افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

پیش بینی تکمیل 80 درصد از برنامه تولید بذر گواهی شده گندم

  • کد خبر : 310696
پیش بینی تکمیل 80 درصد از برنامه تولید بذر گواهی شده گندم

بر اساس گزارش بازار وزارت جهاد کشاورزی، صمد مبصر افزود: تولید 533 هزار و 197 تن بذر گندم گواهی شده آبی و دیم بر اساس مدل و برنامه ریزی معاونت برای سال زراعی جاری هدف گذاری و تصویب شده است. وزیر کشاورزی وزارت. معاون پژوهشکده گواهی و ثبت بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی تصریح […]

بر اساس گزارش بازار وزارت جهاد کشاورزی، صمد مبصر افزود: تولید 533 هزار و 197 تن بذر گندم گواهی شده آبی و دیم بر اساس مدل و برنامه ریزی معاونت برای سال زراعی جاری هدف گذاری و تصویب شده است. وزیر کشاورزی وزارت.

معاون پژوهشکده گواهی و ثبت بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این برنامه مصوب، هدف تولید حدود 332 هزار و 991 تن بذر گندم تر و تقریبا 200 هزار و 206 تن بذر خشک است. دانه های گندم که شامل 100% برنامه می باشد.

وی با بیان اینکه 338 هزار تن بذر گندم تر و دیم توسط شرکت های بذری خصوصی از کشاورزان قراردادی سطح زیر کشت مزارع بذری گندم خریداری شده است، تصریح کرد: این میزان خرید تقریباً 60 درصد برنامه است. مصوب شده در سال برداشت جاری، پیش بینی می کنیم در صورت ادامه خرید و ارسال گزارش از استان ها، این رقم به حدود 80 درصد برنامه برسد.

مبصر ادامه داد: برداشت بذر گندم از اواخر فروردین ماه امسال آغاز و تا 30 مرداد در مناطق سردسیر ادامه دارد.

وی سطح زیر کشت بذر گندم در طرح کنونی را 195 هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از این سطح زیر کشت حدود 80 هزار هکتار مربوط به بذر گندم آبی و حدود 115 هزار هکتار آن به بذر گندم دیم است.

معاون پژوهشکده گواهی و ثبت بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی افزود: خرید بذر گندم از اوایل اردیبهشت ماه امسال در استان های گرم مانند بوشهر، خوزستان، هرمزگان، فارس و جنوب آغاز شد. کرمانشاه و در مناطق معتدل تکمیل شده است.

وی در خصوص میزان جذب بذر گندم گواهی شده در سال کشاورزی آینده گفت: میزان جذب بذر بستگی به سیاست های دولت در خصوص نرخ و خرید بذر و نرخ خرید تضمینی گندم دارد.

مفسر در عین حال تغییر اقلیم و مسائل مدیریتی را یکی از دلایل اصلی عدم تحقق 100 درصدی برنامه تولید بذر گواهی شده دانست و اظهار داشت: با توجه به گرمای شدید زمستان 1402 و سرد شدن هوا در اسفند، مزارع دانه گندم آبی وارد شد و شوک باران.

نیاز به پرداخت 1250 میلیارد تومان یارانه برای خرید بذر

معاون پژوهشکده صدور گواهینامه و ثبت بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی درباره مسائل مدیریتی گفت: شرکت های تولیدکننده بذر گندم نتوانستند یارانه خرید بذر سال زراعی 1401 تا 1402 را دریافت کنند. .

وی افزود: شرکت های تولید کننده بذر گندم در حال حاضر نزدیک به 1.25 میلیارد تومان یارانه دولتی نیاز دارند.

مبصر همچنین با اشاره به تسهیلات بانکی مورد نیاز این شرکت ها گفت: امسال با توجه به تقاضای بانک کشاورزی برای تسویه وام های قبلی به منظور دریافت تسهیلات جدید، تعداد قابل توجهی از شرکت های تولید کننده بذر گندم موفق به جذب تسهیلات نشدند. بنابراین در خرید بذر تولیدی کشاورزان با مشکل مواجه شدند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با اعلام به موقع قیمت بذر گواهی شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و همچنین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال کشاورزی آینده توسط دولت، حداکثر جذب بذر تهیه شده محقق شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=310696

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.