افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
0

پیش بینی می شود امسال حدود 400 تن زعفران در کشور تولید شود

  • کد خبر : 410642
پیش بینی می شود امسال حدود 400 تن زعفران در کشور تولید شود

به گزارش بازار، حسین زینلی مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال باید بین 350 تا 400 تن زعفران در کشور تولید شود. وی افزود: امسال 127 هزار هکتار زمین به کشت زعفران اختصاص یافته است. در حال حاضر در 23 استان کشور پیاز زعفران کشت می شود و بیش از 93 درصد […]

به گزارش بازار، حسین زینلی مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال باید بین 350 تا 400 تن زعفران در کشور تولید شود.

وی افزود: امسال 127 هزار هکتار زمین به کشت زعفران اختصاص یافته است. در حال حاضر در 23 استان کشور پیاز زعفران کشت می شود و بیش از 93 درصد این محصول در خراسان بزرگ تولید می شود.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد زعفران کشور در استان خراسان رضوی تولید می شود، در مورد عملکرد تولید زعفران ادامه داد: در سال های اخیر با اقدامات انجام شده و انتقال دانش به مزارع، میانگین تولید زعفران به دست آمده است. از 3.5 کیلوگرم در هکتار به 9 کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است.

مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان اصلی ایران در هر هکتار حدود 30 کیلوگرم زعفران تولید می کنند.

وی با بیان اینکه برداشت زعفران در استان های سردسیری مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و لرستان از مهرماه آغاز شد، تاکید کرد: برداشت این محصول تا پایان آذرماه ادامه دارد.

زینلی انتقال دانش و دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع را یکی از مهمترین اقدامات در زمینه ارتقای کمی و کیفی زعفران عنوان کرد و گفت: در سه سال گذشته مزارع ایده آل زعفران و مزارع ایده آل برای تولید پیاز طراحی شده است. با زعفران و با کمک بخشهای تحقیق، ترویج و اجرا راه اندازی شد. در این مزارع تمامی اصول علمی رعایت شده است ضمن اینکه نیاز کودی این مزارع تامین شده است.

وی نیاز به کود را یکی از مشکلات مزرعه زعفران برشمرد و اذعان داشت: چند سالی به دلیل افت قیمت زعفران و یا به دلیل سرمازدگی کشاورزان از تغذیه و آبیاری مزارع خودداری کردند.

مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی طراحی و ساخت دستگاه کلاله زعفران را از دیگر اقدامات معاونت تحقیقات کشاورزی برشمرد و بیان کرد: این دستگاه می تواند 50 کیلوگرم گل را از کلاله جدا کند. ساعتی که علاوه بر سرعت انجام کار منجر به کاهش هزینه های تولید می شود.

او پیش بینی کرد؛ اگر سالانه به طور متوسط ​​10 قلاله زعفران وارد عرصه شود، تا 10 سال آینده می توانیم این مرحله را مکانیزه کنیم.

زینلی ابراز امیدواری کرد؛ این دستگاه باید با حمایت دولت با اختصاص تسهیلات کم بهره وارد مزارع زعفران شود.

وی گفت: در حال حاضر معاونت تحقیقات با همکاری بخش خصوصی دستگاه جداکننده کلاله زعفران را ساخته و مستقر کرده و وارد مزرعه شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=410642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.