افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

چرا نابغه ها مهارت های اجتماعی ندارند؟

  • کد خبر : 22087
چرا نابغه ها مهارت های اجتماعی ندارند؟

آره افراد نابغه اگر با آنها آشنا شده اید یا یکی از آنها هستید، باید بدانید که بسیاری از این افراد از کمبود مهارت های اجتماعی رنج می برند. این موضوع نمی تواند اتفاقی باشد و باید بین نبوغ و فقدان مهارت های اجتماعی ارتباط وجود داشته باشد. نابغه ها و افراد غیرعادی باهوش عموما […]

آره افراد نابغه اگر با آنها آشنا شده اید یا یکی از آنها هستید، باید بدانید که بسیاری از این افراد از کمبود مهارت های اجتماعی رنج می برند. این موضوع نمی تواند اتفاقی باشد و باید بین نبوغ و فقدان مهارت های اجتماعی ارتباط وجود داشته باشد. نابغه ها و افراد غیرعادی باهوش عموما فاقد اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی هستند، اما آیا ارتباطی بین این دو دسته وجود دارد؟ اگر علاقه مند به خواندن این مقاله هستید، احتمالا یکی از نابغه ها و افراد باهوشی هستید که در مدرسه منزوی شده اند، زیرا نمی توانند افکار سطحی همکلاسی های خود را درک کنند و علاقه به گوش دادن به موسیقی پاپ دارند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم و ارتباط بین نبوغ و کمبود مهارت های اجتماعی را بررسی می کنیم.

مهارت های اجتماعی و اعتماد به نفس

واضح است که نابغه مزایای زیادی دارد و نابغه ها نسبت به افراد با هوش و استعداد متوسط ​​برتری دارند، در مدرسه موفق ترند و نمرات بهتری می گیرند، مشاغل خوبی می گیرند و می توانند کارهای پیچیده ای را انجام دهند که برای دیگران بسیار دشوار است. . اما آیا این نبوغ آنها را در زندگی اجتماعی برجسته می کند؟ تجربه نشان داده است که نابغه ها نه تنها در مهارت های اجتماعی برتری دارند، بلکه در مراحل مختلف زندگی به دلیل فقدان این مهارت ها دچار مشکل می شوند. واقعیت این است که نبوغ در زندگی اجتماعی کارکردی ندارد و حتی باعث انحراف آن می شود. دلایل کمبود مهارت های اجتماعی در نوابغ را می توان در موارد زیر خلاصه کرد.

1- نابغه ها به جای ارتقای مهارت های خود به دنبال اطلاعات هستند

ما خیلی چیزها را با تکرار و تجربه یاد می گیریم و آنها را به مهارت تبدیل می کنیم. در حالی که برای تسریع پیشرفت در این وظایف به اطلاعاتی نیز نیاز داریم، بدون صرف زمان و ایجاد مهارت نمی‌توانیم به جایی برسیم. اکثر افرادی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند، این موضوع را اینگونه نمی بینند و در عوض به دنبال اطلاعات جادویی هستند که همه مشکلات آنها را حل کند، مانند یک مکالمه خاص که در هر زمان و در هر موقعیتی جواب می دهد. اما مهارت های اجتماعی «مهارت» هستند، نه مدل ها و نظریه های علمی. بنابراین شما آنها را با فکر کردن به دست نمی آورید، بلکه با انجام دادن، بیرون رفتن، ملاقات با مردم و صحبت کردن با آنها به دست می آورید. چند بار اول ممکن است موفق نباشید، اما با تمرین و تکرار مهارت شما تقویت می شود و تبدیل به یک آدم مردمی می شوید.

2- بیش از حد فکر می کنند

حتماً دیده اید که افراد اجتماعی بدون اینکه از خودشان استفاده کنند اعتماد به نفس بالایی دارند و روابط اجتماعی قوی و متعددی با دیگران ایجاد می کنند، واقعیت این است که این افراد معمولاً زیاد فکر نمی کنند و حتی می توانند احمق باشند. اما نابغه ها از منظورشان مطمئن نیستند و می ترسند دهان خود را باز کنند و احمق به نظر برسند. ظاهراً ما در دنیایی زندگی می کنیم که وارونه شده است، افراد باهوش به دلیل ترس از نادان نشان دادن جرأت حرف زدن ندارند و در عوض افراد کم هوش هر چه می خواهند به زبان می آورند و محبوب و اجتماعی می شوند.

نابغه ها به این چهار دلیل فاقد مهارت های اجتماعی هستند

اما چرا افرادی که علاقه ای به تفکر، منطق و عقل ندارند در مهارت های اجتماعی موفق می شوند، در حالی که کسانی که شایسته توجه و محبوبیت هستند در این شغل موفق نمی شوند؟ دلیل این پارادوکس این است که شرکت در یک گفتگو مشکلی نیست که بتوان آن را با فکر کردن حل کرد، اما هر چه پرانرژی تر باشید و در بیان احساسات خود بهتر و خودانگیخته تر باشید، موفق تر خواهید بود. مثلاً فرض کنید در یک کلاس نمایشنامه شرکت کرده اید که در آن فیلمنامه ندارید و باید به صورت خودجوش روی صحنه عمل کنید. افرادی که دوست ندارند زیاد فکر کنند آنچه را که به ذهنشان می رسد می گویند و انجام می دهند.

چنین شرایطی برای افراد باهوش و خجالتی کابوس است، اما تقویت مهارت های اجتماعی ضروری است زیرا توانایی خودانگیختگی و ابراز احساسات بدون تفکر را تقویت می کند. اگر نمی توانید خودجوش باشید و به آنچه می خواهید بگویید فکر نکنید، راه دیگری برای بهبود مهارت های اجتماعی خود وجود دارد. شما می توانید مانند یک نابغه از مهارت های خود استفاده کنید و در مورد موضوعات مورد علاقه خود گفتگو کنید. همه نابغه ها وقتی صحبت از موضوعات مورد علاقه شان می شود سخنرانان خوبی می شوند. بنابراین هرگز فکر نکنید که دلیل اصلی ناتوانی شما در ایجاد ارتباطات اجتماعی زیاده روی است، بلکه از این ویژگی به عنوان یک نکته مثبت استفاده کنید و جایگاه خود را در جامعه شکل دهید.

3- روحیه خود را ضعیف می کنند

برخی از روانشناسان از ذهن انسان به عنوان “ماشین شبیه سازی” یاد می کنند. ذهن ما به گونه ای طراحی شده است که بتواند گذشته را به خاطر بسپارد و آینده را بر اساس آن شبیه سازی کند تا بتوانیم از خطرات جان سالم به در ببریم. اگر می توانید تصور کنید که پس از سقوط از یک ساختمان ده طبقه در حال مرگ هستید، باید از لبه پشت بام دور بمانید، مگر اینکه واقعاً قصد خودکشی داشته باشید. این توانایی تظاهر در افراد باهوش و خونسرد بسیار قوی تر است و به آنها هشدار می دهد که ریسک نکنند. در واقع وقتی در موقعیت اجتماعی قرار می گیرند، همه احتمالات را تصور و شبیه سازی می کنند و برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند درگیر این موقعیت ها نمی شوند.

نابغه ها به کوچکترین اتفاقات بدی که ممکن است در یک اجتماع اجتماعی بیفتد فکر می کنند و این موقعیت ها را با جزئیات زیاد تصور می کنند، فکر می کنند طرف مقابل پاسخ منفی داده است و از او به عنوان یک موجود بازنده و ناخوشایند یاد می کنند. همه این اتفاقات به خاطر ذهن قوی و خلاق انسان های بزرگ رخ می دهد، زیرا آنها به بدترین شرایط ممکن فکر می کنند و شرایط را برای خود سخت تر می کنند و چرا باید کاری کنند که منجر به شکست شود؟

اما وقتی صحبت از دنیای واقعی می شود، چنین برداشت ها و بدبینی هایی مخرب است و شما را از پیشرفت باز می دارد. نابغه ها ابتدا باید بر کمرویی و اضطراب اجتماعی خود غلبه کنند. شرم و اضطراب اجتماعی منجر به پیش بینی احتمالات و اتفاقات بد در افراد می شود و شکست را به خودی خود هیولایی می سازد که در عمل وجود ندارد. شکست در روابط اجتماعی موضوع مهمی نیست، افراد عادی حداکثر چند روز به آن فکر می کنند و بعد از دو هفته همه چیز را فراموش می کنند. همچنین، یک شکست کوچک بهترین راه برای بهبود مهارت های اجتماعی است، شکست در یک مکالمه بسیار بهتر از این است که از ترس شکست وارد آن نشوید.

نابغه ها به این چهار دلیل فاقد مهارت های اجتماعی هستند

4- افراد نابغه نمی توانند با ترس ها و سایر احساسات خود کنار بیایند

این توانایی یک فرد باهوش برای داشتن منطق قوی است که احساسات او را ضعیف می کند. وقتی زمان مقابله با احساسات فرا می رسد، بسیاری از نابغه ها (مخصوصاً مردان) سرد و بی روح می شوند و حتی ممکن است احساسات را سرکوب کنند و از آنها فرار کنند، به ویژه احساسات منفی مانند ترس، ترس از پذیرفته نشدن، ترس از ارتباط با دیگران و … مردم ترجیح می دهند به تنهایی بمیرند تا اینکه ناتوانی خود را در کنار آمدن با احساسات خود اعتراف کنند و حتی بدتر از آن به دنبال کمک باشند.

واقعیت این است که هر کسی می‌تواند با احساسات بد خود مانند ترس کنار بیاید، اما این نیاز به تلاش و زمان دارد. اگر جزو افرادی هستید که به این شغل نیاز دارید، نگران نظر و قضاوت دیگران نباشید و هر کاری که لازم است انجام دهید. در نهایت پس از تلاش و تمرین کافی می توانید مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنید. فراموش نکنید که مهارت های اجتماعی به هیچ وجه مقید به منطق نیست و اگر مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی دارید باید در اولین قدم بر آن ها غلبه کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=22087

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.