افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

چالش در حوزه تولید، واردات و صادرات از طریق تخصیص ارز ترجیحی

  • کد خبر : 109582
چالش در حوزه تولید، واردات و صادرات از طریق تخصیص ارز ترجیحی

به گزارش بازار، محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در حوزه زیرساختی کشور یکسری مشکلات اساسی داریم که این مشکلات یک سری مشکلات عمده و جزئی ایجاد می کند. یکی از آنها بحث نرخ ارز است.» وی افزود: چند نرخی بودن ارز در کشور مشکلات عدیده ای را به […]

به گزارش بازار، محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در حوزه زیرساختی کشور یکسری مشکلات اساسی داریم که این مشکلات یک سری مشکلات عمده و جزئی ایجاد می کند. یکی از آنها بحث نرخ ارز است.»

وی افزود: چند نرخی بودن ارز در کشور مشکلات عدیده ای را به همراه داشته است که اگر این چند نرخی بودن از بین برود مشکلات نیز حل می شود. در بسیاری از نقاط کشور به جای پرداختن به علت اصلی، به سراغ معلولان، نهادهای نظارتی، تصمیم گیران و تصمیم گیران، بخشنامه های متعددی به اشکال مختلف می رسد و کسب و کارها را دچار مشکل و چالش می کند. که ارز است هم در زمینه صادرات و هم در زمینه تولید و واردات ارجحیت دارد.
نجفی عرب ادامه داد: به عنوان مثال مقداری دارو در داخل کشور تولید می شود به طوری که حدود 75 تا 80 درصد ارزش دارو در داخل کشور تولید می شود و حدود 20 تا 25 درصد به صورت تولیدی وارد می کنیم.

وی افزود: داروهای تولیدی 100 درصد ارز ترجیحی تعلق می‌گیرد یعنی تمام هزینه‌ها با ارز ترجیحی پرداخت می‌شود که شامل هزینه حقوق کارگران خارجی، بسته‌بندی و سایر هزینه‌ها می‌شود، اما وقتی صحبت از تولید داخلی می‌شود، فقط بخشی از ما است. به ماده اولیه که شاید یکی از اجزای بیست گانه تولید است، ارز ترجیحی اختصاص دهند و سپس این محصول را در قیمت تکلیفی قرار دهند، در نتیجه یارانه بیشتری به قطعات خارجی تعلق می گیرد تا تولید داخلی.

رئیس اتاق تهران گفت: شعار مسئولان حمایت از تولید داخلی است، اما اقدامات آنها با این شعار همخوانی ندارد، در حوزه تجهیزات پزشکی نیز همین داستان وجود دارد و در سایر موارد مشابه این موضوع وجود دارد. کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می کنند. ما به عنوان اتاق تهران از دولت و شورای اسلامی می خواهیم در خصوص تک نرخی شدن ارز به جمع بندی و تصمیم نهایی برسند که با این کار بسیاری از مشکلاتی که در حوزه اقتصاد با آن مواجه هستیم حل خواهد شد.
و افزود: ارز ترجیحی یا نیم ارز و موارد دیگر مانند اتاق اول یا دوم و سیستم قیمت گذاری اجباری برای بسیاری از کالاها داریم. تا زمانی که نظام عرضه و تقاضا را در بازار اقتصاد کشور و برای همه کالاها اعمال نکنیم، مطمئن باشید اقتصاد کشور توسعه نخواهد یافت.

نجفی عرب اضافه کرد: در صنایعی که قیمت ثابت نداریم به عنوان مثال صنایع غذایی، شیرینی و شکلات و همچنین در صنایع بهداشت و درمان و نساجی رشد بسیار خوبی داشته ایم. به هر یک از آنها چه از نظر فنی و چه از نظر فنی نگاه کنید. ، قیمت تعیین شده، کیفیت و موارد دیگر، ما رشد کرده ایم، اما همیشه در مورد قیمت محصولاتی که سفارش داده ایم مشکل داریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در پایان گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی مانند دارو رشد و توسعه خوبی در کشور داشته ایم و در حال حاضر بسیاری از تجهیزات سرمایه ای و مصرف به طور کامل است. به جز برخی از اقلامی که در داخل کشور تولید می‌شود، بنابراین دستگاه‌های حاکمه مانند سازمان توسعه تجارت و حتی اتاق بازرگانی در توسعه صادرات کمک می‌کنند تا تولیدکنندگان این صنعت رشد کنند، زیرا جای رقابت دارند. با دنیا آنها بازارهای خوبی را شناسایی کرده اند، اما نیاز به حمایت دارند تا بتوانیم در این بخش موفق باشیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=109582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.