افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

چرا بعد از کاهش وزن دوباره چاق می شویم؟

  • کد خبر : 370422
چرا بعد از کاهش وزن دوباره چاق می شویم؟

آفتاب نیوز: سخت ترین بخش کاهش وزن، حفظ یا جلوگیری از افزایش وزن است. برخی از دانشمندانی که در این تحقیق شرکت کردند معتقدند که بدن انسان وزن خاصی دارد که با آن برمی گردد. اگر وزن کم کنید، ممکن است بدنتان برای بازگرداندن آن مشکل داشته باشد. تئوری “نقطه تنظیم” بیان می کند که […]

آفتاب نیوز:

سخت ترین بخش کاهش وزن، حفظ یا جلوگیری از افزایش وزن است. برخی از دانشمندانی که در این تحقیق شرکت کردند معتقدند که بدن انسان وزن خاصی دارد که با آن برمی گردد. اگر وزن کم کنید، ممکن است بدنتان برای بازگرداندن آن مشکل داشته باشد.

تئوری “نقطه تنظیم” بیان می کند که بدن انسان تلاش می کند وزن خود را در محدوده مطلوب حفظ کند. اکثر افراد در طول زندگی بزرگسالی خود در محدوده وزنی معمول خود با تغییرات بسیار کمی باقی می مانند. از سوی دیگر، سیستم بدن و متابولیسم برخی از افراد ممکن است در جوانی آنها را لاغر نگه دارد، اما در سال‌های بعد از میانسالی افزایش وزن پیدا می‌کند.

اگرچه شواهدی به نفع تئوری «نقطه تنظیم» وجود دارد، اما عوامل دیگری نیز در کاهش وزن مهم هستند و مطالعات نشان می دهد که کاهش وزن و حفظ آن امکان پذیر است. در تئوری نقطه تنظیم، اگر به طور ناگهانی شروع به خوردن کالری کمتری کنید، متابولیسم شما کند می شود. اگر سطح فعالیت شما تغییر نکند و ورزش هوازی انجام ندهید، کالری کمتری می سوزانید. بدن شما همچنین می تواند نحوه جذب مواد مغذی را تغییر دهد. هورمون های شما ممکن است تغییر کند و شما را گرسنه تر کند. این عوامل می تواند به شما کمک کند وزن قبلی خود را بازیابی کنید.

ایده یک نقطه تنظیم فقط یک نظریه است زیرا هیچ مدرک واقعی برای آن وجود ندارد. محققان مشاهده کرده اند که بسیاری از افراد به محدوده وزنی خاصی برمی گردند، اما مطالعات علمی در مورد وزن دشوار است. کنترل آنچه که انسان ها می خورند دشوار است. بیشتر مطالعات همچنین بر گزارش های افراد از آنچه می خورند تکیه می کنند که می تواند نادرست باشد.

چرا افزایش وزن؟

در واقع چرا لاغر شدن اینقدر طول می کشد و چرا در هفته ها و ماه های اول که برای کاهش وزن تلاش می کنیم نه تنها وزنمان کم نمی شود بلکه وزنمان هم افزایش می یابد؟

زیست شناسان می گویند که در طول تاریخ، گرسنگی یکی از بزرگترین تهدیدها برای انسان بوده است. بدن ما راهی برای محافظت از ما در برابر گرسنگی با ذخیره چربی ایجاد کرده است. تنها در سال های اخیر چاقی به یک تهدید برای سلامت تبدیل شده است. احتمالاً بدن ما هنوز برای مقابله با این چالش تکامل نیافته است.

با کاهش کالری چه اتفاقی می افتد؟ کاهش کالری دریافتی باعث تغییرات زیادی در بدن می شود. برخی از این تغییرات حفظ وزن را دشوار می کند. جثه کوچکتر به این معنی است که کالری کمتری می سوزانید. اما ممکن است لازم باشد مصرف خود را کاهش دهید تا از افزایش وزن جلوگیری کنید. اما چرا؟

تنظیم هورمونی سطح لپتین شما ممکن است کاهش یابد. لپتین هورمونی است که به شما احساس سیری می دهد. ممکن است مجبور شوید بیشتر بخورید تا احساس سیری کنید. ممکن است افزایش گرلین، هورمون گرسنگی را تجربه کنید. در نتیجه ممکن است اشتهای شما افزایش یابد.

سایر الگوهای اضافه وزن

نظریه نقطه تنظیم نمی تواند چندین الگوی افزایش وزن را که دانشمندان مشاهده کرده اند توضیح دهد. این الگوها نشان می دهد که آنچه در زندگی یک فرد اتفاق می افتد ممکن است به اندازه نظریه نقطه تنظیم بدن در تعیین وزن مهم باشد. دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که:

دانش آموزان دبیرستانی اغلب وزن اضافه می کنند.

کودکانی که زیاد تلویزیون تماشا می کنند بیشتر در معرض چاقی هستند.

افراد اغلب پس از ازدواج وزن اضافه می کنند.

افراد کمتر ثروتمند، به ویژه در کشورهای غربی، دارای سطوح بالاتری از چاقی هستند.

چگونه وزن کم کنیم؟

حتی اگر تئوری نقطه تنظیم درست باشد، می توان وزن کم کرد و آن را حفظ کرد. با پرهیز از رژیم های مد روز و کاهش وزن آهسته، نقطه تنظیم شما می تواند تغییر کند و بدن شما زمان خواهد داشت تا خود را با شیوه جدید غذا خوردن خود وفق دهد. اگر از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید، ممکن است موفقیت بیشتری کسب کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370422

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.