افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
2

چرا هنگام استفاده از نخ دندان لثه ها خونریزی می کنند؟

  • کد خبر : 313078
چرا هنگام استفاده از نخ دندان لثه ها خونریزی می کنند؟

اگر از نخ دندان استفاده می کنید و هنگام شستشو متوجه خون می شوید، حق دارید نگران باشید. خونریزی مکرر در حین استفاده از نخ دندان برای لثه های سالم طبیعی نیست. خونریزی مکرر در حین استفاده از نخ دندان برای لثه های سالم طبیعی نیست. ما در مورد چیزی صحبت نمی کنیم که فقط […]

اگر از نخ دندان استفاده می کنید و هنگام شستشو متوجه خون می شوید، حق دارید نگران باشید. خونریزی مکرر در حین استفاده از نخ دندان برای لثه های سالم طبیعی نیست.

خونریزی مکرر در حین استفاده از نخ دندان برای لثه های سالم طبیعی نیست. ما در مورد چیزی صحبت نمی کنیم که فقط گاهی اوقات اتفاق می افتد، اما اگر هر بار که نخ دندان می کشید، لثه های شما خونریزی می کند، مشکلی وجود دارد که نیاز به توجه دارد.
اگر هنگام شستشو از نخ دندان استفاده کردید و متوجه خون شدید، حق دارید نگران باشید. خونریزی مکرر در حین استفاده از نخ دندان برای لثه های سالم طبیعی نیست. ما در مورد چیزی صحبت نمی کنیم که فقط گاهی اوقات اتفاق می افتد، اما اگر هر بار که نخ دندان می کشید، لثه های شما خونریزی می کند، مشکلی وجود دارد که نیاز به توجه دارد.

اولین علت خونریزی لثه بعد از نخ دندان کشیدن.
چند وقت یکبار نخ دندان می کشید؟ اگر پاسخ شما به این سوال گهگاهی است، به احتمال زیاد علت خونریزی لثه شما همین است.
به طور کلی استفاده نکردن روزانه از نخ دندان علت اصلی خونریزی لثه است. هنگامی که یک روال منظم بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنید، سلامت لثه های شما آسیب می بیند.

بهترین راه برای کنترل خونریزی لثه این است که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، به خصوص در نزدیکی خط لثه، تا حد امکان ملایم و مراقب باشید.

بدون نخ دندان کشیدن منظم، باکتری ها و پلاک ها در خط لثه ایجاد می شوند و باعث التهاب و تورم می شوند. لثه های متورم نیز با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به راحتی خونریزی می کنند.
تجمع جرم و پلاک خیلی سریع اتفاق می افتد. التهاب لثه در صورت عدم درمان می تواند زمینه ساز بیماری لثه باشد که منجر به انواع مشکلات جدید در دهان شما می شود.

سایر علل خونریزی لثه بعد از نخ دندان کشیدن
ژنژیویت شایع ترین علت خونریزی لثه است. اما این تنها انگیزه نیست:
فرم نخ
نخ دندان کشیدن نادرست می تواند باعث خونریزی لثه شود. باید حدود 30 سانتی متر نخ بردارید و دو سر آن را دور دو انگشت وسط خود بپیچید تا حدود 5 سانتی متر از وسط نخ باقی بماند. با استفاده از انگشت شست و اشاره، نخ را محکم نگه دارید. نخ دندان را بین دو دندان قرار دهید و به آرامی آن را در امتداد منحنی هر دندان بالا و پایین ببرید. مراقب باشید فشار زیادی به نخ دندان روی لثه وارد نکنید.

مسواک زدن دندان ها
مسواک نقش مهمی در حفظ سلامت لثه دارد. شما باید دو بار در روز (صبح و شب) هر بار به مدت دو دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید.
اما نحوه مسواک زدن شما می تواند لثه های شما را خونریزی کند.
اگر دندان های خود را خیلی سخت مسواک بزنید، می توانید به لثه های خود آسیب وارد کنید و باعث خونریزی آنها شوید. سعی کنید مسواک خود را با زاویه 45 درجه نسبت به خط لثه خود نگه دارید و هر سه طرف دندان خود را با حرکات کوتاه و عقب و جلو مسواک بزنید. اگر دوست دارید از مسواک سخت استفاده کنید، بهتر است مسواک برقی بخرید که سنسور فشار و کنترل شدت دارد.
توصیه می کنیم از مسواک با یک برس نرم استفاده کنید. زیرا مسواک زبر به لثه آسیب می رساند. هر بار که مسواک شروع به ساییدگی کرد مسواک خود را عوض کنید. یک مسواک با یک برس قدیمی و نامرتب باعث می شود که هنگام مسواک زدن فشار بیشتری وارد کنید و لثه های شما خونریزی کند.

تغییرات هورمونی
اگر سیکل قاعدگی دارید، احتمالاً هر از گاهی خونریزی لثه را تجربه خواهید کرد. افزایش هورمون هایی مانند پروژسترون می تواند جریان خون را افزایش دهد و باعث تورم و خونریزی شود. هورمون‌ها می‌توانند باعث تغییراتی در رگ‌های خونی و پاسخ ایمنی بدن شوند و باعث خونریزی لثه‌ها شوند که ربطی به میزان باکتری و پلاک ندارد.
خونریزی لثه در موارد زیر نیز ممکن است رخ دهد: مصرف قرص های ضد بارداری. بارداری در آستانه یائسگی
بلوغ
تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ می تواند باعث حساسیت لثه در دختران و پسران شود. در این حالت خونریزی لثه ربطی به مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن ندارد.

مشکلات سلامتی
خونریزی لثه بدون دلیل می تواند نشانه یک مشکل سلامتی باشد که ربطی به دهان شما ندارد. بنابراین، اگر سال ها به طور منظم نخ دندان کشیده اید و اخیراً خونریزی لثه را تجربه کرده اید، باید برای ارزیابی به دندانپزشک مراجعه کنید.
خونریزی لثه ممکن است نشانه یک بیماری سیستمیک مانند دیابت باشد که هنوز تشخیص داده نشده یا کنترل نشده است. لوسمی و هموفیلی و سایر عوارض نیز می توانند بر لثه تأثیر بگذارند.
کمبود ویتامین C یا K نیز می تواند باعث خونریزی لثه شود. ویتامین C به رشد و ترمیم بافت لثه کمک می کند و همچنین استخوان ها و دندان ها را تقویت می کند. ویتامین K همچنین به لخته شدن خون کمک می کند.

چگونه خونریزی لثه را متوقف کنیم؟
بهترین راه برای کنترل خونریزی لثه این است که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، به خصوص در نزدیکی خط لثه، تا حد امکان ملایم و مراقب باشید.
متأسفانه، تخمین زده می شود که کمتر از یک سوم بزرگسالان روزانه از نخ دندان استفاده می کنند، و این چیز خوبی نیست. نخ دندان کشیدن موثرترین راه برای از بین بردن پلاک و سایر عواملی است که باعث التهاب لثه می شود و آنها را مستعد خونریزی می کند.
اگر تصمیم دارید به استفاده روزانه از نخ دندان عادت کنید، خونریزی لثه پس از نخ دندان کشیدن باید پس از یک یا دو هفته متوقف شود. زیرا لثه های شما سالم تر خواهند بود. نخ دندان کشیدن فقط چند دقیقه در روز طول می کشد و برای سلامت دهان و دندان شما بسیار مفید است. نخ دندان کشیدن روزانه التهاب لثه را کاهش می دهد.
یک تمیز کردن دندان حرفه ای دو بار در سال نیز می تواند پلاک و جرم دندان را از بین ببرد. در طی این ویزیت های منظم دندانپزشکی، دندانپزشک می تواند سلامت لثه های شما را بررسی کند.
به طور خلاصه، می توانید خونریزی لثه را متوقف کنید. اگر هر روز از نخ دندان استفاده کنید، تفاوت را احساس خواهید کرد.

منبع: سلامت نیوز

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=313078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.