افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

چرا سفر نیچروان بارزانی به ایران مهم است؟

  • کد خبر : 255316
چرا سفر نیچروان بارزانی به ایران مهم است؟

به گزارش ساعت 9 صبح، سفر نیچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران به عنوان یک رویداد مهم دیپلماتیک بازتاب گسترده ای در رسانه های کردی و عرب عراق داشته است. اخبار و گزارش های این رسانه ها حاکی از آن است که تحت هر شرایطی این جمهوری اسلامی ایران است که به طور […]

به گزارش ساعت 9 صبح، سفر نیچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران به عنوان یک رویداد مهم دیپلماتیک بازتاب گسترده ای در رسانه های کردی و عرب عراق داشته است. اخبار و گزارش های این رسانه ها حاکی از آن است که تحت هر شرایطی این جمهوری اسلامی ایران است که به طور مستمر با سه عنصر قومی و مذهبی عراق یعنی شیعه، کرد و سنی روابط همه جانبه برقرار کرده و همواره آماده است. همکاری و همکاری در حال توسعه روابط

نیچروان بارزانی در شرایطی به تهران سفر کرد که سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و هر دو کنسول مستقر در سلیمانیه و اربیل رایزنی های گسترده ای در ماه های اخیر انجام داده اند تا اختلاف و سوء تفاهم بین اقلیم کردستان عراق ایجاد نشود. و دولت مرکزی در بغداد. هیچ ثبات یا امنیت و ثباتی در عراق وجود ندارد. با مشارکت و همکاری همه گروه های سیاسی این کشور حل شود.

بارزانی، از زندگی در ایران تا تعامل سیاسی با تهران

نیچروان بارزانی، رئیس کنونی اقلیم کردستان عراق، فرزند ادریس بارزانی فقید و برادرزاده مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان عراق، مانند بسیاری از سیاستمداران کرد، مدت هاست در ایران زندگی می کند. و علاوه بر تسلط بر زبان فارسی، دانش مهمی از فرهنگ و مختصات و رویکردهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارد.

نیچروان بارزانی بارها بر تاثیر مثبت رایزنی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده و نشان داده است که به نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای دارد.

از همکاری سیاسی و مبارزات انتخاباتی گرفته تا روابط اقتصادی

بسیاری از رهبران احزاب کردستان عراق مانند مرحوم جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق و رهبر سابق اتحادیه میهنی کردستان، مرحوم ابراهیم احمد از بنیانگذاران اتحادیه میهنی، مسعود بارزانی، نوشیروان مصطفی، کوسرت رسول. نیچروان بارزانی و دیگر سران و مقامات اقلیم کردستان روابط دیرینه و تاریخی با انقلاب اسلامی ایران دارند و در دوران دفاع مقدس با جمهوری اسلامی ایران همکاری دوجانبه داشتند. آنها همیشه زیر چتر حفاظتی تهران بوده اند و به جرات می توان گفت؛ جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری در منطقه و جهان است که همواره در شرایط سخت و دشوار از کردهای عراق حمایت کرده است و صدها هزار کرد عراقی در این مدت در شهرها و شهرستان های ایران در شرایط مساعدی زندگی کرده اند. جابجایی و شرایط سخت

ثبات و امنیت، کلید توسعه

پس از سقوط رژیم بعثی صدام و تشکیل اقلیم کردستان عراق؛ جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاری‌ها و حمایت‌های سیاسی، در زمینه‌های علمی و آموزشی، خدمات پزشکی و بهداشتی، ارائه خدمات فنی مهندسی و کمک‌های فراوان در حوزه انرژی به کردهای عراق کمک کرده و حمایت کرده است.

در دهه اخیر یکی از موضوعاتی که گهگاه باعث بروز مشکلات و اختلالاتی در روابط دوجانبه ایران و اقلیم کردستان شده است، ناآرامی های امنیتی و شرارت های گروهک های ضد انقلاب در مرز ایران و اقلیم کردستان بوده است. . پیش بینی می شود با سفر نیچروان بارزانی به تهران، سطح تعامل مقامات و فرماندهان محلی با ایران افزایش یابد و گشایشی برای اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان وجود نداشته باشد.

اگر اقلیم کردستان عراق با همکاری و هماهنگی بغداد و تهران، مزارها را با دقت بیشتری رصد کند و ثبات و امنیت این مناطق را با جدیت تضمین کند، امکانات توسعه روابط اقتصادی افزایش می یابد و این به نفع مردم خواهد بود. منطقه از. .

زمینه های مهم همکاری های علمی و اقتصادی

اقلیم کردستان عراق به عنوان بخشی از کشور عراق در حال حاضر دارای 4 استان است که استان های دهوک و اربیل در مرز با ترکیه و سلیمانیه و حلبچه در مرز ایران هستند. در سال های اخیر در بسیاری از مناطق این منطقه نیازهای اصلی خود را از ایران تامین کرده و بخش مهمی از مواد غذایی، مواد اولیه، مصالح ساختمانی و سایر نیازهای مهم بخش های مختلف با هزینه اندک از ایران تامین شده است. این در حالی است که مسیرهای زمینی انتقال کالا از ایران به عراق در داخل کشور و استان های غربی در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما در قسمت واقع در عراق مشکلات فنی زیادی وجود دارد و در صورت وجود مسئولان اقلیم کردستان توجه ویژه ای به حل مشکلات فنی و ترانزیتی خود برزند دارند، تجارت از مبدأ ایران تا مقصد اقلیم کردستان بسیار آسان تر و ارزان تر از مسیر طولانی به ترکیه است.

استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی به عنوان استان های همجوار با اقلیم کردستان عراق دارای امکانات دانشگاهی ویژه و آسان برای تحصیل دانشجویان کرد عراقی هستند. در حال حاضر صدها دانشجوی کرد از اقلیم کردستان در این دانشگاه ها تحصیل می کنند، اما با توجه به جامعه فرهنگی و آشنایی اکثریت کردهای عراق به زبان فارسی و همچنین هزینه پایین تحصیل در ایران، همکاری های علمی بین ایران انجام شد. و منطقه امکان پذیر است. این توانایی باعث استفاده بیشتر شد.

حوزه مهم دیگر بخش خدمات و درمان های پزشکی و بهداشتی است. واقعیت این است که هزینه های درمان، اسکان و سفر در ایران برای بیماران اقلیم کردستان عراق نصف هزینه های ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیست و می توانند خدمات درمانی و درمانی را با کیفیت بالا دریافت کنند. و کم هزینه

امکان سرمایه گذاری بازرگانان کردستان عراق در ایران یکی دیگر از حوزه های مهمی است که ممکن است مورد توجه طرفین باشد و منافع متقابل را برای تجار و صاحبان سرمایه در دو سوی مرز فراهم کند. حضور صاحبان سرمایه در بازارچه های مرزی و حتی توجه به پروژه های منجر به تولید مشترک می تواند شرایط اقتصادی بهتری را برای اقلیم کردستان عراق پیدا کند و روابط دوجانبه به سطح بالاتری برسد.

منبع: ادامه مطلب


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=255316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.