افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

پیامدهای اقتصادی حضور پزشکان در بریکس

  • کد خبر : 403952
پیامدهای اقتصادی حضور پزشکان در بریکس

گروه اقتصادی ایده آل امروز: دکتر این هفته برای شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس بریکس و بریکس پلاس به روسیه سفر خواهد کرد. رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی در اجلاس اصلی بریکس، دیدارهای دوجانبه ای با برخی از روسای جمهور حاضر در اجلاس از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ […]

گروه اقتصادی ایده آل امروز: دکتر این هفته برای شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس بریکس و بریکس پلاس به روسیه سفر خواهد کرد. رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی در اجلاس اصلی بریکس، دیدارهای دوجانبه ای با برخی از روسای جمهور حاضر در اجلاس از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ خواهد داشت. ادامه قرارداد 25 ساله با چین و امضای قرارداد 20 ساله با روسیه از مهم ترین موضوعات اقتصادی این جلسات است.
قرارداد 20 ساله ایران و روسیه
اما سابقه قرارداد همکاری های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی ایران و روسیه موضوع جدیدی نیست و دو کشور 20 سال است که در این زمینه قرارداد امضا کرده اند.
این همکاری در سفر رئیس جمهور وقت ایران (سید محمد خاتمی) به نیویورک در سال 1358 و دیدار با رئیس جمهور روسیه آغاز شد و چند ماه پس از این دیدار قرارداد همکاری بین دو کشور امضا شد.
قانون معاهده بر اساس روابط متقابل و اصول همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مشتمل بر یک مقدمه و 21 ماده بود که در 22 مارس 1379 معادل 12 مارس 2001 در دو نسخه تنظیم شد. به زبان فارسی و روسی این موافقتنامه در 25 دی ماه 1380 به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و در 6 آذر همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید و در نهایت به قانون تبدیل شد.
معاهده فوق برای مدت 10 سال منعقد و مقرر شد. اگر هیچ یک از طرفین حداقل یک سال قبل از پایان دوره خود کتباً به طرف دیگر اطلاع ندهد، به طور خودکار برای دوره های پنج ساله بعدی تمدید می شود. این تفاهم نامه تاکنون سه بار به طور خودکار تمدید شده است که آخرین آن در مارس 2019 بوده است.
در حالی که تصور می شد به دلیل سرمایه گذاری ایران و روسیه در بخش نفت، گاز و انرژی که هر دو کشور تولید می کنند، می تواند منجر به افزایش همکاری های اقتصادی شود، اما در نهایت برخلاف انتظار، این توافق نتیجه نداد. او در تمام این سال ها موفق نبوده است. در این زمینه نبوده است.
سایر بندهای این توافقنامه عمدتاً مربوط به مسائل سیاسی و امنیتی از جمله احترام به تمامیت ارضی، عدم انجام اقدامات سیاسی و نظامی علیه یکدیگر، همکاری نظامی در صورت حمله به یکی از طرفین، حل اختلافات احتمالی از طریق مذاکره و صلح ذکر شده بود. مسیر و تلاش برای از بین بردن سلاح های کشتار جمعی در این قرارداد.
در سفر آگوست 2019، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز از قرارداد 20 ساله با روس ها مطلع شد و ظریف گفت که این قرارداد سال آینده منقضی می شود. ظریف گفت: تمدید این قرارداد در دستور کار ایران است و در صورت موافقت روسیه، قرارداد مجدداً تمدید خواهد شد.
وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: با طرف ایرانی به این نتیجه رسیده ایم که 20 سال از امضای این قرارداد می گذرد و در این مدت شاهد تغییرات بزرگی در صحنه جهانی و همچنین تهدیدات بوده ایم. و چالش های پیش روی بشریت از جمله تروریسم، تغییرات آب و هوایی و انتشار ویروس ها، بنابراین تصمیم گرفتیم به فکر تدوین و ارائه سند جدیدی باشیم تا موضوعات جدیدی در آن گنجانده شود.
اهمیت برجام برای ایران
مزایای عضویت ایران در بریکس، برای بررسی مزایای عضویت ایران در برجام، ابتدا باید برجام و چگونگی شکل گیری آن را بشناسیم; و سپس در مورد مزایای عضویت ایران در بریکس صحبت کنیم. بریکس یک گروه بین المللی است که توسط قدرت های اقتصادی جدید رهبری می شود. بریکس مخفف پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور است: برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی. از سال 2009، دولت های کشورهای این گروه سالانه در جلسات رسمی تشکیل جلسه می دهند.
کشورهای عضو بریکس 27 درصد از سطح زمین و 40 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. در سال 2022، این پنج کشور حدود 26 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل خواهند داد.
در حال حاضر دو کشور چین و روسیه اعضای دائم شورای امنیت هستند و سه کشور دیگر خواستار عضویت دائم در شورای امنیت و اصلاح ساختارهای سیاسی و مالی جهانی هستند.
تقریباً 40 درصد صادرات ما در سال 2022 مربوط به 5 کشور عضو بریکس بوده و 35 درصد واردات ما از این 5 کشور بوده که نشان دهنده نقش این گروه در تجارت کشورمان است.
با عضویت ایران در این گروه، بخش زیادی از مشکلات صادراتی کشور توسط بازار بزرگ کشورهای عضو حل می شود و صادرات محصولات ایرانی افزایش می یابد و تحریم های آمریکا خنثی می شود.
علاوه بر این، گشایش هایی در زمینه واردات ایجاد می شود و می توانیم قطعات یدکی، تجهیزات و سایر عناصر ضروری مورد نیاز کشورمان را در این سال ها به دست آوریم و به دلیل تحریم های ظالمانه، مشکلاتی برای واردات و رفع آنها ایجاد شده است. آنها را
یکی دیگر از مزایای عضویت ایران در برجام بحث سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری خارجی است که به دلیل ریسک های اقتصادی و سیاسی کشور و تحریم های آمریکا به کمترین میزان خود در سال های اخیر رسیده است. پیش بینی می شود با عضویت ایران در گروه بریکس، کشورهای عضو این گروه سرمایه گذاری بیشتری در ایران انجام دهند.
فرصت دیگری که پیش روی ماست، امکان استفاده از کریدور شمال-جنوب است. ایران با تکمیل این کریدور می تواند به پلی بین دو کشور عضو بریکس یعنی روسیه و هند تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.