افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

پیام دوگانه آمریکا به ایران

  • کد خبر : 113948
پیام دوگانه آمریکا به ایران

دیوید سنگر و جولیان بارنز در گزارشی در 27 اکتبر 2023 نوشتند: دستیاران پرزیدنت بایدن گفتند حملات روز جمعه ایالات متحده به دو انبار مهمات نظامی ایران در سوریه با دقت طراحی شده بود تا دو پیام متمایز به تهران ارسال کند. پیام اول این بود که اگر حملات نیروهای نیابتی ایران علیه نیروهای آمریکایی […]

دیوید سنگر و جولیان بارنز در گزارشی در 27 اکتبر 2023 نوشتند: دستیاران پرزیدنت بایدن گفتند حملات روز جمعه ایالات متحده به دو انبار مهمات نظامی ایران در سوریه با دقت طراحی شده بود تا دو پیام متمایز به تهران ارسال کند. پیام اول این بود که اگر حملات نیروهای نیابتی ایران علیه نیروهای آمریکایی تشدید شود، ایالات متحده را مجبور به رویارویی نظامی آشکار با ایران می کند که هر دو کشور از زمان انقلاب 1979 ایران از آن اجتناب کرده اند. پیام دوم این است که اگر حملات انجام شود. هر دو طرف می توانند در سکوت عقب نشینی کنند و به مواضع قبلی خود بازگردند.

این آخرین تلاش ایالات متحده برای اصلاح رفتار ایران است که تعداد کمی از آنها در گذشته موثر بوده است. اکنون، در چارچوب یک درگیری جدید در خاورمیانه، بایدن پیشنهاد می کند که بهترین گزینه برای تهران دوری از مداخله است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که هدف اصلی “بازدارندگی و جلوگیری از حملات آینده” است. کربی با بیان اینکه آمریکا خواهان افزایش تنش نیست افزود: هیچکس به دنبال درگیری با ایران نیست.

حملات ایالات متحده به یک انبار تسلیحات و انبار مهمات، که توسط جت های F-16 نیروی هوایی انجام شد، در پاسخ به حملات موشکی و پهپادی به پایگاه های ایالات متحده در عراق و سوریه انجام شد که به گفته پنتاگون، 19 سرباز دچار آسیب مغزی شدند. . لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه ای گفت: «حملات دقیق پاسخی به یک سری حملات مداوم و عمدتا ناموفق علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه توسط گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران است. او به سرعت اضافه کرد که اگر حملات مورد حمایت ایران متوقف شود، ایالات متحده “هیچ قصد یا تمایلی برای شرکت در خصومت های بیشتر” ندارد.

نیویورک تایمز می‌گوید اواخر روز جمعه، نیروهای نیابتی ایران یک پهپاد تهاجمی را علیه نیروهای آمریکایی در غرب عراق پرتاب کردند، اما هیچ آسیبی گزارش نشد، که نشان می‌دهد ممکن است درگیری‌های سطح پایین ادامه یابد. مقامات آمریکایی گفتند بایدن این حملات را پس از ارزیابی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا که ایران قصد دارد از جنگ گسترده‌تری با اسرائیل یا ایالات متحده اجتناب کند، تأیید کرد. مقامات آمریکایی گفتند که ایرانی‌ها می‌خواهند گام‌هایی بردارند تا ایالات متحده را برای مهار اسرائیل تحت فشار قرار دهند و با این کار، قدرت تهران را به آمریکایی‌ها یادآوری کنند.

مقامات گفتند که پاسخ ایالات متحده یک نمایش قدرت حساب شده بود. یعنی نه تشدید اوضاع و نه بهانه ای برای تحت فشار قرار دادن تهران برای حمایت از یک جنگ منطقه ای گسترده تر. کربی روز جمعه به خبرنگاران گفت که هدف این است که تأثیر قابل توجهی بر عملیات آتی گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران داشته باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا چنین پیام های دقیق تنظیم شده است یا خیر. چه آن‌طور که انتظار می‌رود دریافت شوند یا خیر. تلاش های گذشته برای مهار رفتار ایران ناموفق بوده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در سال 2015 به توافق هسته ای با ایران دست یافت، به این امید که دوران جدیدی از همکاری های معتدل بین دو کشور را آغاز کند، زمانی که ایران دوباره وارد اقتصاد جهانی شد، که هرگز اتفاق نیفتاد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز گفت که خروج از برجام ایران را تشویق به امضای یک توافق جدید می‌کند، زیرا تحریم‌ها اقتصاد ایران را فلج کرده است. با این حال، این اتفاق نیفتاد. به گفته بازرسان بین المللی هسته ای، زمانی که بایدن به قدرت رسید، او به دنبال بازگرداندن توافق هسته ای بود که تا حد زیادی فعالیت های هسته ای ایران را محدود کرده بود. پس از 18 ماه مذاکره، به نظر می رسید توافق نهایی روی میز باشد تا اینکه ایرانی ها خواسته های جدیدی مطرح کردند و این توافق از بین رفت.

بر اساس آن توافق، بسیاری از 1500 تحریم اقتصادی آمریکا و غرب علیه ایران با هدف محدود کردن حمایت این کشور از حماس و حزب‌الله لغو شد. اما هر دو رئیس جمهور دموکرات و جمهوری خواه دریافته اند که این استراتژی به سادگی جواب نداده است. ایران در مرحله کنونی روزانه حدود 1.5 میلیون بشکه نفت می فروشد که بالاترین میزان در چهار سال گذشته است و اکثریت قریب به اتفاق این محموله ها به چین می رود. این میزان فروش وضعیت مالی ایران را در وضعیت بهتری نسبت به گذشته قرار داده است و به نظر می رسد مقامات ایرانی نمی خواهند در یک درگیری همه جانبه خطر از دست دادن تجارت را به جان خریده باشند.

به گفته مقامات آمریکایی، ایران معتقد است که جنگ گسترده تر با اسرائیل بسیار زیانبار خواهد بود. تهران همچنین معتقد است که تنها دولت آمریکا بر اقدامات اسرائیل پس از ویرانی های ناشی از حمله 7 اکتبر نفوذ دارد. مقامات ایرانی این روزها علاوه بر فروش نفت به چین، چیز دیگری هم دارند: رابطه نزدیکتر با روسیه. هشت سال پیش، زمانی که توافق هسته ای در اتریش و سوئیس در حال مذاکره بود، مقامات روسیه و چین با آمریکا و اروپا برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران همکاری می کردند. اکنون این صف بندی سیاسی از بین رفته است. نیویورک تایمز همچنین مدعی شد که ایران پهپادهای مورد نیاز روسیه برای جنگ در اوکراین را در اختیار مسکو قرار داده و در حال ساخت کارخانه تولید پهپاد در روسیه است.

رسانه های ایران گزارش دادند که علی باقریکانی، مذاکره کننده ارشد هسته ای و معاون وزیر امور خارجه ایران روز جمعه برای رایزنی با مقامات روسیه به مسکو سفر کرده است. بنا بر گزارش ها، باقریکانی با موسی ابومرزوق، مقام ارشد سیاسی حماس نیز دیدار کرده است. باقری گفت: اولویت ایران آتش بس فوری در جنگ اسرائیل و غزه، ارسال کمک های بشردوستانه و رفع محاصره است. وی گفت: ما به طور جدی به این موضوعات در سطوح مختلف بین المللی رسیدگی خواهیم کرد. به نظر می رسد که ایران متعهد به ارائه حمایت دیپلماتیک کامل از حماس است. اما از نظر نظامی استراتژی آنها بسیار ظریف تر است.

مقامات آمریکایی گفتند ایران در تلاش است تا حملات نیروهای نیابتی خود را تنظیم کند و مدعی شدند که ایران حزب الله را تشویق می کند که به حملات موشکی محدود فرامرزی خود ادامه دهد تا اطمینان حاصل شود که اسرائیل باید بخش قابل توجهی از نیروهای خود را خارج کند و در مرز شمال متمرکز شود. به همین ترتیب، مقامات آمریکایی ارزیابی می‌کنند که ایران معتقد است در صورت انتقال تجهیزات برای حفاظت از نیروهای خود در عراق و سوریه، از اقدامات اسرائیل در غزه حمایت خواهد کرد.

ایران نمی‌خواهد در جنگ علیه اسرائیل و آمریکا مجبور به حمایت از حزب‌الله شود، جنگی که می‌تواند برای تهران مخرب باشد. به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، هم ایران و هم حزب‌الله می‌خواهند از هرگونه اقدامی که می‌تواند باعث عبور نیروهای اسرائیلی از غزه یا کشاندن نیروی هوایی آمریکا به جنگ شود، اجتناب کنند. به گفته مقامات آمریکایی، تهران از مدت ها قبل به حماس کمک کرده و از آموزش حمایت کرده است. . اما ایالات متحده و نزدیک‌ترین متحدان اروپایی‌اش شواهدی را جمع‌آوری نکرده‌اند که نشان دهد ایران از حملات 7 اکتبر اطلاع داشته، به برنامه‌ریزی آن‌ها کمک کرده یا به آموزش آنها کمک کرده است. دولت آمریکا معتقد است که ایران از این حملات غافلگیر شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=113948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.