افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
1

پیرهادی: برخوردهای گشت ارشاد حرمت مردم را رعایت نکرد/فرجا تنها زمانی می تواند دخالت کند که فرد برهنه باشد/درگیری گشت ارشاد و مهسا حل نشد.

  • کد خبر : 165075
پیرهادی: برخوردهای گشت ارشاد حرمت مردم را رعایت نکرد/فرجا تنها زمانی می تواند دخالت کند که فرد برهنه باشد/درگیری گشت ارشاد و مهسا حل نشد.

محسن پیرهادی، عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم با حضور در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین درباره ادعای دستکاری در لایحه عفاف و حجاب توضیحاتی ارائه کرد. بخشی از گفتگوی ایشان را در ادامه می خوانید؛ **************** * آقای پیرهادی! لایحه عفاف و حجاب در چند وقت اخیر بسیار مطرح شد. آقای حسن نوروزی در گفتگو با […]

محسن پیرهادی، عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم با حضور در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین درباره ادعای دستکاری در لایحه عفاف و حجاب توضیحاتی ارائه کرد. بخشی از گفتگوی ایشان را در ادامه می خوانید؛

****************

* آقای پیرهادی! لایحه عفاف و حجاب در چند وقت اخیر بسیار مطرح شد. آقای حسن نوروزی در گفتگو با خبرآنلاین گفت: در زمان تصویب این لایحه بیش از 20 مورد به آن اضافه شد و همچنین زمانی که شورای نگهبان این لایحه را به مجلس عودت داد تا علاوه بر رفع ایرادات، ایرادات آن را نیز اصلاح کند. نقص، 3 بند دیگر اضافه شد. . این عدم قطعیت ها وجود دارد. پاسخ شما چیست؟

در مورد لایحه عفاف و حجاب در مجلس سلایق و نظرات متفاوتی وجود داشت اما دادگاه به جمع بندی کمیسیون رای مثبت داد. در این لایحه باید نظر قوه قضائیه، دولت، مجلس و حتی نهادهایی که کارهای مثبت انجام دادند را می گرفتیم. دو سوم موارد مثبت در این لایحه وجود دارد و یک سوم آن مربوط به مجازات است.

پیرهادی: قالیباف مخالف وزارت سعید محمد نبود / تعلل دولت در وداد خودرو اشتباه است / نیروهای دیگر هم خودروهای شاسی بلند را توقیف کرده بودند / اصولگرایان لیستی ارائه کردند

شورای نگهبان ایرادات لایحه را می‌پذیرد و بر اساس آیین‌نامه، مجلس باید پاسخگوی ایرادات باشد. گاهی با توجه به اعتراض لازم است متنی بیاوریم اما موارد جدیدی را نمی توان به فاکتور اضافه کرد. همانطور که اشاره کردید، نمی توانید پیشنهادات را به طور مستقل اضافه کنید. بنابراین وقتی شورای نگهبان به طرح یا لایحه ای اعتراض می کند، باید پاسخ دهیم یا آن را حذف کنیم. اگر موردی به طرح یا صورتحساب اضافه می شود، باید مربوط به اعتراض باشد و هیچ بند جداگانه ای به تک تک کالا یا تبصره اضافه نشود.

قانون اجازه افزودن بند جدیدی به قطعنامه را نمی داد

* یعنی بندهایی که اضافه شد مربوط به نقص بود؟

روابط عمومی مجلس در قبال این شایعه موضع لازم را اتخاذ کرده است. اینطور نیست که ما یک بند به مصوبه اضافه کنیم و شورای نگهبان قبول کند. شورای نگهبان در مصوبه‌ای که ارائه کرده‌ایم، ایرادات، اشکال و ابهاماتی پیدا کرده است و باید بر اساس آن ایرادات را برطرف کنیم. اگر قرار باشد موادی به لایحه اضافه کنیم باید متناسب با ایرادی باشد که مطرح شد. ما نمی توانیم بند و ماده جدیدی اضافه کنیم چون شورای نگهبان قبول ندارد و قانون اجازه نمی دهد.

نحوه الزام فرجه به حجاب صحیح نیست

*رویکرد وی با اکثر نمایندگان مجلس در خصوص لایحه «عفاف و حجاب» متفاوت است و در این زمینه نامه ای نیز به پلیس راهور نوشت. می توانید در مورد این موضوع برای ما توضیح دهید؟

حدود یک سال و نیم پیش نامه ای در مورد گشت ارشاد به فرمانده محترم فرج آن زمان نوشتم و با برخوردهای آن زمان مخالفت کردم. در این نامه بیان کردم که این نوع برخوردها حرمت مردم را رعایت نمی کند. به دلایلی انتقاداتی در مورد نحوه برخورد گشت ارشاد با مردم داشتم که در نامه توضیح دادم.

به طور خلاصه در این نامه می خواهم بگویم که؛ وی افزود: با توجه به مقتضیات زمان و خواسته هایی که امروز مردم دارند، این نوع درمان برای جامعه و دولت ما بهترین نیست و برای جامعه و دولت ما بهترین نیست و بهترین رفتار برای جامعه و دولت ما نیست. حیثیت مردم و همچنین با این جلسات جایگاه فرجا در حال تضعیف است.ماموریت فرجا فقط بحث حجاب نیست و باید امنیت جامعه را پیگیری کند.نیروی محترم انتظامی مسائل بسیار جدی تری برای رسیدگی به این موضوع دارند. حجاب و با این کار جایگاه و منزلت آنان را خدشه دار می کند. علاوه بر این، مردم نیز از این نوع برخوردها راضی نیستند و روش حجاب خواهی که فرجا در این راه دنبال می کند، صحیح نیست.

رویکرد فرجا به موضوع حجاب محدود است

چند ماه پس از نوشتن این نامه، اتفاقاتی در رابطه با خانم مهسا امینی رخ داد و در نتیجه مشکلات دیگری به وجود آمد. در حال حاضر وضعیت رویکرد فرج را در لایحه عفاف و حجاب تصویب کرده ایم. بر این اساس، رسیدگی فرجا به این موضوع محدود است و تنها زمانی می تواند مداخله کند که فرد برهنه باشد. سایر مسائل مربوط به قوه قضائیه است و در این زمینه باید به شأن مردم احترام گذاشت.

در این لایحه تاکید ما بر حفظ کرامت مردم است. تاکید من این است که آبروی افراد حتی با حجاب ها حفظ شود و به جامعه احترام گذاشته شود. اگر فردی مرتکب اشتباه شد، باید مطابق با او رفتار کرد. باید تناسبی بین خطا و مجازات برقرار کرد و رفتار سخاوتمندانه ای داشت.

یک موضوع ساده را نباید با قدرت و شدت زیاد برخورد کرد زیرا دافعه ایجاد می کند. نظم دینی و فرهنگ عمومی ما ایجاب می کند که با افراد با شخصیت و هویت و غیرت اشتباه برخورد نکنیم. بلکه باید به آنها اطلاع دهیم. این وظیفه دولت، مردم انقلابی ما و نهادهایی است که می خواهند قانون را اجرا کنند.

وقتی مهسا امینی درگذشت، در جلسه کمیسیون به فرمانده محترم نیروی انتظامی تهران گفتم: این خانم در حال سفر به تهران بودند که به همراه برادر و بستگان خود برای تفریح ​​آمده بودند. اگر من به جای افسران شما در گشت توجیهی بودم، به شما توصیه می کنم در نظر داشته باشید که حجاب شما مطابق با استانداردهای شهر تهران نیست. من هم از او خواستم که پوششش را منفجر کند و سپس به تفریحش ادامه دهد. بازداشت افراد به هیچ وجه روش صحیحی نیست و افراد مرتبط باید در این زمینه آموزش ببینند تا بتوانند با تک تک افراد برخورد کنند.

هیچ درگیری بین گشت ارشاد و مهسا امینی گزارش نشده است

مثلاً اگر فردی در تهران مهمان است باید طوری با او رفتار کنیم که فکر نکند قصد دستگیری او را داریم. دین خدا رحمت است و لذا رنج می برد. اما ماجرای مهسا امینی اتفاق افتاد، اگرچه دشمن اتهاماتی مانند ضرب و شتم را مطرح کرد و در داخل به آنها غذا می داد، اما این اتهامات صحت نداشت. من یکی از اعضای کمیته تحقیق در مورد فوت این خانم بودم، در بسیاری از موارد سیستم اشتباه بود.

خانم امینی یک بیماری زمینه‌ای داشت و قبلاً تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و یک مورد واضح در بیمارستان داشت. وقتی توسط گشت ارشاد دستگیر شد با او درگیری نبود. اما در کل نظر من با بعضی از دوستان در نحوه برخورد ما با این مسائل متفاوت است. دین ما دین عشق است و باید در حد توان با عشق برخورد کنیم تا در جامعه اصلاحات ایجاد کنیم، با عشق هدایت کنیم و آگاهی ایجاد کنیم و روش های ما باید جذاب باشد. فقط از ابزارهای منفی برای اطلاع رسانی جامعه استفاده نکنید.

* آقای پیرهادی! آیا رای شما به لایحه «عفاف و حجاب» با مفاد آن مثبت بود؟

آره

* روش هایی که در حال حاضر اجرا می شوند را چگونه می بینید؟

در حال حاضر از نظر قانونی فکر نمی کنم اتفاق خاصی بیفتد.

27215

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=165075

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.