افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

چرا پیرترین نهنگ گوژپشت جهان هنوز زنده است؟

  • کد خبر : 333429
چرا پیرترین نهنگ گوژپشت جهان هنوز زنده است؟

قدیمی ترین نهنگ جهان در آب های نزدیک آلاسکا پیدا شد. این نهنگ عظیم الجثه برای اولین بار بیش از نیم قرن پیش، در سال 1972 دیده شد و کشف مجدد آن برای دانشمندان غافلگیرکننده تلقی می شود. به گزارش بهشت ​​تهران؛ این نهنگ گوژپشت 53 ساله اکنون پیرترین نهنگ گوژپشت جهان است. اما با […]

قدیمی ترین نهنگ جهان در آب های نزدیک آلاسکا پیدا شد. این نهنگ عظیم الجثه برای اولین بار بیش از نیم قرن پیش، در سال 1972 دیده شد و کشف مجدد آن برای دانشمندان غافلگیرکننده تلقی می شود.

به گزارش بهشت ​​تهران؛ این نهنگ گوژپشت 53 ساله اکنون پیرترین نهنگ گوژپشت جهان است. اما با ناپدید شدن بسیاری از نهنگ‌های گوژپشت از ماهیگیری تجاری، غرق شدن کشتی، گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری و تغییرات آب و هوایی، اولدتایمر به حیات خود ادامه می‌دهد. آخرین باری که این نهنگ زنده دیده شد در سال 2015 بود.محققان در تلاش برای کشف راز بقای آن هستند.

دانشمندان این نهنگ ها را از روی دمشان شناسایی می کنند. در واقع دم نهنگ گوژپشت مانند اثر انگشت انسان منحصر به فرد است و رنگ و لبه های آن از یک نهنگ به نهنگ دیگر متفاوت است.

لوئیس هرمان، محقق پستانداران دریایی، اولین کسی بود که اولین عکس از این موجود را گرفت. مجموعه عظیمی از تصاویر دم گردآوری شده توسط این محقق که شامل بیش از 30000 عکس بود، به دانشمندان این امکان را داد تا زندگی نهنگ ها را از الگوهای مهاجرت گرفته تا رفتارهای اجتماعی آنها مطالعه کنند.

تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که جمعیت کوهان دار هاوایی به شدت تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است و بین سال های 2013 تا 2021 به میزان 34 درصد کاهش یافته است. بنابراین، نمی توان گفت که چرا این کهنه سرباز زنده مانده است. در حالی که بسیاری دیگر از نوع او از بین رفته اند.

اما دکتر آدام پک، محقق پستانداران دریایی در دانشگاه هاوایی، می‌گوید: «این امکان وجود دارد که اولد تایمر به منابع غذایی خاصی نزدیک بوده باشد که به آن اجازه زنده ماندن می‌دهد. با این حال، ما نمی دانیم که چند نهنگ مانند اولد تایمر در برابر تخریب منابع دریایی مقاومت کرده اند.”

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=333429

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.