افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
1

چالش های ساخت فیلم درباره یک شخصیت تاریخی

  • کد خبر : 284436
چالش های ساخت فیلم درباره یک شخصیت تاریخی

به گزارش خبرگزاری به گزارش خبرآنلاین، سهم سینمای ایران در ساخت فیلمی درباره امام خمینی (ره) و مراحل مختلف زندگی ایشان بسیار ناچیز است و اگرچه در برخی فیلم ها و سریال های انقلابی به این شخصیت تاریخی اشاره شده است، اما در آثار بسیار کمی به این شخصیت تاریخی اشاره شده است. ، او […]

به گزارش خبرگزاری به گزارش خبرآنلاین، سهم سینمای ایران در ساخت فیلمی درباره امام خمینی (ره) و مراحل مختلف زندگی ایشان بسیار ناچیز است و اگرچه در برخی فیلم ها و سریال های انقلابی به این شخصیت تاریخی اشاره شده است، اما در آثار بسیار کمی به این شخصیت تاریخی اشاره شده است. ، او محور اصلی داستان بوده است.

به گزارش ایسنا، «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی که در سال 1382 به نمایش درآمد و در سال 1388 در جشنواره فجر با نسخه ای جنجالی و جنجالی رونمایی شد، بیش از 10 سال است که اکران نشده و اگرچه پیش بینی می شد نسخه نهایی آن باشد. خرداد امسال اکران خواهد شد، اما کارگردان آن قصد دارد به کار روی آن ادامه دهد تا با کمک هوش مصنوعی برخی از ایرادات فیلم از جمله مواردی که گریم سنگین فیلم به جا مانده است، برطرف شود.

افخمی در این فیلم روایتی از کودکی روح الله خمینی را با لحنی شاعرانه به تصویر کشیده است. وی در همین زمینه به ایسنا گفت: از ابتدا که فیلمنامه «فرزند صبح» را می نوشتم به فرهاد مهراد فکر می کردم. شاید اگر یکی بگوید آلبوم «برف» فرهاد را در فیلم «فرزند صبح» اقتباس کردم، اشتباه نکرده باشد، چون این آلبوم خیلی روی من تأثیر گذاشت. ابتدا فیلمنامه با شنیدن این آهنگ ها نوشته شد، سپس بر اساس فیلمنامه، خانه تبدیل به معماری شد و وقتی عکس ها را در فصول و رنگ های مختلف گرفتیم، مشخص شد که هر کدام متعلق به کدام آهنگ است.

مجتبی راعی البته قبل از «فرزند صبح» فیلم «سنوبر» را ساخت که آن هم پایان خوبی نداشت و تنها نسخه سریالی آن اکران شد. راعی درباره فیلمش گفته بود: نسخه سینمایی و مجموعه تلویزیونی «درخت کاج» نزدیک ترین اثر به زندگی امام (ره) است چرا که برای تحقیق از آقای مرادی نیا که اهل خمین بودند استفاده کردیم و ایشان. با همه کسانی است که از کودکی با امام بوده‌اند، درباره شخصیت‌های معاصری چون دوربین دیده، مصاحبه و تحقیق کرده‌اند.

راعی حدود 13 سال پیش با انتقاد از اتفاقات نسخه سینمایی «سنوبر» گفت: برنامه دیگری برای ساختن فیلمی با موضوع زندگی امام خمینی (ره) دارم اما در فیلم اول آنقدر زجر کشیدم که باید بشود. دیوانه باش که دوباره در معرض چنین چیزی قرار بگیری. من خیلی تحت فشار هستم و فکر می کنم اگر این کار را بکنم سکته خواهم کرد.

به جز این دو فیلم، آثار غیرسینمایی دیگری نیز با محوریت شخصیت امام خمینی (ره) ساخته شده است که مستندی از جواد شمقدری درباره زندگی بنیانگذار انقلاب و رحلت ایشان است. هیچ فیلم قابل توجه و ماندگاری به خصوص در قالب مستند ساخته نشده است.

این مشکل دلایل متعددی دارد که یکی از مهمترین آنها وجود یک سری موانع و محدودیت ها برای پرداختن به این موضوع و همچنین کسب اطلاعات ناب و تجسم آن است. همچنین در این زمینه برخی معتقدند که اساسا هر فیلمسازی به راحتی امکان فیلمبرداری و دسترسی به نزدیکان امام را پیدا نمی کند.

شاید بهترین نمونه آن دو مستند درباره همسر و پسر امام خمینی (ره) باشد. یکی از دست اندرکاران این پروژه تاکید کرد که کارگردان این مستند (مصطفی رزاق کریمی) «از بین فیلمسازان مختلف انتخاب شده است». نامزد کارگردانی این پروژه در واقع حساسیت در تولید این نوع پروژه ها به حدی است که گفته شد: اشتباه اول یعنی آخرین اشتباه و ممکن است فیلم نه تنها ناتمام بماند بلکه به آن شخصیت هم نرسد. “. دیگر نه.”

اما از شاخص ترین آثار ساخته شده درباره بیت امام می توان به دو مستند «بانو قدس ایران» و «احمد» اشاره کرد که تصویری متفاوت و کم سابقه از این خانواده را به نمایش می گذارد.

ابراهیم حاتمی کیا پس از تماشای «بانوی مقدس ایران» نوشت: در برابر صلابت، صبر و خط جناب مصطفی رزاق کریمی تعظیم می کنم. او هنرمندی کمال گرا است که با شکار و هدایت لحظه ها به تابلوی جدید امام خمینی در قاب روح ما جان می بخشد.

مستند «بانو قدس ایران» روایتی شاعرانه از زندگی پرفراز و نشیب بانو ثقفی همسر امام راحل است و به شرح زندگی دو شخصیت قدرتمند زن می پردازد. همسر امام خمینی (ره) و همسر مصطفی خمینی که ابتدا تمایلی به ازدواج با یک روحانی نداشتند، اما سپس عاشق همسرانشان شدند و روزهای سختی را در پیش گرفتند.

چالش های ساخت فیلم درباره یک شخصیت تاریخی

مصطفی رزاق کریمی دو سال پیش در بحبوحه حوادث سیاسی و اجتماعی مستند «احمد» را ارائه کرد. وی درباره ساخت این فیلم گفت: زمانی که مشغول ساخت مستندی درباره همسر امام(ره) بودم، در روزهای پایانی کار احساس می کردم در مورد خیلی ها صحبت می شود اما جای حاج احمد خالی است. در فیلم قبلی نقشه ای هست که خانم ثقفی می گوید دست به این جعبه نزنید و بعد از مرگ در این جعبه را باز می کنند و می بینند که فقط دو عکس داخل آن است. عکس احمد و مصطفی. این یک سوال بسیار مهم برای من بود. احساس می کردم مصطفی به نوعی در آن فیلم معرفی شده است، اما احمد شخصیتی بود که ما به آن توجه زیادی نکرده بودیم و انگیزه ای شد برای انتخاب این شخصیت.

این دو مستند اگرچه با واکنش‌های عمدتاً مثبتی همراه بوده است، اما تمام داستان‌های پیرامون این شخصیت‌ها را روایت نکرده و هنوز ناگفته‌هایی از زندگی امام (ره) در سنین مختلف تا رسیدن به مقام بنیان‌گذار انقلاب اسلامی باقی مانده است. . و آدرس آن و نیز درباره بیت امام; ناگفته هایی که حداقل در تصاویر آرشیوی باقی مانده در کشور پنهان است، اما تاکنون نمایش داده نشده است.

۲۲۰۵۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=284436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.