افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
0

چرا سازندگان از تولید مسکن اسکلت فلزی استقبال نمی کنند؟ عمر مفید ساختمان های فلزی 80 سال بیشتر از بتن است

  • کد خبر : 379004
چرا سازندگان از تولید مسکن اسکلت فلزی استقبال نمی کنند؟ عمر مفید ساختمان های فلزی 80 سال بیشتر از بتن است

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: در دی ماه ۱۳۹۵ ساختمان ۱۶ طبقه پلاسکو در تهران بر اثر آتش سوزی به طور کامل فروریخت و خسارات جانی و مالی هنگفتی برجای گذاشت. اگرچه بعد از فروریختن این ساختمان توجه بیشتری به مهندسی آتش نشانی جلب شد، اما در آن روزها این سوال مطرح شد […]

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: در دی ماه ۱۳۹۵ ساختمان ۱۶ طبقه پلاسکو در تهران بر اثر آتش سوزی به طور کامل فروریخت و خسارات جانی و مالی هنگفتی برجای گذاشت. اگرچه بعد از فروریختن این ساختمان توجه بیشتری به مهندسی آتش نشانی جلب شد، اما در آن روزها این سوال مطرح شد که اگر این ساختمان بتنی باشد باز هم شاهد ریزش این ساختمان بودیم؟

اکنون که چند سال از این حادثه می گذرد، به نظر می رسد صنعت سازه های فولادی در 50 سال اخیر نقش پررنگ و مهمی پیدا کرده است، اما سوالی که مطرح می شود این است که روش ساخت ساختمان ها فلزی است یا بتنی؟ همچنین به طول عمر ساختمان ها کمک می کند و چه روشی می تواند به نفع سازنده باشد؟

سازندگان سازه های فلزی معتقدند صنعت سازه های فولادی در سال های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته است، در حالی که این صنعت در 50 سال اخیر نقش برجسته و مهمی داشته است.

حال سوال این است: با وجود اینکه سازه های فولادی عمر ساختمان ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند و زودتر تکمیل می شوند، چرا برخی از سازندگان ترجیح می دهند به جای تولید خانه های فلزی، خانه های بتنی بسازند؟

احمد کرمی راد، عضو هیئت مدیره انجمن سازه های فولادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار، در پاسخ به این سوال که تنها دلیل عدم استفاده از سازه های فلزی برای ساخت و ساز مسکن، سوال مربوط به آن است. هزینه ها ? وی بیان کرد: عدم استفاده از سازه های فلزی برخی از سازندگان خانگی چند دلیل دارد. شاید یکی از دلایل تولید منازل با بتن قیمت آن باشد که باعث می شود سازندگان خانه بتن را به فلز در ساخت و ساز ترجیح دهند.

وی ادامه داد: اگر متری سازه های فلزی یک میلیون تومان گرانتر از بتنی باشد، اگر مزایای دیگر آنها را در نظر بگیریم، متوجه می شویم که آن رقم یک میلیون تومان در هر متر مربع، مانع بزرگی برای سازه ها نیست. فلزی باشد

اگر قیمت هر مترمربع مسکن در منطقه 1 را متری 300 میلیون تومان در نظر بگیریم یا در جنوب تهران متری 70 میلیون تومان در نظر بگیریم، آیا مبلغ یک میلیون تومان می تواند قابل توجه باشد؟

عضوهیئت مدیره انجمن سازه های فولادی در پاسخ به این سوال که اگر به جز بحث مالی دلایل دیگری هم قرار دهیم، باز هم می بینیم که سازندگان ترجیح می دهند از بتن برای ساخت و ساز به خصوص در پروژه های مشارکتی استفاده کنند، تاکید کرد: اولا موضوع مالی را باید اینگونه توضیح دهیم که اگر قیمت هر مترمربع مسکن در منطقه 1 را متری 300 میلیون تومان در نظر بگیریم و یا قیمت متری جنوب را 70 میلیون تومان در نظر بگیریم. تهران رقم یک میلیون تومان می تواند قابل توجه باشد؟

تفاوت قیمت هر متر مربع بتنی و فلزی تقریباً یک میلیون تومان است و در شرایطی که دیگر قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان برای مسکن نداریم.

وی افزود: تفاوت قیمت هر مترمربع بتنی و سازه فلزی تقریباً یک میلیون تومان است و در شرایطی که دیگر قیمت مسکن زیر 50 میلیون تومان برای هر متر مربع نداریم، یک میلیون تومان افزایش می یابد. هزینه استفاده از سازه های فلزی برای افزایش امنیت رقم قابل توجهی نیست.

یادآور شد: اولاً سازه های فلزی قابل بازیافت نیستند، اما بتن پس از هر گونه تخریب به طور کامل بازیافت می شود. اما مهم ترین نکته عمر مفید ساختمان های با سازه فلزی است که حداقل 80 سال بیشتر از عمر مفید ساختمان های بتنی است.

ساختمان های دارای سازه فلزی در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارند

کرمی راد با اشاره به اینکه ساختمان های دارای اسکلت بتنی پس از 20 سال تخریب می شوند، در حالی که عمر مفید ساختمان های دارای اسکلت فلزی حداقل یک قرن است، تصریح کرد: ساختمان های دارای اسکلت فلزی در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارند و قطعا در صورت وقوع زلزله در مورد مسائل مالی باید تاکید کنم که با کاهش طبقات، هزینه های ساختمان های فلزی نیز کاهش می یابد.

سازندگان خانه باید فوراً برای ساخت خانه هایی با سازه های فلزی پول فراهم کنند، اما در بتن، نقدینگی به طور فزاینده ای کاهش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا امروزه در تهران خانه سازان ترجیح می دهند در تولید منازل از بتن به جای فلز استفاده کنند؟ وی گفت: قطعا سازندگان مسکن به ویژه سازندگان با روش های مشارکتی علاقه ای به استفاده از اسکلت فلزی برای تامین هزینه های تولید در طول زمان ندارند. اما نباید فراموش کرد که زمان ساخت خانه با بتنی بیشتر از ساخت خانه با سازه فلزی است. در هر صورت، سازندگان خانه باید به یکباره در ساخت خانه‌هایی با سازه فلزی کمک مالی کنند، اما در بتن، عرضه نقدینگی به طور فزاینده‌ای کمتر خواهد شد.

کرمی راد در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد در مناطق بالاتر شهر سازندگان و سازندگان خانه تمایل بیشتری به استفاده از سازه های فلزی دارند. وی بیان کرد: استفاده از اسکلت فلزی ربطی به مناطق پست و بلند شهر ندارد اما به هر حال در سازه های فلزی وقتی از تعداد طبقات کم می شود و به طبقات پایین می رسد هزینه ها نیز کاهش می یابد. .

وی تاکید کرد: برای استفاده از سازه فلزی آنطور که اعلام شد باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود. با این حال، زمانی که مقاومت ساختمان های فلزی در برابر زلزله بالا باشد، این مشکل به تنهایی ممکن است دلیلی برای استفاده مناسب تر از فلز نسبت به بتن باشد. ما نمی گوییم که در ساخت و ساز از بتن استفاده نشود یا بدتر از فلز است، اما از مزایای سازه های فلزی مطمئن هستیم.

در مناطق 18 و 12 تهران که مناطق پرجمعیتی هستند، سازندگان از سازه های فلزی استفاده می کنند زیرا زمان ساخت این واحدهای مسکونی سریعتر از بتنی است.

کرمی راد با اشاره به اینکه تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در زمینه سازه‌های فلزی در انجمن سازه‌های فولادی ایران آماده خدمت رسانی به متقاضیان هستند، تصریح کرد: گفته می‌شود در نواحی زیرین زوهار از اسکلت فلزی استفاده نمی‌شود. باید اعتراف کرد که در مناطق 18 و 12 تهران که مناطق بسیار پرتردد و پرتردد هستند، سازندگان از سازه های فلزی استفاده می کنند زیرا زمان ساخت این واحدهای مسکونی زودتر از بتنی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=379004

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.