در طول روز مصرف کنید.

بهتر است حداقل پنج وعده غذایی در طول روز شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده مصرف شود.

پروتئین سیر کننده است، بنابراین سعی کنید در هر وعده غذایی مقداری پروتئین مانند سفیده تخم مرغ، ماهی، لبنیات، گوشت بدون چربی، آجیل و لوبیا مصرف کنید.

– صبحانه را حذف نکنید، در واقع نخوردن صبحانه شما را کمی دیرتر گرسنه می کند و باعث می شود در ناهار و شام بیشتر میان وعده بخورید و کمتر بخورید، پس برای صرف یک صبحانه سالم، یک صبحانه کامل، حتی کم وقت بگذارید. -شیر بدون چربی، غلات غنی از فیبر و میوه.

فیبر بیشتری بخورید. فیبرها موادی هستند که بدن انسان نمی تواند آنها را هضم کند و باعث تسهیل حرکات روده می شود. بهترین منابع فیبر میوه ها و سبزیجات هستند. مصرف فیبر غذایی علاوه بر کاهش احتمال یبوست و سرطان های دستگاه گوارش، کلسترول بد، فشار خون و التهاب را نیز کاهش می دهد. سبوس گندم و جو دارای خواص تغذیه ای عالی هستند زیرا منبعی غنی از فیبر غذایی و املاح معدنی مختلف و ویتامین ها هستند.

کاهش وزن به آرامی، بهترین راه برای کاهش وزن دائمی و بدون عارضه، کاهش وزن به آرامی است. کاهش وزن سریع و نامنظم عوارضی مانند افزایش سریع وزن، ریزش مو و افتادگی پوست، بی حالی بیش از حد، کم خونی و اختلالاتی مانند افسردگی را به دنبال خواهد داشت.

-به اندازه کافی بخوابید کمبود خواب باعث تولید بیشتر هورمون محرک اشتها و در عین حال کاهش تولید هورمون لپتین (هورمون سیری) می شود. خواب کافی به شما احساس راحتی و سیری می دهد و از خوردن میان وعده های غیر ضروری جلوگیری می کند.

– افزایش سطح فعالیت بدنی. بیشتر افراد باید در بیشتر روزهای هفته 30 تا 60 دقیقه ورزش متوسط ​​تا شدید داشته باشند، اما اگر نمی توانید آنقدر ورزش کنید، باور کنید که حتی افزایش اندک در فعالیت بدنی همچنان می تواند مفید باشد.

به طور کلی، با توجه به تمام اطلاعات ذکر شده، افرادی که در حال حاضر دارای اضافه وزن یا چاق هستند، در ابتدا باید با تغذیه مناسب و ورزش بدنی، وزن بدن خود را بین 5 تا 10 درصد کاهش دهند.

-از کاهش و افزایش مکرر وزن خودداری کنید. زیرا تاثیر کمی در خطر ابتلا به سرطان دارد.

-مصرف غذاهای نشاسته ای را کاهش دهید و از رژیم های غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

– غذا را در آرامش بگذرانید. در حالت استرس و اضطراب غذا نخورید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=386906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.