افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

چرا تصویب مصوبات متعدد قانونی باعث بهبود فضای کسب و کار نشد؟

  • کد خبر : 115486
چرا تصویب مصوبات متعدد قانونی باعث بهبود فضای کسب و کار نشد؟

به گزارش بازار، گزارش «ارزیابی اثربخشی قوانین حمایت از تولید و کسب و کار در صورت نبود سند راهبرد توسعه صنعتی» منتشر شد. در بخشی از این گزارش آمده است: قانونگذار همواره تلاش کرده است با کمک قانون از کسبه حمایت کند و تولید را رونق بخشد. مهمترین قوانینی که بر اساس بررسی 70 درصد […]

به گزارش بازار، گزارش «ارزیابی اثربخشی قوانین حمایت از تولید و کسب و کار در صورت نبود سند راهبرد توسعه صنعتی» منتشر شد. در بخشی از این گزارش آمده است: قانونگذار همواره تلاش کرده است با کمک قانون از کسبه حمایت کند و تولید را رونق بخشد. مهمترین قوانینی که بر اساس بررسی 70 درصد از مصوبات حمایت و نظارت بر شرکتها در دوره هفتم تا پایان دوره دهم قانونگذاری را تشکیل می دادند عبارتند از: «قانون اجرای سیاستهای کلی ماده. چهل و چهارم (44) قانون اساسی» (مصوب 8/11/1386)؛ «قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار» (مصوب 1398/11/16)؛ «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور» (مصوب 1393/01/02)؛ «قانون دستورات دائمی برنامه های توسعه ملی» (مصوب 1394/10/11)؛ «قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، توسعه اجتماعی و فرهنگی (1396-1400)» (مصوب 1394/12/14) و «قانون استفاده حداکثری از ظرفیت تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از دارایی‌های ایران» (مصوب 1397/02/15) (مرکز مالمیری و احمدیان، 1401: 121-123) علاوه بر شش قانون مذکور در خصوص حمایت از مشاغل، قوانین دیگری با موضوع و مضمون مشابه به تصویب رسیده است که دو مورد از مهمترین آنها عبارتند از: «قانون تسهیل در صدور مشاغل. مجوزها» (مصوب 24/12/1300)، و «قانون جهش مولد مبتنی بر دانش» (مصوب 11/02/1301).

در یک مطالعه، احکام حمایتی در چهار دوره قانونگذاری شمارش و در 37 عنوان طبقه بندی شدند. مهم ترین انواع این احکام عبارتند از: تامین مالی، بهبود فضای کسب و کار، اولویت خرید تولیدات داخلی، پرداخت مطالبات دولت، ترویج صادرات، حمایت از حقوق مالکیت، حمایت از رقابت، حمایت بیمه ای، حمایت از تعرفه، حقوقی – قضایی. حفاظت و حفاظت از زیرساخت. .

نتایج نظارت بر فضای کسب و کار توسط نهادهای وابسته به دولت و مجلس و نیز نهادهای وابسته به بخش خصوصی نشان دهنده بهبود کلی وضعیت کسب و کار و رونق تولید در ایران در سال‌های اخیر نیست. ; بلکه حتی در برخی موارد حاکی از وخامت یا بدتر شدن وضعیت شرکت های تولیدکننده است. سوال مهمی که باید به آن پاسخ داده شود این است که علت این وضعیت مخاطره آمیز چیست و چرا با وجود صدور احکام متعدد دادگاه ها هیچ بهبودی در فضای کسب و کار حاصل نشده است؟ در تحقیقات بعدی سعی خواهد شد حداقل یکی از دلایل اصلی این ناکارآمدی در قوانین بررسی شود.

در واقع این مقاله تنها به یکی از ابزارهای توسعه صنعتی می پردازد و به موضوعات بسیار مهمی از جمله نیاز به اصلاحات اساسی در ساخت و ساز اقتصاد سیاسی کشور برای دستیابی به توسعه پایدار نمی پردازد. در ادامه توضیح داده می شود که چگونه نبود یک یا چند سند با محتوای آنچه در ادبیات اقتصادی «راهبرد توسعه صنعتی» نامیده می شود، یکی از عوامل اصلی این شکست است.

در واقع ادعای اصلی این است که فقدان این سند (یا اسناد) راهنما همراه با سایر نواقص در قانون و قانونگذاری منجر به تصویب قوانینی بی کیفیت و بی اثر شده است که نتوانسته اند بهبود یابند و فضای کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهند. .

متن کامل گزارش اینجا خواندن.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=115486

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.