افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
0

پیشنهاد یکی از اعضای صنف برای بنزین/ این طرح دولت سیزدهم به نتیجه نرسید

  • کد خبر : 409560
پیشنهاد یکی از اعضای صنف برای بنزین/ این طرح دولت سیزدهم به نتیجه نرسید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سخنگوی انجمن پمپ بنزین های کشور گفت: محدودیت های اعمال شده در توزیع سوخت تنها باعث ناراحتی مصرف کنندگان واقعی شده و کمکی به مدیریت مصرف سوخت نکرده است. به گزارش صداوسیما، رضا نواز سخنگوی اتحادیه پمپ بنزین های کشور گفت: در پنج سال گذشته با مشکل تثبیت قیمت سوخت در […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سخنگوی انجمن پمپ بنزین های کشور گفت: محدودیت های اعمال شده در توزیع سوخت تنها باعث ناراحتی مصرف کنندگان واقعی شده و کمکی به مدیریت مصرف سوخت نکرده است.

به گزارش صداوسیما، رضا نواز سخنگوی اتحادیه پمپ بنزین های کشور گفت: در پنج سال گذشته با مشکل تثبیت قیمت سوخت در کشور مواجه بودیم. اگرچه در این مدت شاهد تورم در کشور بودیم و در اکثر کالاها و خدمات افزایش قیمت داشتیم، اما در حوزه فرآورده های نفتی شاهد تثبیت قیمت ها بودیم.

وی افزود: بر اساس تبصره 14 قانون بودجه چهار سال گذشته و تبصره 8 قانون بودجه امسال، برای منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده های نفتی هزینه ای در نظر گرفته شده است. مخارج در این بخش تابعی از تورم است و هر سال افزایش می یابد، اما درآمد دولت از فرآورده های نفتی طی پنج سال گذشته ثابت مانده است.

سخنگوی انجمن جایگاه داران کشور تصریح کرد: در بخش CNG درآمدی که دولت از مردم دریافت می کند به اضافه هزینه ای که دولت اضافه می کند فقط به هزینه های خدمات توزیع جایگاه های CNG اختصاص می یابد و باز هم اینها. ایستگاه ها سودی ندارند شاهد خاموشی و استهلاک مکرر تجهیزات آنها هستیم.

و می افزاید: در حوزه نفت، گاز یا گازوئیل هر لیتر از این سوخت با قیمت 300 تومان به فروش می رسد. قبل از تصویب قانون در سال 1403 بین 260 تا 270 تومان صرف هزینه های توزیع و مالیات بر ارزش افزوده می شد. . یعنی دولت از عرضه هر لیتر گازوئیل به رانندگان مانند هر متر مکعب CNG عملاً درآمدی به دست نمی آورد و آنچه از مردم دریافت می کند صرف توزیع این سوخت ها می شود.

نواز بیان کرد: در حوزه بنزین درآمدی که دولت با کسر هزینه های حمل و نقل و توزیع از مردم دریافت می کند بسیار کم و زیر 500 تومان در هر لیتر است. بنابراین هر ساله به دلیل تثبیت قیمت ها با افزایش هزینه های حمل و نقل و توزیع، درآمد دولت از فروش داخلی فرآورده های نفتی و CNG کاهش می یابد.

سخنگوی انجمن توزیع کنندگان سوخت کشور تصریح کرد: این اصلاحات فقط مربوط به قیمت ها نیست و در این چند سال راه حل های غیرمرتبط با قیمت ها آزمایش شده است. این راه حل های غیر قیمتی نارضایتی را در بین مصرف کنندگان واقعی ایجاد کرد و باعث کاهش اثربخشی آنها شد و اکنون به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه این نارضایتی بیشتر توسط جایگاه داران بویژه در استان های مرزی احساس می شود، گفت: راهکارهای متعددی از جمله اختصاص بنزین به صاحب خودرو به جای خودرو و سپس به هر فرد حتی کسانی که خودرو ندارند وجود دارد. . و یا راهکارهای تخصیص تنها یارانه سوخت باید در دستور کار دولت باشد.

نواز تصریح کرد: مردم بیشتر نگران افزایش قیمت سوخت هستند، بیشتر نگران عواقب آن یعنی افزایش قیمت سایر کالاها هستند و دولت باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد. از سوی دیگر در اینکه باید با عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مبارزه کرد، شکی نیست، اما محدودیت هایی که برای این منظور در زمینه سوخت رسانی در جایگاه ها ایجاد شده، بیشتر منفی است و تفاوت وجود دارد. مصرف کننده واقعی و متخلف یکدیگر را نمی بینند.

وی تصریح کرد: دولت برای تشویق مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی و مدیریت مصرف سوخت راهکارهای تشویقی در نظر نگرفته و تنها از راهکارهای منفی استفاده می کند که مصرف کنندگان واقعی را ناراضی کرده است.

سخنگوی انجمن جایگاه داران کشور با اشاره به اجباری شدن استفاده از کارت سوخت شخصی در قانون بودجه گفت: مردم برای مصرف بنزین 1500 تومانی از کارت سوخت شخصی استفاده می کنند اما در هنگام استفاده از بنزین 3000 تومانی، شرکت های تابعه وزارتخانه از کارت سوخت شخصی استفاده می کنند. نفت باید به استفاده از آنها روش های منفی بود که برای مصرف کنندگان خوشایند نیست.

وی بیان کرد: نزدیک به یک سال و نیم از شروع این پروژه می گذرد اما نمی توان گفت پروژه موفقی بوده است. زیرا نه مصرف سوخت را کاهش داد و نه استفاده از کارت سوخت شخصی را افزایش داد و آماری از تاثیر آن در کاهش قاچاق وجود ندارد.

نواز همچنین گفت: دولت باید به جای روش های سلبی از روش های تشویقی با توصیه های کارشناسی استفاده می کرد. به عنوان مثال می توانید اعلام کنید که اگر افراد از کارت سوخت شخصی برای مصرف بنزین 3000 تومانی استفاده کنند، سهمیه بنزین 1500 تومانی آنها چند لیتر افزایش می یابد یا از سقف سوخت گیری روزانه آن فرد کاسته می شود.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که اگر از کارت سوخت شخصی استفاده می کنند و سوء استفاده یا تخلفی صورت می گیرد یا در هنگام سوخت گیری با مشکلی مواجه می شوند و می خواهند شکایت کنند، پیگیری آنها بسیار راحت تر از استفاده از کارت سوخت اضطراری سازمان است. ایستگاه استفاده کرده اند

223223

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=409560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.