افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

چرا بانک های خصوصی پول خانه ها را پرداخت نکردند؟

  • کد خبر : 122978
چرا بانک های خصوصی پول خانه ها را پرداخت نکردند؟

به گزارش بازار، محمدرضا جمشیدی درباره علت عدم پرداخت خدمات ساخت و ساز مسکن توسط بانک های خصوصی گفت: اگر بگویم بانک های خصوصی در این زمینه مقصر نیستند، ممکن است برخی فکر کنند که من مغرضانه صحبت می کنم که البته ممکن است اما واقعیت این است که قانون جهش تولید مسکن در سال […]

به گزارش بازار، محمدرضا جمشیدی درباره علت عدم پرداخت خدمات ساخت و ساز مسکن توسط بانک های خصوصی گفت: اگر بگویم بانک های خصوصی در این زمینه مقصر نیستند، ممکن است برخی فکر کنند که من مغرضانه صحبت می کنم که البته ممکن است اما واقعیت این است که قانون جهش تولید مسکن در سال 1400 تصویب شد و بر اساس آن باید تسهیلات ساخت و ساز توسط بانک ها پرداخت می شد.

وی افزود: در این راستا بانک مرکزی سهم هر بانک از این تسهیلات را مشخص کرد، اما شرط اساسی و لازم برای بهره مندی از این تسهیلات این بود که وزارت راه و شهرسازی سامانه ای ایجاد کند تا متقاضیان درخواست خود را ثبت کنند و وزارت راه و شهرسازی سامانه ای ایجاد کند. سازمان راهداری و شهرسازی باید این درخواست را تأیید و تأیید کند.

دبیر کانون بانک های خصوصی ادامه داد: پس از تایید این درخواست از سوی وزارت راه و شهرسازی، به یکی از بانک هایی که سهمیه آن تمام نشده است، ارائه می شود و آن بانک موظف است ظرف مدت آن را پرداخت کند. 10 روز بر اساس قانون جهش تولید مسکن این کار و پرداخت این وام سامانه ای است که باید توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی می شد.

وی خاطرنشان کرد: در آذرماه سال گذشته و بهمن ماه سال گذشته که یک سال از تصویب این قانون می گذشت، پس از رصد بانک های خصوصی، وزارت راه و شهرسازی نامه ای به بانک مرکزی نوشت که بر اساس آن اعلام شد که سامانه مورد نظر در حال راه‌اندازی است و از چندین بانک بزرگ به این موضوع اشاره کردند که با آنها مذاکره کرده‌اند و در حال مذاکره با سایر بانک‌ها هستند، بنابراین بر اساس این مکاتبات رسمی در بهمن ماه سال گذشته سامانه مورد نظر هنوز اجرایی نشده و فقط در موارد استثنایی با برخی بانک ها مذاکره شده است.

جمشیدی با بیان اینکه این سامانه تا پایان سال گذشته راه اندازی نشده بود و امکان ارسال متقاضی وجود نداشت، گفت: حتی متقاضیان نیز نتوانستند وارد سامانه شده و درخواست خود را ثبت کنند، بنابراین امکان انجام تعهدات وجود نداشت. از بانک ها و پرداخت تسهیلات. البته این سامانه اوایل امسال راه اندازی شد اما وزارت راه و شهرسازی کسی را معرفی نکرد. بنابراین کوتاهی وزارت راه و شهرسازی در انجام وظیفه ربطی به شکست بانک های خصوصی ندارد. حتی پس از ارائه متقاضیان، شرط اساسی این است که متقاضی ارائه شده شرایط دریافت وام را داشته باشد، یکی از این شرایط، تخصیص زمین به متقاضی است.

وی افزود: این اتفاق در حالی رخ داد که برخی از متقاضیان ارائه شده به دلیل عدم انعقاد قرارداد با بانک نتوانستند از وام استفاده کنند و حتی در صورت عقد قرارداد نیز شرایط لازم وجود نداشت زیرا شخص ثالث پروژه ساخت و ساز باید اجرا می شد و برای 70 درصد باقی مانده تسهیلات در نظر گرفته شد، زیرا طبق روال بانکی، بانک مورد نظر باید اطمینان حاصل کند که این وام در ساخت مسکن استفاده می شود تا من انجام ندهم. ببینید که نصب به تاخیر افتاده است.

دبیر کانون بانک های خصوصی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا داشتن بهبود فیزیکی 30 درصدی مشمول قانون جهش مسکن است یا خیر؟ وی تصریح کرد: این شرط در قانون جهش مسکن لحاظ نشده است اما شرط و رویه بانک هاست که البته بانک مرکزی در دستورالعمل جامعه مدنی آن را عنوان کرده است که یکی از قراردادهای قابل استفاده است. به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، که بانک ها از اجرای این قرارداد و ساخت مسکن خودداری کنند. اطمینان حاصل کنید که 20٪ از سهم باید توسط متقاضی کمک شود. از سوی دیگر، اگرچه تسهیلات مورد نظر توسط بانک پرداخت می شود، اما باید توجه داشت که با 550 میلیون تومان امکان ساخت مسکن در هیچ کلان شهری وجود ندارد، بنابراین باید توجه داشت که متقاضی باید بخشی از هزینه ساخت و ساز به عنوان سهم خود پروژه کند

جمشیدی تاکید کرد: در واقع باید توجه داشت که بانک ها ورشکست نشده اند و یا شکایتی مبنی بر جریمه دارند اما شرایط پرداخت آن وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=122978

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.