افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

چرا هدف قرار دادن حیفا مهم است؟/ورود حزب الله به فاز تهاجمی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان.

  • کد خبر : 371933
چرا هدف قرار دادن حیفا مهم است؟/ورود حزب الله به فاز تهاجمی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان.

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: از 8 اکتبر 2023، حزب الله لبنان در حمایت از گروه های مقاومت فلسطین به چندین مواضع در شمال سرزمین های اشغالی حمله کرده است. حملات راکتی حزب‌الله که تاکنون شامل پایگاه‌های نظامی مرزی می‌شد، پس از عملیات در ساعات اولیه ۲۲ سپتامبر به عمق اراضی اشغالی در حیفا، […]

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: از 8 اکتبر 2023، حزب الله لبنان در حمایت از گروه های مقاومت فلسطین به چندین مواضع در شمال سرزمین های اشغالی حمله کرده است. حملات راکتی حزب‌الله که تاکنون شامل پایگاه‌های نظامی مرزی می‌شد، پس از عملیات در ساعات اولیه ۲۲ سپتامبر به عمق اراضی اشغالی در حیفا، مجتمع‌های صنعتی نظامی رافائل و پایگاه رامات داوود رسیده است. این امر نشان دهنده گسترش منطقه جغرافیایی نبرد در مرز لبنان و سرزمین های اشغالی و اهمیت فراوان رویدادهای پیش رو است.

هدف قرار دادن حیفا؛ بازگرداندن تعادل

حزب الله لبنان در پاسخ به حملات مکرر رژیم اشغالگر قدس، به اهداف کلیدی در عمق اراضی اشغالی حمله کرده است. مهمترین این اهداف پایگاه هوایی رامات داوود رژیم صهیونیستی و منطقه حیفا است. حملات موشکی حزب الله علیه این پایگاه هوایی را می توان مهم ترین و عمیق ترین حملاتی دانست که مقاومت از آغاز جنگ هفتم اکتبر میان حماس و رژیم صهیونیستی انجام داده است. در بیانیه حزب الله لبنان آمده است: در حمایت از مردم غزه و مقاومت شجاعانه و شرافتمندانه آنها و در پاسخ به حملات رژیم اشغالگر قدس به لبنان، پایگاه هوایی رمات داوود و فرودگاه نظامی با ده ها موشک فادی مورد حمله قرار گرفت. 1″ و “فادی 2” مورد حمله قرار گرفته اند.

حملات جدید حزب الله که به عمق بندر حیفا و شهرهای اطراف آن رسیده است، نشان می دهد که حزب الله از مرحله دفاعی وارد فاز تهاجمی و تهاجمی شده است. این بیش از هر چیز نشان می دهد که حزب الله تعادل خود را در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی به دست آورده است. یک روز پس از حمله حماس در 7 اکتبر 2023، حزب الله حملات راکتی و موشکی را در سراسر مرزهای لبنان به اراضی اشغالی انجام داد. این شرایط را فراهم کرد تا حزب الله به قدرتمندترین عنصر محور مقاومت در برابر رژیم اشغالگر تبدیل شود.

با این حال، به نظر می رسد که از ژوئن 2024، نبرد بین حزب الله و رژیم اشغالگر وارد مرحله جدیدی شده است. برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که رهبران رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از حملات حماس در اکتبر 2023، حمله گسترده به حزب‌الله را بررسی می‌کنند. اما نخست‌وزیر اسرائیل، نتانیاهو، پس از درخواست مقامات آمریکایی از وی برای استعفا، این طرح را مخفی نگه داشته است. نتانیاهو همچنین در ماه ژوئن اعلام کرد که هرگونه توافق دیپلماتیک شامل فاصله فیزیکی حزب الله از مرز خواهد بود و ما باید آن را اجرا کنیم. درگیری ها در روستاها به ویژه پس از قتل 12 جوان مسیحی در بلندی های جولان در 27 جولای آغاز شد. حزب الله دلیل این حمله را شکست سامانه گنبد آهنین عنوان کرد. در نهم تیرماه در جریان حمله پهپادی رژیم اشغالگر بیروت، فؤاد شکر از فرماندهان ارشد حزب الله به شهادت رسید.

در 25 اوت، حزب الله در یک حمله تلافی جویانه صدها موشک و پهپاد را به سمت شمال اسرائیل شلیک کرد. در این عملیات بیش از 320 موشک کاتیوشا به 11 پایگاه نظامی در سرزمین های اشغالی که عمدتاً پایگاه های نظامی و اطلاعاتی بودند پرتاب شد و به اهداف خود اصابت کرد. در پی این درگیری‌ها، در 17 و 18 سپتامبر، هزاران پیجر، دستگاه‌های بی‌سیم و دیگر وسایل الکترونیکی در سراسر لبنان منفجر شدند که بنا به گزارش‌ها، بیش از 30 نفر کشته و نزدیک به 3000 زخمی شدند. سرانجام در 29 شهریورماه رژیم صهیونیستی نشست فرماندهان نیروهای زبده رضوان در حومه جنوبی بیروت را مورد حمله موشکی قرار داد که در آن 12 تن از فرماندهان و اعضای این نیرو از جمله حاج ابراهیم عقیل و حاج ابوحسین وهبی. ، به شهادت رسیدند.

در این شرایط به نظر می رسد حزب الله در عملیات اخیر خود که پایگاه رمات داوود در جنوب شرقی حیفا و صنایع نظامی و صنعتی رافائل در شمال شرق حیفا را هدف قرار داده است، به دنبال بازگرداندن تعادل در مرز لبنان و سوق دادن آن به سمت خود است. مزیت حمله موشکی اخیر حزب الله دارای چندین ویژگی قابل توجه است که بیشتر این مشکل را نشان می دهد.

موشک فادی

لازمه تعادل نظامی با حریفی مانند رژیم صهیونیستی که از انواع حمایت های فروشندگان بین المللی تسلیحات اعم از آمریکا، انگلیس، فرانسه و… برخوردار است، نوسازی سلاح است. حزب الله لبنان از ابتدای جنگ اخیر با توجه به نوع حملات ارتش رژیم صهیونیستی و لزوم پرهیز از شکل گیری جنگی گسترده در مرزهای لبنان سعی در استفاده از سلاح های خود داشته است. تسلیحاتی که حزب الله در جنگ اخیر به کار برد، موشک 220 میلی متری فادی 1 با برد 80 کیلومتر و موشک 303 میلی متری فادی 2 با برد 105 کیلومتر است. گزارش های رسانه های عبری تاکید کردند که سامانه های پدافند هوایی تنها 8 موشک را رهگیری کرده اند. همزمان برخی رسانه های صهیونیستی نیز اعلام کردند حزب الله در این حملات موشک 330 میلیمتر فجر نیز استفاده شده است.

حمله به پایگاه هوایی رامات دیوید

هدف اصلی حمله موشکی حزب الله، پایگاه هوایی رامات داوود بود که برای دومین بار مورد حمله قرار گرفت. این پایگاه تنها پایگاه هوایی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین های اشغالی و مقر اصلی است که نیروهای اشغالگر از آن برای عملیات هوایی در شمال، در مرزهای لبنان و سوریه استفاده می کنند. اسکادران 109 جنگنده اف 16، اسکادران 105 اسکورپیون و اسکادران 101 اف 16 باراک در این پایگاه حضور دارند که از مهمترین نیروهای عملیاتی ارتش رژیم اشغالگر هستند. این پایگاه همچنین محل استقرار اسکادران 160، معروف به Shadowhunters، و اسکادران 157، که از پهپادها تشکیل شده است، و اسکادران 193، معروف به مدافعان غرب، که یک هلیکوپتر شناسایی پلنگ نیروی دریایی AS565 را اداره می کند، قرار دارد. این پایگاه همچنین میزبان چهار اسکادران مسئول پشتیبانی میدانی، نگهداری و مدیریت عملیات است.

صنایع نظامی رافائل

شرکت رافائل یکی از سه شرکت بزرگ دفاعی رژیم صهیونیستی و یکی از صنایع استراتژیک این رژیم است. تمرکز این شرکت بر روی ساخت و تولید تجهیزات جنگی پیشرفته از جمله موشک است. موشک شفرر یا پایتون، موشک هوا به هوا و زمین به هوا دربی، موشک ضد تانک اسپایک و سامانه گنبد آهنین تنها بخشی از تسلیحات تولید شده در این شرکت است. اهمیت این هدف به حدی است که سرلشکر ذخیره سابق ژاک ناریا درباره اهداف جدید حملات حزب الله لبنان گفت: حزب الله بیهوده به این منطقه موشک شلیک نمی کند و قصد آنها هدف قرار دادن شرکت رافال بوده است.

مهاجران برنگشتند

نتانیاهو در چند نشست در ماه‌های اخیر از جمله پس از حمله به نیروهای رضوان در 29 شهریور و جلسه کابینه اعلام کرد که کابینه وی مصمم است ساکنان مناطق شمالی اشغالی را به خانه‌هایشان بازگرداند. گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بازدید از مقر تسلیحات هوایی رژیم صهیونیستی گفت: ارتش (رژیم) اسرائیل به حملات خود علیه لبنان تا ساکنان شمال سرزمین های اشغالی ادامه خواهد داد. به خانه های خود بازگردند. در همین حال، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود علناً از نتانیاهو خواست تا بازگشت شهرک نشینان را به چالش بکشد و گفت:آیا می توانید پناهندگان را به شمال بازگردانید؟ ما چالش را می پذیریم و شما نمی توانید آنها را برگردانید و هر کاری که می خواهید انجام دهید. تنها راه بازگشت آوارگان به شمال، توقف تهاجم به نوار غزه و کرانه باختری است. کاری که آنها انجام خواهند داد، آوارگی آوارگان شمالی را افزایش می دهد و شانس بازگشت آنها را از بین می برد.” حملات راکتی اخیر حزب الله باعث فرار تقریباً افراد شد. 300 هزار نفر از ساکنان حیفا و اطراف آن و نشان دادند که نتانیاهو باید اجازه بازگشت صهیونیست ها به حیفا و همچنین مناطق مرزی با لبنان را بدهد.

نتیجه

حملات موشکی حزب الله در عمق اراضی اشغالی حیفا و علیه پایگاه های رامات داوود و صنایع رافال تلاشی برای بازگرداندن تعادل علیه رژیم صهیونیستی است. تلاش حزب الله دستیابی به اهداف جدید از طریق استفاده از سلاح های جدید و حفظ چالش اصلی رژیم اشغالگر یعنی بازگشت شهرک نشینان است. این اقدام به ویژه در شرایطی که اقدامات تل آویو خطر تحمیل جنگ جدید به جنوب لبنان را افزایش داده است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سجاد مرادی کلارده; پژوهشگر روابط بین الملل

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=371933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.