افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
2

پیشگام پروژه پاک از ابتدای سال 1403. تبدیل کلرید اسید غنی به محصولی با ارزش افزوده 33 برابری

  • کد خبر : 199646
پیشگام پروژه پاک از ابتدای سال 1403. تبدیل کلرید اسید غنی به محصولی با ارزش افزوده 33 برابری

بازار؛ گروه آب و انرژی: پتروشیمی که تا چند سال پیش با فروش 100 میلیاردی رویایی بود، اکنون در آستانه رسیدن به 2 میلیارد تومب است. این را مدیر کل پتروشیمی ارومیه می گوید. این شرکت پتروشیمی با قدمتی حدود 30 ساله اکنون به دنبال ایجاد زنجیره ارزش و توسعه محصولات برای ادامه حیات خود […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: پتروشیمی که تا چند سال پیش با فروش 100 میلیاردی رویایی بود، اکنون در آستانه رسیدن به 2 میلیارد تومب است. این را مدیر کل پتروشیمی ارومیه می گوید. این شرکت پتروشیمی با قدمتی حدود 30 ساله اکنون به دنبال ایجاد زنجیره ارزش و توسعه محصولات برای ادامه حیات خود است و قرار است ماده ای را که قبلا با قیمت تقریبا آزاد به بازار هدف صادر می کرد به محصول تبدیل کند. با ارزش افزوده بالا . اکبر اسماعیلی به بازار می گوید: با استفاده از پروژه پلی آلومینیوم کلراید (با علامت تجاری PAC)، اسید کلریدریک که در فرآیند تولید سولفات پتاسیم محصول جانبی محسوب می شود، به بسته بندی جامد تبدیل می شود.

قیمت هر تن کلرید اسید غنی به عنوان مهمترین ماده اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید بسته بندی جامد حدود 15 تا 30 دلار است، ضمن اینکه محصول نهایی این فرآیند که پلی آلومینیم کلراید است در بازارهای جهانی به قیمت 1000 دلار به فروش می رسد. هر تن 1000 دلار

جالب است بدانید که قیمت هر تن اسید کلریدریک به عنوان مهمترین ماده اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید پک جامد حدود 15 تا 30 دلار است، در حالی که محصول نهایی این فرآیند که پلی آلومینیوم کلراید می باشد به فروش می رسد. قیمت هزار دلار در بازارهای جهانی خواهد بود

متن کامل گفتگوی بازار با اکبر اسمیلی، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی ارومیه درباره آخرین وضعیت پروژه پک را در زیر می خوانید:

* چه اتفاقی افتاد که پتروشیمی ارومیه تصمیم به اجرای پروژه پلی آلومینیوم کلراید یا PAC در این مجموعه گرفت؟

تاریخچه اجرای این پروژه با تولید سولفات پتاسیم در این مجتمع آغاز شد. این محصول که یکی از با ارزش ترین محصولات پتروشیمی ارومیه محسوب می شود دارای محصول جانبی به نام اسید کلرید است. با این حال، حمل و نقل و فروش کلرید اسید غنی مشکلات و چالش هایی را ایجاد کرد و مشکلات خاص خود را ایجاد کرد. به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت محصولی تولید کند که از اسید غنی به عنوان ورودی، یعنی ماده اولیه آن استفاده کند. به همین منظور تولید پلی آلومینیوم کلراید (پک جامد) که قبلا از محل واردات تامین می شد در دستور کار مجتمع قرار گرفت و مراحل اجرایی آن آغاز شد. اکنون برای اولین بار تولید این محصول وارداتی در پتروشیمی ارومیه آغاز می شود.

قول داده بودیم تا پایان امسال عملیات نصب مکانیکی پروژه PAC به اتمام برسد. با وجود مشکلاتی که در گمرک در زمینه ترخیص تجهیزات و کالاها و شرایط اقلیمی ارومیه به عنوان شهر سردسیری وجود دارد، باید بگویم این وعده محقق می شود و به عهد خود عمل می کنیم.

آیا فکر می کنید این پروژه طبق وعده داده شده تا پایان امسال به بهره برداری برسد؟

قول داده بودیم تا پایان امسال عملیات نصب مکانیکی این پروژه به اتمام برسد. علیرغم مشکلات موجود در ک

گمرکی در زمینه ترخیص تجهیزات و کالا و شرایط اقلیمی ارومیه به عنوان شهر سردسیری وجود دارد که باید بگویم این وعده محقق می شود و ما به عهد خود عمل می کنیم.

* پیش بینی می کنید محصولات پک جامد پتروشیمی ارومیه از چه تاریخی وارد بازار شود؟

طبق پیش بینی های انجام شده، پیش فروش را از ابتدای سال آینده آغاز کرده و محصول تولید شده را از خرداد ماه وارد بازار خواهیم کرد.

* چه مقدار پکیج برای تولید برنامه ریزی شده است؟

ظرفیت اولیه ما 20 هزار تن در سال بود. اما در طول اجرای فرآیند، ظرفیت خود را 15 درصد افزایش دادیم و به 23 هزار تن رسیدیم.

آمار اعلام شده از سوی گمرک نشان می دهد سالانه حدود 5 هزار تن بسته بندی جامد به کشور وارد می شود. اما این ارقام پیام خوبی را ارسال نمی کنند. این ارقام حاکی از آن است که سازمان های آب و فاضلاب منطقه ای از این محصول کم استفاده می کنند. در این میان این محصول یک سوسپاندر بسیار مناسب برای تصفیه فیزیکی و شیمیایی آب محسوب می شود.

*کشور چقدر به پک نیاز دارد؟ آیا برنامه ای برای صادرات این محصول وجود دارد؟

مصرف بسته بندی مایع در کشور بین 10 تا 15 هزار تن است. اما مصرف بسته بندی جامد در کشور کم است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک، سالانه حدود 5 هزار تن از این محصول وارد کشور می شود. اما این ارقام پیام خوبی را ارسال نمی کنند. در واقع این ارقام نشان می دهد که سازمان های آب و فاضلاب منطقه ای از این محصول کم استفاده می کنند. در این میان این محصول یک سوسپاندر بسیار مناسب برای تصفیه فیزیکی و شیمیایی آب محسوب می شود. به همین دلیل امیدواریم پس از شروع تولید، سازمان های آب و فاضلاب کشور به ما مراجعه کنند و از این محصول در فرآیندهای تصفیه آب استفاده کنند. به همین دلیل فکر می کنیم نیاز واقعی کشور بسیار بیشتر از 5 هزار تن است هرچند که این محصول بازار صادراتی خوبی دارد.

* با توجه به اینکه در حوزه بسته بندی جامد تولید نداریم، هزینه واردات این محصول چقدر است؟

اکنون قیمت هر کیلو بسته در جهان تقریباً یک دلار است. یعنی قیمت واردات هر تن از این محصول حدود هزار دلار است. این نشان می دهد که تولید این محصول از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.

این در حالی است که کلرید اسید غنی به عنوان ماده اولیه اصلی این محصول آن قیمت را در بازار صادراتی ندارد و فقط قصد فروش آن را داریم. جالب است بدانید که هر تن از این محصول بین 15 تا 30 دلار قیمت دارد. به عبارت دیگر، ما این محصول جانبی را تقریباً رایگان می‌فروشیم و در برخی موارد حتی هزینه حمل و نقل آن با درآمد حاصل از فروش برابری می‌کند.

* تاکنون چقدر برای اجرای طرح پک در پتروشیمی ارومیه هزینه شده است و چه میزان سرمایه اضافی مورد نیاز است؟

در برآورد اولیه اعتبار لازم برای اجرای این پروژه حدود 11 میلیون دلار بوده است. باید بگویم که از بودجه انحراف زیادی نداشتیم. تنها مشکل عمده ما تورم در خرید و تجهیزات داخلی است. پیش بینی ما این است که این پروژه با قیمتی بین 13 تا 14 میلیون دلار به اتمام برسد.

در ابتدای کار اعلام کردم که فروش را از 900 میلیارد تومان به 2 میلیارد تومان افزایش می دهم. یعنی برنامه داشتیم فروش شرکت را دوبرابر و 2.5 برابر سود کنیم. تصور نمی شد این وعده ها محقق شود اما الان که در بهمن ماه هستیم و این وعده در حال تحقق است

* وضعیت موجودی پتروشیمی ارومیه با استفاده از پروژه پک چگونه خواهد بود؟

7 یا 8 ماه پیش هیچکس انتظار نداشت که پتروشیمی ارومیه تا این حد کار و فعالیت کند. در ابتدای کار اعلام کردم که فروش را از 900 میلیارد تومان به 2 میلیارد تومان افزایش می دهم. یعنی برنامه داشتیم فروش شرکت را دوبرابر و 2.5 برابر سود کنیم. تصور نمی شد این وعده ها محقق شود. برخی فکر می کردند من برای جلب نظر آنها و انتصاب به این سمت چنین وعده هایی داده ام.

ما در بهمن ماه هستیم و این وعده در حال تحقق است. یعنی در آخرین ماه سال یعنی اسفند تولید به 2 میلیارد تومب می رسد. در حال حاضر سود شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است و همین وضعیت تا پایان سال ادامه خواهد داشت. باید بگویم حدود 30 سال از عمر فناوری پتروشیمی ارومیه می گذرد اما همچنان به تولید ادامه می دهد. پروژه پاک قطعا وضعیت مالی ما را بهبود می بخشد.

دقیق تر باشید؛ به نظر ما چقدر وضعیت شرکت بهتر خواهد شد؟

البته این عدد هنوز قطعی نشده و بررسی های دقیق آن کامل نشده است. ارومیه که تا همین 4 سال پیش آرزوی فروش 100 میلیارد تومانی را داشت، اکنون می تواند فروش خود را به 3 میلیارد تومان برساند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=199646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.