افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

چرا ماسک میزنیم؟ چگونه نقاب اجتماعی را برداریم؟

  • کد خبر : 245087
چرا ماسک میزنیم؟  چگونه نقاب اجتماعی را برداریم؟

برای همه ما پیش آمده که باید احساسات واقعی خود را پنهان کنیم یا نقاب دیگری بر شخصیت واقعی خود بگذاریم. بسیاری از اوقات ما این کار را برای محافظت از خود انجام می دهیم، بدون اینکه بدانیم به مرور زمان می تواند آسیب جدی به روح و روان ما وارد کند. گاهی اوقات پوشیدن […]

برای همه ما پیش آمده که باید احساسات واقعی خود را پنهان کنیم یا نقاب دیگری بر شخصیت واقعی خود بگذاریم. بسیاری از اوقات ما این کار را برای محافظت از خود انجام می دهیم، بدون اینکه بدانیم به مرور زمان می تواند آسیب جدی به روح و روان ما وارد کند. گاهی اوقات پوشیدن ماسک اجتماعی می تواند به نفع ما باشد. بنابراین، درک عمیق‌تر مفهوم ماسک کردن اهمیت دارد. در این مقاله ابتدا در مورد مفهوم نقاب زدن و نشانه های آن صحبت می کنیم، سپس توضیح می دهیم که چرا افراد به نقاب زنی روی می آورند و در نهایت با ذکر معایب این کار، نحوه اجتناب از آن را نیز بیان می کنیم. با ما بمان.


نقاب زدن یعنی چی؟

نقاب زدن به معنای پنهان کردن خصوصیات، خصوصیات رفتاری یا مشکلات ذهنی شماست. اگرچه بسیاری از افراد عمدا این کار را انجام می دهند، اما برخی ناخودآگاه ماسک می زنند و از آن آگاه نیستند. اگر شخصی در مورد نشان دادن شخصیت واقعی خود احساس ناامنی کند، ماسکی بر شخصیت خود می گذارد و از حالات چهره، زبان بدن یا حتی کلمات خود برای بیان چیزی غیر از احساسات واقعی خود استفاده می کند. این نقاب می تواند احساسی یا اجتماعی باشد. افراد زمانی که در موقعیت های اجتماعی قرار می گیرند ماسک اجتماعی می زنند. اگرچه گاهی اوقات استفاده از ماسک برای ما مفید است، اما استفاده بیش از حد می تواند باعث آسیب های روانی مانند استرس، خستگی یا احساس از دست دادن در زندگی شود.

علائم پوشاندن

  • یکی از علائم رایج پنهان کردن، پنهان کردن احساسات منفی مانند غم، عصبانیت یا ناامیدی است. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است احساسات منفی خود را پنهان کنند تا به دیگران آسیب نرسانند.
  • نشانه دیگر پوشاندن احساسات مثبت کاذب است. مثلاً می توانید وانمود کنید که خوشحال هستید، اما احساس درونی شما چیز دیگری است. این عمدتاً در موقعیت‌های اجتماعی و مشاغلی اتفاق می‌افتد که در آن‌ها زیاد با مشتریان سروکار دارید.
  • حالت خنثی صورت در موقعیت های خاص نیز می تواند نشانه ای از نقاب اجتماعی باشد. برای مثال، اگر فردی در یک جلسه حساس با وجود فشار و استرس شدید، چهره خنثی خود را حفظ کند، ممکن است اضطراب خود را پنهان کند.
  • نقاب زدن نه تنها محدود به احساسات است، بلکه می تواند عادات رفتاری را نیز پنهان کند. به عنوان مثال، وقتی فردی که عادت دارد دائماً در جای خود حرکت کند، بی‌حرکت در مقابل شما می‌نشیند، ممکن است رفتار معمول خود را سرکوب کرده باشد.
  • اگر بعد از معاشرت احساس خستگی می کنید و برای شارژ مجدد نیاز به زمان تنهایی دارید، ممکن است به این معنی باشد که بیش از حد ماسک اجتماعی خود را زده اید.

چرا ماسک میزنیم؟

1. انتظارات و هنجارهای اجتماعی.

در بسیاری از فرهنگ ها، قوانین نانوشته ای وجود دارد که تعیین می کند چه احساسات و رفتارهایی در عموم قابل قبول است. مثلا ممکن است شخصی در خیابان شما را بزند و شما به خاطر بی احتیاطی آن فرد عصبانی شوید. جامعه از شما انتظار دارد که به جای نشان دادن خشم و نقاب اجتماعی، چیزی نگویید و جلو بروید.
کلیشه های جنسیتی نیز یکی از دلایلی است که افراد شخصیت واقعی خود را پنهان می کنند. به عنوان مثال، طبق کلیشه های جنسیتی، مردان باید نقاط ضعف خود را پنهان کنند و زنان نباید خشم خود را نشان دهند. علاوه بر این، اگر با کسی زندگی می کنید که به خوبی به بیان احساسات واقعی شما پاسخ نمی دهد، ممکن است در نهایت آنها را پنهان کنید.

2. شرایط محیط کار

در بسیاری از محیط‌های حرفه‌ای، ماسک‌های اجتماعی و عاطفی بخشی از کار شما هستند. برای مثال، در مشاغلی که فرد مستقیماً با مشتری سروکار دارد، باید رفتاری دوستانه و مثبت نشان دهید و در عین حال احساسات واقعی خود را نادیده بگیرید. این بار عاطفی می تواند پس از مدتی منجر به فرسودگی شغلی شود.

در محیط‌های کاری پر استرس، مانند بیمارستان‌ها، دادگاه‌ها و بخش‌های مالی، کارکنان باید اضطراب و فشارهای دیگر را پنهان کنند تا محکم و قابل اعتماد به نظر برسند. در غیر این صورت آینده شغلی و اعتبار شما در خطر خواهد بود.

3. مشکلات روانی

افرادی که دارای اضطراب یا اختلالات خلقی مانند افسردگی هستند، علائم بیماری و مشکلات خود را پنهان می کنند تا از قضاوت دیگران اجتناب کنند. این افراد از ترس اینکه ضعیف، متفاوت یا ناپایدار خوانده شوند به نقاب اجتماعی و عاطفی متوسل می شوند. به عنوان مثال، فردی که از اضطراب اجتماعی رنج می برد، ممکن است ترس و ناراحتی خود را پنهان کند تا در نظر دیگران با اعتماد به نفس و اجتماعی به نظر برسد.

افراد مبتلا به افسردگی برای اینکه سربار دیگران نباشند و اطرافیان خود را نگران نکنند، ممکن است احساسات منفی، کمبود انرژی و ناامیدی خود را پنهان کرده و وانمود کنند که خوشحال هستند.

4. افراد دارای تنوع عصبی

افراد مبتلا به اوتیسم یا ADHD ممکن است علائم خود را پنهان کنند تا از نظر عصبی طبیعی به نظر برسند. برای مثال، یک فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است زمان زیادی را صرف تمرین رفتارهای عصبی، حالات چهره و زبان بدن کند تا در جامعه پذیرفته شود.

معایب ماسک اجتماعی

آیا ماسک اجتماعی مضر است؟

پوشیدن ماسک می تواند روابط اجتماعی و پیشرفت شغلی را بهبود بخشد و در عین حال حریم خصوصی را حفظ کند. با وجود این، استفاده از ماسک معایبی نیز دارد که می تواند آسیب جدی به روح، ذهن و حتی بدن وارد کند. در این بخش به بررسی عوارض ماسک اجتماعی و عاطفی می پردازیم.

1. دوری از خود واقعی

انطباق با هنجارهای اجتماعی به ویژه در افراد دارای تنوع عصبی باعث می شود که این افراد دائماً شخصیت واقعی خود را سرکوب کنند. در دراز مدت، این می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس، شک و تردید به خود و عدم پذیرش خود شود.

2. فرسودگی عاطفی و فرسودگی.

در صورت نقاب زدن، افراد دارای تنوع روان رنجور باید همیشه رفتار دیگران را بررسی و از آن تقلید کنند. این کار انرژی زیادی از این افراد می گیرد که می تواند منجر به خستگی و فرسودگی شود. به طور کلی افرادی که با مشکلات روحی دست و پنجه نرم می کنند، علاوه بر تحمل علائم دائمی خود، باید فشار ماسک زدن را نیز تحمل کنند که باعث احساس خستگی و خستگی در آنها می شود.

3. عدم ایجاد روابط عمیق

اگر از نقاب عاطفی در روابط خود استفاده کنید، فرصت شناخت واقعی خود را از طرف مقابل می گیرید. ترس از طرد شدن در افراد دارای تنوع عصبی یا مشکلات روانی باعث می شود که افکار و احساسات واقعی خود را سرکوب کنند تا رضایت طرف مقابل را بدست آورند. این رفتارهای محبت آمیز مانع از شکل گیری روابط عمیق و صمیمی می شود.

4. آسیب به سلامت جسمی و روانی.

سرکوب عواطف می تواند منجر به افزایش استرس و اضطراب و احتمال افسردگی شود، زیرا فرد قادر به پردازش و بیان صحیح احساسات خود نیست. علاوه بر این، استفاده از ماسک در افراد مبتلا به مشکلات روحی باعث تشدید علائم و کاهش سرعت درمان می شود.

چگونه ماسک را پاک کنیم؟

برداشتن نقاب به معنای صادق بودن و ابراز احساسات واقعی است. بسته به موقعیتی که در آن قرار می گیرید، بیان احساسات واقعی خود می تواند بسیار مفید باشد. این باعث می شود افراد مبتلا به مشکلات روانی جرات کمک گرفتن از دیگران را پیدا کنند. البته کنار گذاشتن ماسک کار ساده ای نیست، زیرا این رفتار در طول سال ها در شما شکل گرفته و یک شبه پاک نمی شود. بنابراین، هنگام برداشتن ماسک باید زمان زیادی صرف کنید و صبور باشید.

1. به رفتار خود فکر کنید

تشخیص دهید چه رفتارهایی برای پنهان کردن شخصیت و احساسات خود انجام داده اید. برای این کار باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا غم خود را پنهان می کنی؟
  • آیا با وجود احساس ناراحتی خود را مجبور به برقراری تماس چشمی می کنید؟
  • آیا به طور منظم مکالمات اجتماعی را تمرین می کنید؟

2. مکان ها و افراد امن خود را شناسایی کنید

از خود بپرسید که در مقابل چه کسی می توانید خود واقعی خود باشید و در عین حال از حمایت آنها برخوردار شوید. بهتر است ابتدا در مقابل این افراد شروع به برداشتن ماسک خود کنید.

3. اهداف کوچک تعیین کنید

با اهداف کوچک در مسیر برداشتن نقاب قدم بردارید. به عنوان مثال، احساسات منفی خود را در مورد یک روز بد با یک دوست مورد اعتماد در میان بگذارید.

4. نتیجه گیری کنید

پس از تکمیل هر هدف، موقعیت را اندازه گیری کنید. آیا طرف مقابل واکنش خوبی نشان داد؟ آیا کسی متوجه شده است که شما سعی می کنید احساسات خود را پنهان نکنید؟

5. برای برداشتن ماسک به جلو حرکت کنید.

اگر در حال حاضر با برداشتن ماسک احساس بهتری دارید، سعی کنید احساسات واقعی خود را به افراد بیشتری نشان دهید. به یاد داشته باشید که سرعت بهبودی شما مهم نیست، بنابراین اگر هنوز احساس خوبی ندارید، نیازی به رفتن این مسیر ندارید.

6. مهربانی با خود را تمرین کنید

برداشتن ماسک بسیار احساسی است، بنابراین باید یاد بگیرید که با خودتان مهربان و دلسوز باشید. خودتان را تشویق کنید و برای هر پیشرفتی که در این راه دارید به خود پاداش دهید. به یاد داشته باشید که شکست بخشی از سفر است و کوتاه آمدن اشکالی ندارد.

۷- کمک بخواهید

شما در این مسیر تنها نیستید. بنابراین می توانید از یک دوست، یکی از اعضای خانواده و البته یک روانشناس کمک بگیرید.

تو بگو

نقاب زدن به شرطی که اغراق نشود، می تواند در موقعیت های مختلف مفید باشد. اگر متوجه شدید که بیش از حد این کار را انجام می دهید و از خود واقعی خود فاصله گرفته اید، شاید بهتر باشد به آرامی نقاب زدن را متوقف کنید.

آیا ماسک اجتماعی هم میزنید؟ در چه شرایطی ماسک زدن را ترجیح می دهید؟

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید حتما با کمک یک روانشناس متخصص ریشه مشکل را پیدا کرده و راه حلی برای آن بیابید. برای تماس با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=245087

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.