افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

چرا صادرات میلیاردی خودروهای ایرانی به روسیه شکست خورد؟

  • کد خبر : 404158
چرا صادرات میلیاردی خودروهای ایرانی به روسیه شکست خورد؟

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس آمار گمرک در نیمه اول سال جاری تنها قطعات به ارزش 5.6 میلیون دلار به روسیه صادر شده است، این در حالی است که حدود 2 سال پیش 12 قرارداد صادرات قطعات از ایران به روسیه به ارزش 700 میلیون دلار امضا شده است یورو امضا شد. همچنین در تفاهم […]

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس آمار گمرک در نیمه اول سال جاری تنها قطعات به ارزش 5.6 میلیون دلار به روسیه صادر شده است، این در حالی است که حدود 2 سال پیش 12 قرارداد صادرات قطعات از ایران به روسیه به ارزش 700 میلیون دلار امضا شده است یورو امضا شد. همچنین در تفاهم نامه دیگری صادرات خودرو به ارزش 300 میلیون دلار به این کشور در همین مدت منعقد شد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، در نیمه نخست امسال مجموع صادرات قطعات و قطعات خودرو بالغ بر 26.8 میلیون دلار بوده است.

دنیای اقتصاد نوشت: این گزارش حاکی از آن است که 21 درصد از این میزان به روسیه صادر شده که 5.6 میلیون دلار برآورد شده است. این رقم با رویاهایی که از سال 2022 پس از آغاز تحریم های بین المللی علیه روسیه وعده داده شده بود، فاصله زیادی دارد. به عنوان مثال در شهریور 1401 و در جریان نمایشگاه اتومبیل مسکو، 12 قرارداد همکاری بین شرکت های خودروسازی روسیه و شرکت های قطعه سازی ایرانی به ارزش 700 میلیون یورو منعقد شد. در آذرماه همان سال محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران، از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین مسکو و تهران برای صادرات خودرو از ایران به روسیه به ارزش 300 میلیون دلار خبر داد. اما در عمل پس از دو سال صادرات به همسایه شمالی تنها 5.6 ​​میلیون دلار در نیمه اول سال بوده است. این در شرایطی است که پس از آغاز تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، به طور مستمر اظهارنظرهایی مبنی بر لزوم حضور ایران در بازار خودرو و قطعات یدکی روسیه شنیده می‌شد.

تحریم های غرب علیه روسیه که پس از آغاز جنگ اوکراین آغاز شد، صنعت خودروسازی این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داد، به طوری که تولید خودروساز لادا “اوتو واز” برای مدت طولانی تقریبا متوقف شد، زیرا هیچ قطعه ای در آن وجود نداشت. مورد نیاز است. توسط این شرکت قبل از عرضه توسط شرکت رنو فرانسه. بازار خودرو در این کشور نیز با کمبود جدی عرضه مواجه است. در سال 2021، 16 خودروساز اروپایی (شامل 4 شرکت از 10 شرکت برتر از نظر سهم بازار) تقریباً نیم میلیون دستگاه خودرو از مجموع 1.67 میلیون فروش در بازار روسیه داشتند که این کشور را در هشتمین بازار واردات خودرو در جهان قرار داد. جهان جهان از نظر حجم فروش قبل از تحریم ها، روسیه یک پنجم فروش جهانی رنو را به خود اختصاص می داد. خروج شرکت های اروپایی فضای زیادی را برای ورود سایر کشورها به تامین قطعات صنعت خودرو در این کشور و همچنین عرضه خودرو به بازار روسیه باز کرد. بنابراین پس از شروع تحریم ها، فروش خودرو در روسیه 84 درصد کاهش یافت.

در این شرایط بود که شایعات حضور ایران در بازار خودرو و قطعات یدکی روسیه قوت گرفت. خودروسازان و قطعه سازان به دلیل نزدیکی سیاسی ایران و روسیه به حضور در این بازار امیدوار بودند. علاوه بر این، به دلیل تجربه ایران در مدیریت صنعت خودرو در شرایط تحریم، برخی معتقد بودند که می تواند برای روسیه مفید باشد. در واقع با توجه به شرایط مشابهی که دو کشور با آن مواجه هستند، تصور می شد ایران نقش بیشتری در صنعت و بازار خودرو روسیه ایفا کند. اما آنچه در عمل اتفاق افتاد بسیار متفاوت بود. به این ترتیب نه ایران بلکه چین بود که توانست بازار خودرو و قطعات یدکی روسیه را در اختیار بگیرد. در نهایت مشارکت ایران پس از حدود یک میلیارد دلار در تفاهم نامه بسیار محدود بود.

بازار و صنعت خودرو روسیه احیا شده و جای زیادی برای ایران باقی نمانده و رویای تبدیل بازار روسیه به نردبانی برای پیشرفت خودروسازی و قطعات یدکی ایران در بازارهای جهانی دیگر چندان عملی نیست.

چرا ایران به روی بازار روسیه باز نشد؟

اما دلایل شکست برنامه های اعلام شده برای حضور ایران در بازار خودرو و قطعات یدکی روسیه چیست؟

برای پاسخ به این سوال با ابراهیم دوست زاده، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع و سازندگان قطعات همگن انتقال نیرو و مسئول پروژه روسیه این انجمن گفت‌وگو کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در دو سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی بین ایران و روسیه برای صادرات قطعات به این کشور منعقد شد، اما تنها بخشی از آن منجر به امضای قرارداد شد. وی خاطرنشان کرد: یکی از موانع مهم اجرای این طرح ها، تحریم های بانکی ایران و روسیه است. از آنجایی که هر دو کشور تحت تاثیر این تحریم ها هستند، معاملات خود را با روبل و ریال انجام می دهند. بنابراین، هنگامی که سازنده قطعات یدکی محصول خود را به روسیه صادر می کند، روبل برای آن دریافت می کند. طبق قانون، صادرکننده می تواند 70 درصد ارزش صادراتی را برای صادرات محصول خود وارد کند، اما با توجه به اینکه تنها روبل به دست صادرکنندگان می رسد، آنها مجبور به واردات محصولات موجود در روسیه هستند، اما در این کشور. . ، محصولات مورد استفاده در صنعت قطعات یدکی استفاده محدود است. از سوی دیگر، اگر بخواهند روبل دریافتی را در داخل کشور بفروشند، باید آن را با قیمت کمتری بفروشند. بنابراین قطعه سازان انگیزه زیادی برای صادرات به این کشور ندارند و این شکل صادرات مورد قبول آنها نیست.

دوست زاده بخش صادرات را یک روند بلندمدت می داند و این نکته مثبتی است که صادرات قطعات ما به این کشور با رشد همراه بوده است. او می گوید یکی از دستاوردهایی که در رابطه با روسیه در سال جاری داشتیم این بود که لیست الزامات را از سه خودروساز روسی دریافت کردیم. همچنین روسیه 2000 خودرو سفارش داده است که از این تعداد 1000 دستگاه برای ایران خودرو (500 تارا و 500 پژو 207) و 1000 دستگاه برای سایپا (500 کوییک و 500 شاهین) است. رئیس پروژه روسیه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور همچنین به برخی موانع دیگر اشاره می کند که باعث شده صادرات قطعات به روسیه با مشکلاتی همراه باشد تا رفع شود. وی همچنین تاکید می کند که یکی از مشکلات موجود عدم استفاده از استاندارد یکسان بین ایران و روسیه است. به گفته وی، تفاهم نامه ای بین ایران و سازمان استاندارد روسیه منعقد شد، بنابراین از آزمایشگاه های مورد تایید دو طرف برای استانداردهای خودرو استفاده می شود و این مشکل بر جای می ماند.

21302

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.