افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

چرا مهریه مردان دو برابر زن است؟

  • کد خبر : 405991
چرا مهریه مردان دو برابر زن است؟

به گزارش مانی بان، برابری حقوق زن و مرد یکی از موضوعات چالش برانگیز در جوامع دیگر است و کشور ما جمهوری اسلامی ایران نیز از این بحث مردمی دور نیست. برخی مسائل از جمله اینکه چرا مهریه مردان دوبرابر مهریه زنان است، از جمله مواردی است که گاه رسانه های فعال علیه کشور مورد […]


به گزارش مانی بان، برابری حقوق زن و مرد یکی از موضوعات چالش برانگیز در جوامع دیگر است و کشور ما جمهوری اسلامی ایران نیز از این بحث مردمی دور نیست. برخی مسائل از جمله اینکه چرا مهریه مردان دوبرابر مهریه زنان است، از جمله مواردی است که گاه رسانه های فعال علیه کشور مورد استفاده قرار می گیرند و در نهایت به بحث مخالفان اسلام و مذهب تشیع می انجامد.

برابری یا جنگ روانی؟

مجید علیمردانی، وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اینکه چرا مهریه مردان دو برابر مهریه زنان است، توضیحات مفیدی ارائه کرده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از رسانه های غربی بر این عقیده هستند که مهریه مردان در مقایسه با زنان دوبرابر است که در دین مبین اسلام تساوی و حقوق برابر بین زن و مرد وجود ندارد.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: در واقع ماهیت مهریه تعیین شده برای مرد در مبانی فقه شیعه ربطی به بحث ارزش زن و مرد ندارد و به هیچ وجه بیان نشده است که مثلاً ارزش مرد ارزش خاصی دارد و ارزش زن ارزش خاصی دارد.

دیه مضاعف فقط در موارد قتل غیرعمد تعلق می گیرد.

علیمردانی تاکید کرد: مهریه تعیین شده برای فردی که به دلایل مختلف کشته شده است به خود شخص پرداخت نمی شود و چنین امکانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مهریه ثابت در دین مبین اسلام در واقع پرداخت خسارت به بازماندگان فرد متوفی است و البته این مهریه مربوط به قتل غیرعمد بوده که بر اثر زیاده خواهی یا سهل انگاری شخص دیگری کشته شده است. .

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: در قتل عمد طرفین می توانند به هر میزان دیه که بخواهند توافق کنند و بحث دیه تعیین شده قانونی مطرح نمی شود.

علیمردانی خاطرنشان کرد: در تعیین مهریه زن و مرد، ارزش گذاری و مسائلی از این قبیل مطرح نیست و اگر قرار بود مهریه بر اساس طبقات مختلف اجتماعی و مهریه اولاد، جوان و بزرگتر تعیین می شد. مردم باید با هم متفاوت باشند

وی تصریح کرد: اکثر مردان نان آور خانواده خود هستند و افراد تحت تکفل دارند و در صورت فوت یا قتل، میزان مهریه مردان دو برابر زنان است بنابراین خسارت کمتری به افراد تحت حمایت متوفی وارد می شود.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: در مهریه مضاعف مردان، بی شک دلایل دیگری نیز دخیل است و همانطور که گفته شد ربطی به ارزش گذاری بین زن و مرد ندارد.

تصمیم نهایی در مورد تساوی مهریه زن و مرد فقه است

علیمردانی تأکید کرد: بحث تعیین دیه یک سؤال کاملاً فقهی و البته مطلق است و باید مورد بررسی فقها قرار گیرد، اما با در نظر گرفتن حداقل ها و اینکه اسلام دینی کاملاً پویا است، می توانند مبنای محاسبه را با یک دین تغییر دهند. فتوای جدید و افزایش مقدار.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بیمه شخص ثالث که اجباری است، زن و مرد یکسان پرداخت می کنند و در مواردی که بیمه خسارت پرداخت می کند، مابه التفاوت بر اساس شرع دیگری توجیه می شود و به زنان با عناوین دیگر تعلق می گیرد. پرداخت شده است

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: برخی از این قبیل قوانین در شرایط کنونی نیاز به بازنگری دارند و نظر فقیه جامع الشرایط که در راس امور قرار دارد می تواند در تغییر قوانین فقهی موجود تاثیر بسزایی داشته باشد.

آیا میزان مهریه زنان سرپرست خانوار با مردان برابر است؟

علیمردانی وجود صندوق های مالی برای حمایت از افرادی مانند زنان سرپرست خانوار که ممکن است در اثر حادثه یا حادثه تلخ جان خود را از دست بدهند را یکی از راه های پرداخت مهریه بر اساس مهریه مردان دانست و گفت: در این گونه موارد شرع دیگری وجود ندارد. مشکل .

همه احکام و قوانین اسلام بر اساس آسایش و سعادت بشر از سوی خداوند تعیین شده است و بر اساس دین مبین اسلام و قرآن کریم ارزش و جایگاه ذاتی زن و مرد تفاوتی ندارد و یکی است.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم تاکید کرده است که تنها ملاک فضیلت و برتری هر فردی، تقوا و ارزش های معنوی اوست و مرد یا زن بودن ملاک خیر و شر نیست. هیچ موردی .


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=405991

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.