افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

پیاده سازی سیستم کاریابی

  • کد خبر : 26816
پیاده سازی سیستم کاریابی

اشتغال همواره با افزایش سطح تحصیلات یکی از چالش های کشور بوده است. آموزش بدون ایجاد زیرساخت های لازم برای اشتغال باعث شده در دوره هایی که برخی افراد با وجود داشتن تحصیلات عالی (دکتری) مجبور به کار در رستوران ها شوند، با تعداد زیادی از تحصیلکردگان بیکار مواجه شویم. امروزه پیک موتوری و تاکسی […]

اشتغال همواره با افزایش سطح تحصیلات یکی از چالش های کشور بوده است. آموزش بدون ایجاد زیرساخت های لازم برای اشتغال باعث شده در دوره هایی که برخی افراد با وجود داشتن تحصیلات عالی (دکتری) مجبور به کار در رستوران ها شوند، با تعداد زیادی از تحصیلکردگان بیکار مواجه شویم. امروزه پیک موتوری و تاکسی آنلاین به یکی از محل کار دانشجویان و افرادی تبدیل شده است که مجبور به انجام کار دوم هستند. کار در مشاغلی که به تحصیلات مرتبط نیستند یا افراد مجبور به کار می شوند، کارایی و بهره وری را کاهش می دهد. به گفته کارشناسان اقتصادی، به دلیل همین موضوع، نرخ بیکاری پنهان در کشور بالاست. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال تغییراتی در محیط کار بوده است تا هر فردی بتواند در حرفه مورد علاقه خود مشغول به کار شود.

پیاده سازی سیستم کاریابی

یکی از اتفاقات این هفته در محل کار، ارائه سامانه «کاریابی» بود. در 27 تیر 1402 با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سامانه رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. اگرچه این سامانه از حدود یک ماه پیش فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده است.

سید صولت مرتضوی با اشاره به کاهش بیکاری در 24 استان کشور گفت: در دو سال گذشته (تابستان 1400 تا تابستان 1402) بیش از 720 هزار شغل دائمی ایجاد شده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری به 8.2 درصد رسیده که در دهه اخیر رقم قابل قبولی است.

وزیر کار از ارائه سامانه پیشرفته تری در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد با راه اندازی سامانه «پایش اطلاعات بازار کار» نرخ بیکاری به صورت فصلی، سالانه، ماهانه و هفتگی رصد می شود.

گفته می شود سامانه کاریابی نیاز به آموزش بازار کار را نیز برطرف کرده و تعدادی آموزش های پیش از خدمت و برخی آموزش های ضمن خدمت ارائه خواهد شد.

به کارفرمایان و جویندگان کار خوش آمدید

معاون کارآفرینی و ترویج اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت نام 31 هزار جویای کار، 2700 کارفرما و 61 هزار فرصت شغلی در سامانه جستجو در یک ماه خبر داد و گفته شد در ماه گذشته 9 هزار و 200 نامه معرفی از طریق سامانه کاریابی صادر شد و 2732 نفر مشغول به کار شدند. با راه اندازی سامانه کاریابی، بازار کار هوشمند شده و هزینه های کاریابی کاهش یافته، ضمن اینکه مشاغل جدید و مشاغل رو به افول نیز در این سامانه قابل شناسایی است.

سامانه کاریابی با هدف ارتباط کارجویان با کارفرمایان و به اشتراک گذاری موثر فرصت های شغلی به آدرس https://shoghl.mcls.gov.ir در دسترس عموم است.

افزایش سقف تسهیلات 4 درصدی برای مشاغل خانگی

کار در منزل یکی از راه های کسب درآمد بسیاری از زنان در کشور است. آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اولویت های وزارت تعاون در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، در سال گذشته شاهد رشد 200 نفری بوده ایم. درصد در صدور مجوز و پرداخت تسهیلات برای مشاغل خانگی. امسال سقف نصب به 4 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با اشاره به صدور 218 هزار مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته، اظهار داشت: 103 هزار نفر از این طریق در کشور مشغول به کار شدند.

شایان ذکر است افراد برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه با سود 4 درصد باید جهت ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به نشانی https://smkh.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت نام کنند. پس از ارزیابی و تایید، هزینه نصب به افراد پرداخت می شود.

اهمیت نشاط کارگران برای افزایش بهره وری

کارگران از ضعیف ترین اقشار جامعه هستند و به شدت آسیب پذیر هستند. عموماً مخارج زندگی این گروه با سطح درآمدشان فاصله زیادی دارد و مجبورند هزینه هایی مانند تفریح ​​و ورزش را صرف کنند. در این میان ورزش و تفریح ​​برای حفظ سلامت جسمی و روحی ضروری است. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارگران ستون فقرات تولید هستند، بر سلامت و ایمنی آنان تاکید کرد. تمام مسائلی که باعث خوشحالی و انگیزه کارگر می شود باید در برنامه ها دیده شود. از این رو امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه های جدیدی را در حوزه سلامت کارگران مطرح کرده است که باید برای موفقیت کارفرمایان مورد توجه قرار گیرد. از منظر 3 وظیفه قانونی، رسالت اخلاقی و الزامات بهره وری، توجه ویژه کارفرمایان به نیروی کار ضروری است. اگر این تصور وجود داشته باشد که نیروی کار سالم و با انگیزه چقدر می تواند موثر باشد، قطعا کارفرمایان علاوه بر توجه به معیشت کارگران خود به سمت افزایش برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خواهند رفت.

محمد چکشیان با تاکید بر اینکه گفتمان عمومی تولید در جامعه کارفرمایی باید به نیروی انسانی توجه کند، تاکید کرد: اگر بتوانیم به آن دست پیدا کنیم، تحول بزرگی را در جامعه کارگری کشور شاهد خواهیم بود. وقتی صحبت از رشد تولید می شود، به رشد بهره وری بستگی دارد و مهم ترین عامل رشد تولید «فرهنگ کار» است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=26816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.