افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

چرا پوستر جشنواره فجر 1402 حاشیه ساز شد؟

  • کد خبر : 180254
چرا پوستر جشنواره فجر 1402 حاشیه ساز شد؟

آفتاب نیوز: پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر یکشنبه 3 آذرماه معرفی شد. این پوستر با طراحی حامد مقروری با حضور کاظم نظری و مهدی حامد سقایان دبیر جشنواره در تالار مشاهیر تئاتر شهر به نمایش درآمد. برای درک ارتباط پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر با فضای تئاتر، ابتدا باید خاص ترین […]

آفتاب نیوز:

پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر یکشنبه 3 آذرماه معرفی شد. این پوستر با طراحی حامد مقروری با حضور کاظم نظری و مهدی حامد سقایان دبیر جشنواره در تالار مشاهیر تئاتر شهر به نمایش درآمد.

برای درک ارتباط پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر با فضای تئاتر، ابتدا باید خاص ترین آیتم یا عنصر استفاده شده در نمایش را بررسی کرد. از طرفی برای ارزیابی کیفیت پوستر باید به جنبه هایی مانند برنامه ریزی پوستر و نحوه مدیریت نگاه مردم با رعایت تناسب بین وزن اجزا و ویژگی های بصری پوستر توجه شود. رنگ های مورد استفاده، تایپوگرافی استفاده شده و طراحی.

علیرضا غفوری، گرافیست در گفت وگو با ایسنا، به بررسی ویژگی های پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر پرداخت.

وی در ابتدا تاکید کرد که برای بررسی پوسترهای جشنواره باید هویت بصری و عناصر گرافیکی را با هم بررسی کرد. وی با بیان اینکه هویت بصری یک جشنواره از عناصر گرافیکی مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نیاز به طراحی دارند، گفت: بخشی از هویت بصری یک جشنواره پوستر خواهد بود. در مورد پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر به همت مرکز هنرهای نمایشی، نقد و بررسی همزمان عناصر گرافیکی از جمله گرافیک محیطی، موشن گرافیک، بروشور و … خالی از لطف نیست. در برخی موارد، طراح اثر، عناصر به کار رفته در عناصر مختلف را به صورت متوالی رمزگشایی می کند.

این طراح گرافیک گفت: این پوستر هویت مستقلی ندارد. به خودی خود نتوانست ارتباطی با تئاتر ایجاد کند. به طور معمول، این پیوند باید به صورت عناصر، نوع، فاصله و غیره درج می شد. اما با ورود از هر دری، ارتباطی بین تصویر و فضای تئاتر وجود ندارد.

غفوری ضمن بیان اینکه اساسی ترین کار در خلق پوستر، برنامه ریزی تصویر و مدیریت چشم مردم است، گفت: طراحی پوستر باید به گونه ای انجام شود که مردم با سلسله مراتب خاصی اثر را ببینند. عناصر مورد استفاده چشم مخاطب با دیدن این پوستر برای اولین بار، طرحی منحصر به فرد پیدا می کند که به وضوح با موضوع تئاتر مرتبط نیست. واضح است که طراح قصد داشته این عنصر را بیش از بقیه نشان دهد که طبیعتاً همین برنامه ریزی را انجام داده است. اما در مرحله بعد نگاه مخاطب به سمت عنوان پوستر در گوشه سمت چپ بالا کشیده می شود و در این صورت تناسبی در تقسیم بندی فضا وجود ندارد و وزن نوع آن نسبت به سایرین منطقی نیست. اجزاء.

وی همچنین به رنگ های استفاده شده در این پوستر اشاره کرد و گفت: رنگ پوستر را می توان از منظرهای مختلف سلیقه، محتوا و تکنیک شخصی بررسی کرد. بر این اساس انتخاب این رنگ ها از نظر محتوایی و از نظر همزیستی این دو رنگ به خوبی انجام نشده است. مشکل اینجاست که پوستر به جای یادآوری فضای تئاتر، فضایی عرفانی را تداعی می کند.

این طراح گرافیک افزود: البته این پوستر در کل طراحی نسبتا خوبی دارد. اطلاعات مورد نیاز به درستی قرار می گیرد و داده های مورد نیاز را به مخاطب منتقل می کند. چیدمان اطلاعات تمیز و استاندارد؛ لوگو و اطلاعات به زبان انگلیسی در سمت راست تا می شود و اطلاعات به مخاطب منتقل می شود.

وی همچنین با اشاره به پرونده حروفچینی «چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر» گفت: با بررسی پوسترهای دوره های گذشته می بینیم که هر پوستر در دوره ای حروفچینی خاص خود را داشته است. اما به نظر می رسد نوع «چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر» در واقع همان «جشنواره تئاتر فجر» با اندکی تغییر است. در ترکیب پوستر این دوره، بخشی از متن چهلمین جشنواره تئاتر فجر حذف شد و «42» با شماره نوشته شد.

پوستر چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر / طراح پوستر در چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر از خط استاد احمد زیرک از اساتید هنر خوشنویسی در طراحی خود استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=180254

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.