افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

چرا وعده های حمایتی بورس جواب نمی دهد؟

  • کد خبر : 404200
چرا وعده های حمایتی بورس جواب نمی دهد؟

بازار؛ گروه بورس: وزیر اقتصاد اخیرا در مطلبی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرده است، به راهکارهایی برای حل مشکلات بازار سرمایه از جمله بالا بودن نرخ سود بانکی، عدم تعادل بانکی و همچنین مشکلات مربوط به بودجه اشاره کرده است. کسری و غیره اما او به نحوه رفع این مشکلات اشاره نکرد. بدون […]

بازار؛ گروه بورس: وزیر اقتصاد اخیرا در مطلبی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرده است، به راهکارهایی برای حل مشکلات بازار سرمایه از جمله بالا بودن نرخ سود بانکی، عدم تعادل بانکی و همچنین مشکلات مربوط به بودجه اشاره کرده است. کسری و غیره اما او به نحوه رفع این مشکلات اشاره نکرد. بدون شک یکی از راهکارهایی که وزارت اقتصاد در چند وقت اخیر برای تامین کسری بودجه دنبال کرده است، انتشار اوراق است. اگرچه به گفته برخی کارشناسان در کوتاه مدت از آنجایی که اثر تورمی ندارد، می تواند جایگزین مناسبی برای استقراض از سیستم بانکی باشد. اما در بلندمدت، چون در سررسید هزینه بیشتری را به دولت تحمیل می کند، می تواند نوعی اثر تورمی تاخیری ایجاد کند. مگر اینکه این اوراق برای تامین مالی پروژه های اقتصادی باشد. از سوی دیگر همین اوراق با سود بدون ریسک مشکل نقدینگی بازار سرمایه را در مقطع فعلی تشدید کرده است. به همین دلیل به نظر نمی رسد وزارت اقتصاد راه حل موثری برای حل مشکلات بازار سرمایه اتخاذ کند.

در شرایط کنونی ترس از ریسک های سیاسی فدای بورس شده است در حالی که اتفاقی نیفتاده و بعید به نظر می رسد. در این مدت تعداد زیادی از سهام به ویژه در گروه کوچک و متوسط ​​به لطف گزارش عملکرد خوب و رهگیری ضعیف، توانایی رشد را داشتند، اما در مسیر نزول حرکت کرده اند. در واقع انتظار می رود پس از از بین رفتن این هیجان منفی، کل بازار در یک روند ثابت و متعادل قرار گیرد، اما نمادهایی که تعدادشان کم نیست، می توانند رشد کرده و برای سهامداران سود ایجاد کنند.

وضعیت نمادهای ارزشمند در بورس

حسن کاظم زاده، کارشناس اقتصادی در این زمینه گفت: اگر سهامی دارید که قیمت پایین و گزارش های خوبی دارد، ارزش نگه داشتن آن را دارد. از سوی دیگر بحث واگذاری بلوک یا مدیریت دو خودروساز بزرگ مطرح شده و برخی نمادهای گروه خودرو را به همین دلیل ارزشمند می دانند. بحث هایی هم در مورد تجدید ارزیابی و عرضه خودروها در بورس وجود دارد. این تم ها به رشد خودروها کمک می کند. شاید این اخبار و شایعات بتواند آنها را از دام یک اصلاح قوی رها کند. اما در حال حاضر، مسائل مربوط به نرخ بهره همچنان یک چالش در بازار است. بنابراین پس از پرداخت سود مازاد بر روی میز به خریداران اوراق قرضه دولتی، نرخ سود افزایش یافت و به 32 درصد رسید. از سوی دیگر به نظر می رسد با وجود شرایط بسیار سخت بازار مالی، بانک مرکزی همچنان برنامه ای برای افزایش پول و نقدینگی در بازارها ندارد. بنابراین این روند انقباضی تا پایان انتخابات آمریکا و کاهش انتظارات تورمی ادامه خواهد داشت.

کاظم زاده معتقد است که اقتصاد ایران به نرخ بازده مورد انتظار ۴۰ درصد یا بیشتر عادت می کند. از نظر تاریخی، معمولاً نرخ بدون ریسک در ایران حدود 20 درصد بود که منجر به بازده مورد انتظار 25 تا 30 درصد در هنگام خرج کردن 5 تا 10 درصد در دارایی‌های مختلف می‌شد، اما بازده مورد انتظار 40 تا 45 درصد کاملاً ثابت است .

حسن کاظم زاده یکی از وعده های آقای همتی پس از وزیر شدن را ساماندهی شرایط نرخ سود در سیستم مالی کشور دانست و گفت: اکنون پس از گذشت چند هفته دوباره نرخ سود افزایش یافته و همچنان شاهد بی نظمی در نظام مالی کشور هستیم. بازار اوراق قرضه یعنی می توان گفت نه تنها آقای همتی به قول خود عمل نکرد. وضعیت حتی بدتر شده است. همراه با فروش اوراق قرضه دولتی با نرخ 33 درصد یا بیشتر، برنامه های انقباضی به شدت دنبال می شود.

کاظم زاده گفت: تقریباً 10 ماه از گواهی 30 درصدی (با نرخ سود مؤثر تقریبی 34 درصد) می گذرد و در این 10 ماه بخش های مختلف اقتصاد ایران با این نرخ سود سازگار شده اند. البته نرخ های بالای 70 درصد در بازار غیررسمی وام نیز تجربه شده است. اما اگر به سادگی از کنار آن بگذریم، به نظر می رسد که اقتصاد ایران به نرخ بازده مورد انتظار ۴۰ درصد و بیشتر عادت کرده است. نرخ بازده مورد انتظار هر دارایی شامل سود بدون ریسک (بهره سپرده یا سود اوراق قرضه دولتی یا سود صندوق با درآمد ثابت) است که برای هر دارایی بر اساس ریسک آن متفاوت است. از نظر تاریخی، معمولاً نرخ بدون ریسک در ایران حدود 20 درصد بود که با صرف 10-5 درصد برای دارایی‌های مختلف، بازدهی 25 تا 30 درصدی را به دنبال داشت.
کاظم زاده تصریح کرد: اما از اواسط دهه 90 نرخ سود بدون ریسک به طور متوسط ​​تقریبا به 25 درصد رسید و ریسک افزوده باعث شد نرخ بازده مورد انتظار برای دارایی های مختلف به 30 تا 35 درصد برسد. در گزارش های ارزش گذاری سهام شرکت های مختلف و پروژه های مختلف می توانید رد این جهش را مشاهده کنید. اما الان سود 35 درصدی بدون ریسک عادی شده است. به نظر می رسد اقتصاد ایران در حال تطبیق با این نرخ بهره بدون ریسک است و بازده مورد انتظار 40 تا 45 درصد به طور کامل محقق شده است. نرخ تامین مالی شرکت های غیردولتی، پروژه های تامین مالی جمعی و نرخ سود وام های بانکی (ساده 35 درصد و مرکب 39) مؤید نرخ بازده مورد انتظار بالای 40 درصد است.

سودهای بدون ریسک با اقتصاد مولد رقابت می کنند
عملکرد بخش‌های تولیدی نشان‌دهنده از بین رفتن ارزش افزوده اقتصادی است. ارزش افزوده اقتصادی که می تواند هزینه های مالی را پوشش دهد و چیز اضافی برای کارآفرین باقی بگذارد، دیگر سرمایه گذاران را جذب نمی کند. در عوض، همیشه تورم بوده که به وام گیرندگان رسیده است. بنابراین دو چشم انداز در انتظار کسب و کار و اقتصاد ایران است. یا گروهی از وام گیرندگان باید ورشکست می شدند و برخی از این سرمایه گذاری های بدون ریسک سوزانده می شد و مشخص می شد که آنقدرها هم بدون ریسک نیستند (که البته با توجه به نرخ استقراض 35 درصدی دولت نمی توانیم انتظار داریم دولت ورشکست شود). پس از این فروپاشی ها، نرخ بهره بدون ریسک به تدریج کاهش می یابد.
چشم انداز دیگر، بازده مورد انتظار پوشش داده شده با تورم است. تورم 40 درصدی در دوره های کوتاه می تواند هزینه های مالی را پوشش دهد. اما اکنون برای پوشش هزینه های مالی، تورم های بالاتر در مدت زمان کوتاه تری نیاز است. تورم 60 درصدی باعث می شود وام گیرندگان و وام دهندگان برای این نرخ بهره بالا و بدون ریسک و یا مصرف کنندگان ایرانی با تورم بالاتر بپردازند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404200

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.