افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

چرا مو می ریزد؟

  • کد خبر : 403216
چرا مو می ریزد؟

آفتاب نیوز: این نگرانی ممکن است برای هر فردی در هر سنی پیش بیاید، چرا موهای من می ریزد؟ این مشکل در مردان در سنین بالاتر رخ می دهد و ممکن است گاهی غیرعادی به نظر برسد. اما موضوع ریزش مو مشکلی است که برای خانم ها هم پیش می آید. به طور کلی، شایع […]

آفتاب نیوز:

این نگرانی ممکن است برای هر فردی در هر سنی پیش بیاید، چرا موهای من می ریزد؟ این مشکل در مردان در سنین بالاتر رخ می دهد و ممکن است گاهی غیرعادی به نظر برسد. اما موضوع ریزش مو مشکلی است که برای خانم ها هم پیش می آید. به طور کلی، شایع ترین علل ریزش مو به شرح زیر است:

* ژنتیک

* استرس

* و اضطراب، یا شرایط سلامتی یا بیماری در بدن.

شایع ترین نوع ریزش مو ریشه ژنتیکی دارد و ارثی است. این بیماری آلوپسی آندروژنتیک نامیده می شود.

زمانی که مشکل ریزش مو ریشه ژنتیکی داشته باشد، موها به تدریج ریزش می کنند و با افزایش سن ریزش مو نیز افزایش می یابد.

در برخی موارد، عوامل دیگری می توانند باعث ریزش مو شوند. اما به خصوص زمانی که یک عامل غیر ژنتیکی در ریزش مو موثر باشد، موهای ضخیم و سالم ممکن است به طور ناگهانی ریزش کنند.

بسیاری از ما به طور طبیعی روزانه بین 50 تا 100 تار مو از دست می دهیم و این ریزش طبیعی و دائمی هرگز باعث نازک شدن مو یا طاسی نمی شود. زیرا همزمان به جای آنها موهای دیگر رشد می کنند. اگر موها به طور ناگهانی شروع به ریزش کنند، نشان دهنده این است که مشکل جدی است و باید علت آن شناسایی و درمان شود. این ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که چرخه رشد و مرگ مو قطع شود و فولیکول مو آسیب ببیند و با بافت طبیعی جایگزین شود.

آلوپسی آندروژنیک (از جمله نازک شدن موی ارثی یا طاسی) علت اصلی ریزش مو است که هشتاد میلیون مرد و زن را تنها در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. زنان مبتلا به ریزش موی ارثی اغلب متوجه ریزش مو در جلو و بالای سر می شوند، در حالی که مردان در قسمت های دیگر سر دچار طاسی می شوند.

علاوه بر عوامل ژنتیکی موثر بر ریزش مو، عوامل دیگری که منجر به ریزش مو می شوند را می توان به شرح زیر بیان کرد:

* سن

* برخی از شرایط سلامتی مانند دیابت، اختلالات تیروئید و لوپوس (سل جلدی)

* برخی از درمان ها و جراحی های مهم.

* سوء تغذیه

* اضطراب و استرس

بیماری های خود ایمنی مانند آلوپسی یا طاسی منطقه ای (آلوپسی آره آتا) نیز باعث ریزش ناگهانی مو می شوند. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به موها حمله می کند. آلوپسی در افراد سالم رخ می دهد و می تواند باعث ریزش مو در قسمت هایی از سر یا سایر قسمت های بدن شود. البته جای نگرانی نیست، درمان هایی برای این بیماری وجود دارد که با مراجعه به متخصص پوست می توان آن ها را دریافت کرد.

گاهی اوقات برخی از شرایط پزشکی می توانند باعث ریزش موی ناگهانی شوند. حدود سی بیماری مانند بیماری های تیروئید، دیابت، لوپوس و کم خونی باعث ریزش مو می شوند. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، با متخصص پوست مشورت کنید تا علاوه بر جلوگیری از پیشرفت ریزش مو، رشد مو را با داروها افزایش دهد.

شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی های بزرگ نیز می توانند باعث ریزش مو شوند. اما حتی اگر ریزش ناگهانی مو آسیب زا و مرتبط با یک حادثه باشد، باز هم باید تحت درمان ترمیم مو قرار گیرد.

ریزش مو در زنان احتمالا به هورمون ها مربوط می شود. کاهش استروژن در بدن باعث ریزش موی موقت بعد از زایمان می شود. ریزش مو در دوران یائسگی نیز ممکن است رخ دهد. عوامل استرس زای عمده مانند طلاق یا بحران عاطفی می توانند باعث ریزش مو شوند. علاوه بر این، داشتن رژیم غذایی ناکافی، دریافت ناکافی پروتئین و اختلالات تغذیه ای مانند بی اشتهایی نیز باعث ریزش مو می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.