افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

چرا پروژه راه آهن منطقه آزاد ماکو اینقدر برای ایران مهم است؟

  • کد خبر : 370350
چرا پروژه راه آهن منطقه آزاد ماکو اینقدر برای ایران مهم است؟

بازار؛ گروه اقتصادی: تصویب پروژه اتصال ریلی ایران و ترکیه از منطقه آزاد ماکو و چشمه ثریا به عنوان چهار پروژه اولویت دار کشور در شورای امنیت ملی و تصویب مرز چشمه ثریا به عنوان مرز ریلی پروژه اتصال ریلی ایران و ترکیه از جمله این طرح ها است. طرح کمیسیون مشترک اقتصادی توافقنامه دو […]

بازار؛ گروه اقتصادی: تصویب پروژه اتصال ریلی ایران و ترکیه از منطقه آزاد ماکو و چشمه ثریا به عنوان چهار پروژه اولویت دار کشور در شورای امنیت ملی و تصویب مرز چشمه ثریا به عنوان مرز ریلی پروژه اتصال ریلی ایران و ترکیه از جمله این طرح ها است. طرح کمیسیون مشترک اقتصادی توافقنامه دو کشور ایران و ترکیه که مطالعات آن توسط سازمان منطقه آزاد ماکو زیر نظر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده است.

آذربایجان غربی بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور دارد. در این میان ترکیه به دلیل نقش دروازه ورود به اروپا از اهمیت ویژه ای در مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی برخوردار است. خط ریلی منطقه آزاد ماکو بهترین فرصت را برای ایران برای تقویت صادرات به اروپا در فضایی امن و در راستای توسعه روابط تجاری فراهم می کند.

فعال شدن مجدد بزرگراه ارتباطی چین و اروپا موضوعی است که اخیراً در کانون توجه کشورها برای افزایش مبادلات تجاری قرار گرفته است. جاده ای که ایران در آن نقش اساسی دارد.

در همین راستا گفتگویی با مسئولان و صاحب نظران این حوزه ترتیب داده شد که خوانندگان این سایت در جریان قرار خواهند گرفت.

حسین گروسی با احداث خط ریلی جدید مذکور، نسبت مسافران قابل جذب از این مسیر را 1652 هزار نفر می‌داند. نسبت محموله قابل جذب از منطقه آزاد ماکو معادل 6790 هزار تن بار در سال خواهد بود. بنابراین عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه خط ریلی تبریز – مرند – مراکان – یولاگلادی – چشمه ثریا به عنوان گزینه منتخب این پروژه انتخاب شد، گفت: چشم انداز دولت چهار اولویت تعیین شده است. پروژه ها برای کشور

حسین گروسی تصریح کرد: با احداث خط ریلی جدید مذکور، نسبت مسافران قابل جذب از این مسیر یک میلیون و 652 هزار نفر خواهد بود. نسبت محموله قابل جذب از منطقه آزاد ماکو معادل 6790 هزار تن بار در سال خواهد بود. بنابراین عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد بود.

اهمیت مسیر راه آهن ماکو به ترکیه

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: قطاری که از مسیر ریلی تبریز به قارص در ترکیه می گذرد به طور متوسط ​​روزانه 700 کیلومتر را طی می کند. سرعت آن از کامیون ها و حمل و نقل جاده ای بیشتر است. به این ترتیب چین و بندر شانگهای از طریق ایران به سریع ترین و مقرون به صرفه ترین راه به اروپا متصل می شوند که این موضوع منفعت اقتصادی خوبی برای ایران است.

حمزه حرسی ادامه می دهد: از این محدوده مطالعات طراحی مسیر ریلی اتصال تبریز به قارص ترکیه انجام شده است و طی عملیات عمرانی دولت چهاردهم برای توسعه تجارت فرامرزی با استفاده از مسیر ریلی اجرا می شود.

وی با اشاره به تفاهم بین ایران و ترکیه در ارتباط ریلی تبریز – کارس گفت: این خط ریلی 200 کیلومتر است و در 2 خط با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیتی چین – اروپا برقی می شود. .

کاهش هزینه ترانزیت از محور چشمه ثریا

نماینده مردم منطقه آزاد ماکو در مجلس نیز بیان می کند: هزینه های حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای و هوایی بسیار پایین است که نقطه عطفی در این مسیر محسوب می شود.

به گفته عمر علیپور، امروزه مسیر ترانزیتی آنقدر اهمیت دارد که کشورهای مختلف بر سر این موضوع رقابت شدیدی دارند. چشمه ثریا از چند نظر حائز اهمیت است، این پروژه می تواند کریدور زنگزور را رونق بخشد و چشم دشمنان را از این کریدور دور نگه دارد.

عمر علیپور با بیان اینکه مجلس در اجرای طرح های اقتصادی در کنار دولت است، تصریح می کند: از همه برنامه های اقتصادی دولت که منجر به افزایش تولید و رونق اقتصادی می شود، حمایت می کنیم و مطمئن هستیم که تاثیر مثبت اقتصادی این خط ریلی موجب خواهد شد. سطح ملی داشته باشد.

علیپور ایران را شاهراه اقتصادی جهان می داند و می افزاید: امروزه مسیر ترانزیتی آنقدر اهمیت دارد که کشورهای مختلف بر سر این موضوع رقابت شدیدی دارند. بهار ثریا از چند جهت حائز اهمیت است. اولاً منطقه آزاد ماکو با ترکیه و آذربایجان هم مرز است، به همین دلیل چشمه ثریا یکی از ارکان گردشگری منطقه است. اگر ترانزیت آن ایجاد شود به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند. چرا که در شرایط فعلی راه آهن ماکو توسعه نیافته و این خلأ مانع توسعه گردشگری در منطقه می شود و اجرای این پروژه ریلی می تواند این خلا را پر کند. از سوی دیگر صنعت راه آهن در توسعه حمل و نقل و تجارت اهمیت ویژه ای دارد. این پروژه می تواند جلوی خیزش کریدور زنگزور را بگیرد و چشم دشمنان را از این کریدور دور کند.

وی افزود: منطقه آزاد ماکو در حال حاضر بزرگترین منطقه آزاد خاورمیانه است که 400 هزار کیلومتر زیربنا دارد و اگر از نظر زیرساختی توسعه یابد نقش موثری در تامین مواد اولیه و صادرات خواهد داشت. و در جذب سرمایه های ملی و خارجی پیشرو خواهد بود. این موضوع باعث می شود تجارت در منطقه فعال شود و در نتیجه اقتصاد ایران در مسیر توسعه قرار گیرد.

اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی در منطقه آزاد ماکو

یک کارشناس حوزه حمل و نقل در خصوص اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی ایران در شمال غرب کشور گفت: این مسیر ریلی از منطقه ای می گذرد که ایران روابط تجاری زیادی دارد. از طرف منطقه مالمو از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار است و این محور ریلی با عبور از دهکده لجستیکی واقع در محدوده فرودگاه ماکو، بدون شک نقش مهمی در توسعه اقتصادی و لجستیکی خواهد داشت. از شمال غرب کشور

امیر محمود غفاری می افزاید: ایران و ترکیه از ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی بالایی برخوردار هستند که عملاً دست نخورده باقی مانده است. بنابراین باید تلاش کرد تا قابلیت های بالقوه بین دو کشور به واقعیت تبدیل شود. در شرایط کنونی که بخش مهمی از همکاری های اقتصادی ایران با کشور همسایه ترکیه است، اجرای پروژه راه آهن بین دو کشور می تواند فعالیت و کارایی حمل و نقل ریلی را گسترش دهد. علاوه بر این، روند همکاری را تسریع کنید. بنابراین این اقدام می تواند نشان دهنده یک تحول اقتصادی در سطح آسیا، اروپا، خاورمیانه و شبه قاره هند از طریق بندر چابهار به عنوان دروازه تجاری بین آسیای مرکزی باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370350

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.