افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
1

چالش ها و راهکارها در مراقبت از سالمندان

  • کد خبر : 396592
چالش ها و راهکارها در مراقبت از سالمندان

آفتاب نیوز: علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت سالمندان در لواسان، چالش‌های پیش روی جامعه به دلیل سالمندی جمعیت را برشمرد. وی بیان کرد: نظام سلامت کشور به دلیل انعطاف پذیری بالا قابلیت اجرای برنامه های حمایتی یکپارچه از سالمندان را دارد. زالی تصریح کرد: پیش […]

آفتاب نیوز:

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت سالمندان در لواسان، چالش‌های پیش روی جامعه به دلیل سالمندی جمعیت را برشمرد. وی بیان کرد: نظام سلامت کشور به دلیل انعطاف پذیری بالا قابلیت اجرای برنامه های حمایتی یکپارچه از سالمندان را دارد.

زالی تصریح کرد: پیش بینی می شود جمعیت سالمندان ایران به سرعت افزایش یابد و تا ساعت 14:30 بعد از ظهر 32 درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص دهد. اگر این نسبت بیشتر از 21 درصد باشد، این کشور به عنوان «فوق سالمند» شناخته می شود. وی تاکید کرد: چالش های مربوط به سالمندی تنها به حوزه سلامت محدود نمی شود و نیازمند برنامه ریزی جامع تری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی چند سطحی برای سالمندان تاکید کرد و گفت: این سامانه باید به همه ابعاد آسیب پذیری جامعه توجه کند. وی همچنین به تغییرات ساختاری در خانواده های ایرانی و تاثیر آن بر سلامت روان سالمندان اشاره کرد و گفت: خانواده های گسترده می توانند حمایت بیشتری از سالمندان داشته باشند.

زالی زنانه شدن جمعیت سالخورده را برجسته کرد و افزود که زنان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. وی همچنین پیش بینی کرد تا سال 1410 تعداد افراد مجرد به یک میلیون نفر برسد، بنابراین برنامه ریزی برای مقابله با این چالش ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد بر اساس طرح تلفیقی سالمندان، امکان ایجاد مرکز دوستی سالمندان در 12 مرکز از 112 مرکز جامع سلامت این دانشگاه وجود دارد. وی سرانه جمعیت سالمندان لواسان را 15 درصد اعلام کرد که بالاترین میزان در شهر تهران است.

زالی همچنین بر اهمیت آموزش پیشگیرانه و طبقه بندی هوشمند عوامل خطر در مراکز دوستدار سن تاکید کرد. وی استفاده از مکمل های مهم مانند ویتامین D و ورزش های همگانی را از دیگر اقدامات موثر برای ارتقای سلامت سالمندان دانست.

مرکز خدمات جامع سلامت پیامبر اعظم(ص) لواسان برای ارائه خدمات به این جمعیت هدف، 34 هزار و 152 نفر از جمعیت شهری و روستایی به ویژه 5 هزار و 229 سالمند را تحت پوشش دارد. زالی تصریح کرد: فرهنگ ایرانی طبیعتاً از سپردن سالمندان به خانه سالمندان پرهیز می کند و باید این فرهنگ حفظ شود تا سالمندان از حمایت های اجتماعی و خانوادگی بهره مند شوند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=396592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.