افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
1

چرا پزشکان ضعیف حاضر نشدند؟

  • کد خبر : 294833
چرا پزشکان ضعیف حاضر نشدند؟

دکتر رحمان قهرمان پور/ تحلیلگر سیاست خارجی و انتخابات بدون شک مهمترین رویداد انتخاباتی روز دوشنبه حضور پزشکان در تلویزیون بود. وی در این حضور انتظارات اصلاح طلبان را برآورده نکرد. برخی معتقدند میل به رای ندادن در جامعه آنقدر زیاد است که باید به سرعت فضا را قطبی کند. اما از نظر کمپین پزشکی […]

دکتر رحمان قهرمان پور/ تحلیلگر سیاست خارجی و انتخابات

بدون شک مهمترین رویداد انتخاباتی روز دوشنبه حضور پزشکان در تلویزیون بود. وی در این حضور انتظارات اصلاح طلبان را برآورده نکرد. برخی معتقدند میل به رای ندادن در جامعه آنقدر زیاد است که باید به سرعت فضا را قطبی کند.

اما از نظر کمپین پزشکی ضعیف به نظر نمی رسید. با توجه به فشار روحی فزاینده و انتظارات زیاد از وی، عملکرد بدی نداشت. او 45 دقیقه بدون کف زدن صحبت کرد. او مضامین را به خوبی به هم مرتبط می کرد و هوش هیجانی بالای خود را نشان می داد، اما در عین حال کلامش فاقد پیام محوری بود. آنها بیشتر شبیه شعارهای معمولی بودند تا سخنان یک نامزد ریاست جمهوری. می توانست هم به حوزه اصلی خود یعنی اصلاح طلبان و هم بلاتکلیفان پیام بدهد، اما به دلیل زمان محدود و انتظارات بسیار بعید بود که پزشکان بتوانند چنین نقشی را ایفا کنند. . مقایسه عملکرد او با روحانی در سال 92 درست نیست. در سال 92 فشار روحی زیادی روی روحانی وارد نشد. اصلاح طلبان دو نامزد داشتند و فضای سیاسی آنقدرها دو قطبی نبود. مبارزات انتخاباتی یک رقابت حذفی نیست که در آن نامزد به دلیل یک اشتباه شکست بخورد.

شبیه رقابت های لیگ برتر است که در آن نامزد باید امتیاز جمع کند و در نهایت امتیاز بیشتری نسبت به سایر رقبا کسب کند و تصویری نزدیک به رئیس جمهور ایده آل ایجاد کند. اما بر اساس منطق انتخاباتی، قالیباف کاندیدای اصلی است و دیروز در. اولین برنامه زنده او، این وضعیت را تثبیت کرد. مشکل او این است که پایگاه رای‌دهی شکننده‌ای دارد که اگر دیگر نامزدهای اصولگرا و پزشکی به او حمله کنند متزلزل خواهد شد. قالیباف برخلاف پزشکان از حمایت کامل تشکل های اصولگرا برخوردار نیست و اگرچه با کاندیدای اصلاح طلب رقابت می کند، اما رقابت نانوشته ای با دیگر کاندیداهای اصولگرا دارد که می تواند تعادل او را در تبلیغات به هم بزند. حامیان جلیلی معتقدند بهترین فرصت برای پیروزی این نامزد داده شده و قالیباف برای پیروزی باید بازنشسته شود. از سوی دیگر، ستاد انتخاباتی قالیباف تاکید می کند که جلیلی در میان متزلزل ها رای چندانی ندارد و در صورت انصراف قالیباف، بخش زیادی از آرای او نصیب پزشکان می شود.

این در زمینه تبلیغات و نظرسنجی صادق است. قالیباف دیروز در برنامه تلویزیونی خود پا را فراتر از پزشکان گذاشت و راه حل هایی برای مشکلات کشور ارائه کرد. رقابت بین قالیبافان و پزشکان در مرکز طیف سیاسی رأی دهندگان قرار دارد. اما پزشکان قصد دارند طیف اصلاح طلبان را به پایان برسانند. در حالی که جلیلی در انتهای طیف اصولگرایان می جنگد.

سایر نامزدها دیروز فعالیت انتخاباتی خاصی نداشتند. قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با «ایلنا» اظهار داشت: شورای نگهبان علاوه بر سلامت اقتصادی، سلامت فکری نامزدها را بررسی کند. وی همچنین از قضا گفت: این شورا باید مراقب تایید کسانی باشد که فرزندانشان مشکل دارند. جریانی در اصولگرایی تلاش می کند قالیباف را به هاشمی اصولگرایان تبدیل کند و قاضی زاده به این طیف نزدیکتر است. او در اظهارات عجیب‌تر گفت: شرکت ملی نفت باید سهامی عام شود. حرفی که نه تنها برای کارشناسان که برای مردم عادی هم روشن نیست. قاضی زاده هنوز برای یک پایگاه رای دهنده خاص صحبت نمی کند و این امر احتمال کناره گیری وی را افزایش می دهد. انتخابات با بیت المال و پول مردم انجام می شود و اگر فردی تمایل به شرکت در انتخابات یا توانایی، برنامه ها و تشکل ها را ندارد، سرمایه های مردمی صرف آن نشود. در برخی کشورها، هر کسی که می خواهد نامزد شود باید نشان دهد که توانایی مالی و سازمانی لازم را دارد.

پورمحمدی و زاکانی روز گذشته فعالیت انتخاباتی خاصی نداشتند. زاکانی طبق رویه خود با حمله به پزشکان شروع کرد. اما هجمه و انتقاد آنها چندان قوی نبود و نشان دادند که فنا ناپذیری پزشکان مهم ترین برگ برنده آنها در انتخابات است و اگر بدانند چگونه از آن خوب استفاده کنند می توانند قوی تر شوند. زاکانی نیز مانند برخی دیگر بر اساس شهود شخصی و نه رویه علمی کارزار می کند و چون در گذشته از هجمه ها و انتقادات بهره برده است، در مبارزات انتخاباتی خود همواره بر حمله متمرکز بوده و بر اساس این اصل رایج عمل می کند که بهترین دفاع حمله است اما در انتخابات، تمرکز بیش از حد بر حمله و تبلیغات منفی به این معنی است که رای دهنده تصویر مشخصی از نامزد ندارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=294833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.