افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

چرا اسرائیل بازنده بود و حماس برنده؟ – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 137862
چرا اسرائیل بازنده بود و حماس برنده؟  – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، الجزیره در گزارشی به بررسی نتایج نبرد الاقصی و دلایل پیروزی حماس و شکست رژیم صهیونیستی از نگاه کارشناسان آمریکایی پرداخت. بسیاری از بحث ها در مورد حمله اسرائیل به نوار غزه در ایالات متحده با این نتیجه پایان می یابد که اسرائیل در نهایت پیروز خواهد شد. کارشناسان بیان تاکیدی […]

به گزارش خبرگزاری مهر، الجزیره در گزارشی به بررسی نتایج نبرد الاقصی و دلایل پیروزی حماس و شکست رژیم صهیونیستی از نگاه کارشناسان آمریکایی پرداخت.

بسیاری از بحث ها در مورد حمله اسرائیل به نوار غزه در ایالات متحده با این نتیجه پایان می یابد که اسرائیل در نهایت پیروز خواهد شد. کارشناسان بیان تاکیدی و پس از تکرارهای فراوان برتری عظیم مادی و نظامی اسرائیل بر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس از نظر تعداد نیروها و تأسیسات تسلیحاتی مانند جنگنده، موشک، زره، تانک و توپخانه با یکدیگر رقابت می کند.

این کارشناسان نتیجه دیگری جز پیروزی اسرائیل تصور نمی کنند و تنها سوالی که از نظر آنها مطرح می شود مدت زمان و هزینه دستیابی به این پیروزی است.

اما از سوی دیگر، تعداد زیادی از کارشناسان به احتمال پیروزی جنبش حماس یا شکست اسرائیل اشاره می کنند و حتی برخی تاکید می کنند که حماس در واقع پیروز شده است.

عملیات حمله الاقصی که با حمله غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر علیه اسرائیل آغاز شد، منجر به کشته شدن 1200 صهیونیست و اسیر شدن بیش از 240 نفر توسط حماس شد.

همین موضوع باعث شد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام کند که این رژیم در وضعیت جنگی قرار دارد و ارتش اسرائیل انتقام خواهد گرفت.

حماس در عمل پیروز شد

اسرائیل حملات بی‌سابقه‌ای به نوار غزه انجام داد که منجر به شهادت بیش از 20000 نفر و مجروح شدن نزدیک به 33000 نفر دیگر شد و با تخریب زیرساخت‌های نوار غزه از جمله شبکه آبرسانی، پست‌های برق، مدارس و بیمارستان‌ها همراه بود.

“چمباتمه زدن نویسنده» رسمی یک سرویس اطلاعاتی نظامی سابق آمریکا در مصاحبه با الجزیره تاکید کرد که جنبش حماس از نظر چهره مادی سنتی خود از یک سازمان فراتر رفته است.

نویسنده وی گفت: حماس به مفهوم گسترده تری برای معنای مقاومت تبدیل شده است. باید به یاد داشته باشیم که حماس کاری را انجام داد که قبلا فقط ارتش مصر می توانست انجام دهد و اسرائیل را در میدان جنگ شکست داد. حماس عملا در 7 اکتبر پیروز شد و این تغییر ناپذیر است.

وی تصریح کرد: زمانی که نیروهای مصری در 6 اکتبر 1973 از کانال سوئز عبور کردند، مصر پیروز شد و پس از آن اسرائیل ضدحملات شدیدی را آغاز کرد اما این تغییری در پیروزی قاهره ایجاد نکرد. همین موضع امروز در مورد حماس نیز رخ داده است. حتی اگر اسرائیل تلاش کرد حماس را نابود کند، حماس در 7 اکتبر پیروز شد.

معلم “ابراهیم شمع” استاد کالج یا دانشگاه “ما به ارث می بریم «وسترن» معتقد است که بدون توجه به حوادث جاری در غزه، اسرائیل در اقدامات خود شکست خورده و حماس پیروز شده است.

شمع وی برای اثبات این موضوع به فرار هزاران صهیونیست از شمال و جنوب سرزمین های اشغالی و انتقال آنها به پناهگاه ها و مراکز نسبتا امن در مناطق مرکزی، تعطیلی بسیاری از مدارس و دانشگاه ها و وخامت اوضاع عمومی اقتصادی اشاره کرد. . وضعیت.

ضایعه عمیق و پایدار صهیونیست ها

شمع وی گفت: اسرائیلی ها ضرر دیگری را متحمل شدند و این ضرر احساس آسیب عمیق و طولانی مدت است. این آسیب روحیه او را از پایه تحت تاثیر قرار داد و بر احساس رفاه او تأثیر گذاشت. این را می توانید در نظرات، پست های اینترنتی، انتخاب کلمات و چهره آنها مشاهده کنید.

وی تصریح کرد: قبل از حمله حماس، صهیونیست ها اعتماد به نفس داشتند و معتقد بودند که امکان وقوع جنگ غافلگیرکننده ای مانند اکتبر 1973 وجود ندارد و در صورت بروز چنین مشکلی، ارتش رژیم صهیونیستی آن را قطع می کند. . از ریشه اما تقریباً 50 سال بعد، حماس حمله کرد شوکه شدن عمیقاً در آنها نفوذ کرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با وجود کشته شدن بیش از 13 هزار فلسطینی، جنبش حماس توانست سرزمینی را مورد حمله قرار دهد که تعداد ساکنان آن از 9 میلیون نفر فراتر رفته و ارتش قدرتمندی دارد. این موضوع باعث از بین رفتن روحیه اسراییل شد و مبارزه فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل را در راس برنامه های جهانی قرار داد.

از طرفی پروفسور استیون والتاین استاد دانشگاه هاروارد همچنین گفت: همانطور که انتظار می رود هر یک از طرفین دیگری را مقصر می دانند. اسرائیل و حامیانش حماس را یک گروه تروریستی وحشی توصیف می کنند که توسط ایران حمایت می شود و عمداً به غیرنظامیان حمله کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فلسطینی ها و حامیان آنها اعتراف می کنند که حمله به غیرنظامیان اشتباه است، اما اسرائیل را به دلیل تحمیل سیستم تبعیض نژادی بر فلسطینی ها و قرار دادن آنها در معرض خشونت های برنامه ریزی شده و نامناسب برای چندین دهه مقصر می دانند. حتی اگر روش های حماس منظم نباشد، قوانین بین المللی همچنان به کشورهای تحت ستم اجازه می دهد تا در برابر اشغال غیرقانونی مقاومت کنند.

والت وی تصریح کرد: ویژگی جدید دور اخیر جنگ این است که حماس یک غافلگیری تقریباً کامل، مشابه آنچه مصر و سوریه 50 سال پیش در جنگ اکتبر 1973 انجام دادند، ارائه کرد و توانایی های رزمی خود را فراتر از انتظار نشان داد. این حمله بیش از هر جنگ قبلی به اسرائیل آسیب وارد کرد.

وی افزود: واضح است که این حمله جامعه اسرائیل را شوکه کرد. جنگ کنونی ممکن است حدود قدرت را روشن کند. جنگ ادامه سیاست ها به روش دیگری است. کشورهای قدرتمند گاهی در میدان جنگ پیروز می شوند، اما باز هم در صحنه سیاسی بازنده می شوند. ایالات متحده در تمام نبردهای مهم در ویتنام و افغانستان پیروز شد، اما در نهایت در هر دو جنگ شکست خورد.

از دیدگاه والت حمله حماس در 7 اکتبر یادآور این است که اسرائیل قوی نیست و نمی توان تمایل فلسطینی ها برای تعیین سرنوشت خود را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: این جنگ نشان می دهد که توافق ابراهیم و تلاش های اخیر برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان تضمین کننده صلح نیست. در واقع شاید احتمال این جنگ را ضعیفتر از هر چیز دیگری می دانستند.

دهه ها مبارزه؛ عامل همبستگی فلسطینیان و انزوای رژیم صهیونیستی است

«کابوی جایگزین» رئیس واحد خاورمیانه مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن دوران فاصله گرفتن نظامیان صهیونیست از اشتباهات آمریکا را پایان یافته است.

وی در گزارشی که از طریق این مرکز منتشر شد، گفت: ارتش اسرائیل تا حد زیادی غرق در تاریخ است. فرازنشیب ارتش آمریکا از آغاز جنگ ویتنام فاصله گرفته بود. درگیری های نظامی آمریکا در لبنان، سومالی و هائیتی بدون پیروزی مشخص به پایان رسید.

جایگزین وی گفت: جنگ های پس از حادثه 11 سپتامبر در عراق، افغانستان و مرزهای سوریه و عراق با وجود منابع فراوان، سال ها جنگ، صرف میلیاردها دلار و کشته شدن هزاران آمریکایی، به پیروزی نرسید.

جایگزین وی تصریح کرد: برداشت حماس از پیروزی نظامی، تحقق نتایج سیاسی بلندمدت است. حماس پیروزی در یک سال یا چند سال را نمی بیند، بلکه پیروزی پس از دهه ها جنگ را می بیند که همبستگی فلسطینی ها و انزوای اسرائیل را افزایش دهد.

وی افزود: در این سناریو، حماس ساکنان خشمگین و محاصره شده غزه را گرد هم می آورد و به فروپاشی سازمان خودمختار کمک می کند. این کمک با اطمینان از اینکه فلسطینی ها این سازمان ها را به عنوان مکملی ناتوان برای ارتش اسرائیل می بینند به دست می آید.

جایگزین وی ادامه داد: در عین حال حماس به شدت کشورهای عربی را از عادی سازی روابط با اسرائیل دور می کند، کشورهای در حال توسعه قاطعانه از موضوع فلسطین حمایت می کنند، اروپا چشم خود را بر نقض قوانین توسط ارتش اسرائیل نمی بندد و در آمریکا نیز کشورهایی که در آن بحث در مورد اسرائیل وجود دارد گسترش خواهد یافت. موضوعی که بر حمایت هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات که اسرائیل از اوایل دهه 1970 در ایالات متحده برخوردار بوده است، تأثیر می گذارد.

وی گفت: حماس به جای تکیه بر قدرت کافی برای شکست تل آویو، سعی دارد از قدرت بسیار بیشتر اسرائیل برای شکست آن استفاده کند. زیرا قدرت اسرائیل به آن اجازه می‌دهد غیرنظامیان را بکشد، زیرساخت‌های فلسطینی را ویران کند، و از فراخوان‌های بین‌المللی برای خویشتن‌داری سرپیچی کند. همه اینها مسائل اهداف جنگی حماس را تقویت می کند.

رئیس واحد خاورمیانه مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن افزود: پیروزی های غیرمنتظره ای که حماس در 7 اکتبر به دست آورد، الهام بخش نسل های آینده فلسطینی ها خواهد بود. فلسطینی هایی که با وجود شانس های غیرممکن به پیروزی های حتی کوچک افتخار می کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=137862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.