افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

پیامدهای خطرناک برای سلامت عمومی

  • کد خبر : 379095
پیامدهای خطرناک برای سلامت عمومی

آفتاب نیوز: در ایران سالانه حدود 60 میلیون آنتی بیوتیک مصرف می شود که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این کشور رتبه دوم جهان را در این زمینه دارد. این آمار نگران کننده میزان مصرف 16 برابر استاندارد جهانی آنتی بیوتیک در کشور را نشان می دهد. مصرف خودسرانه و بی رویه این داروها […]

آفتاب نیوز:

در ایران سالانه حدود 60 میلیون آنتی بیوتیک مصرف می شود که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این کشور رتبه دوم جهان را در این زمینه دارد. این آمار نگران کننده میزان مصرف 16 برابر استاندارد جهانی آنتی بیوتیک در کشور را نشان می دهد. مصرف خودسرانه و بی رویه این داروها می تواند باعث آسیب جدی به کبد و کلیه و همچنین تضعیف سیستم ایمنی بدن در برابر داروها شود.

نازنین 30 ساله که با گلودرد به پزشک مراجعه کرد، تنها یکی از هزاران نفری است که به دلیل اطلاعات نادرست یا توصیه های ناکافی به دنبال آنتی بیوتیک برای درمان علائم عفونت های ویروسی هستند. پزشکان بارها تاکید کرده اند که آنتی بیوتیک ها فقط برای عفونت های باکتریایی موثر هستند و استفاده از آنها برای درمان بیماری های ویروسی نه تنها بی فایده است، بلکه می تواند عوارض جانبی خطرناکی نیز داشته باشد.

متخصصانی چون مرتضی فلاح پور معتقدند شبکه های اجتماعی و اطلاعات نادرست آن باعث افزایش مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در جامعه شده است. برعکس، ریحانه ملکی، داروساز، می گوید که در برخی موارد، مانند ضعف سیستم ایمنی ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا، ممکن است آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت های ثانویه تجویز شود.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین خاطرنشان کرد: چهار دارو از ده داروی پرفروش کشور مربوط به آنتی بیوتیک است. این آمار نشان دهنده نیاز مبرم به اقدامات عملی و فرهنگی برای کاهش مصرف خودسرانه این داروها و آموزش مردم در مورد مصرف صحیح آنهاست.

در نهایت برای حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از عوارض جدی، لازم است نهادهای ذیربط با ایجاد برنامه های آموزشی و فرهنگی و کنترل تجویز این داروها، آگاهی مردم را نسبت به خطرات مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها افزایش دهند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=379095

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.