افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

پولیپ روده؛ همه ی چیزهایی که لازم است بدانی

  • کد خبر : 240789
پولیپ روده؛  همه ی چیزهایی که لازم است بدانی

درد قلب همیشه ناشی از مشکلات معده نیست. ایجاد بافت های کوچک و زائد در مجرای روده نیز می تواند علت درد شکم و خونریزی مقعدی باشد. این زائده کوچک پولیپ روده نامیده می شود و نمی توان به طور قطع گفت که بی خطر یا خطرناک است. اگر علائم این بیماری را مشاهده کردید، […]

درد قلب همیشه ناشی از مشکلات معده نیست. ایجاد بافت های کوچک و زائد در مجرای روده نیز می تواند علت درد شکم و خونریزی مقعدی باشد. این زائده کوچک پولیپ روده نامیده می شود و نمی توان به طور قطع گفت که بی خطر یا خطرناک است. اگر علائم این بیماری را مشاهده کردید، در این مقاله تمام اطلاعاتی را که باید در مورد آن بدانید در اختیار شما قرار داده ایم. با ما بمان.

پولیپ روده چیست؟

پولیپ های روده بزرگ توده های کوچک و معمولاً خوش خیمی هستند که در پوشش داخلی روده ایجاد می شوند و نتیجه رشد غیر طبیعی سلول ها در این قسمت از بدن هستند. بافت پولیپ اضافی دقیقاً در مسیر لوله طولانی و توخالی روده بزرگ ایجاد می شود. این بافت می تواند تکثیر شود و با مدفوع خونی، درد شکم، کم خونی، اسهال و یبوست همراه باشد.

چند نوع پولیپ روده داریم؟

در علم پزشکی، بافت پولیپ در یکی از دو دسته آدنوم و هیپرپلاستیک قرار می گیرد. تقریباً همه افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ابتدا به پولیپ آدنوما مبتلا می شوند، اما همه آدنوم ها مضر نیستند و به روش های مختلف رشد می کنند. می توان گفت هر چه پولیپ آدنوم بزرگتر باشد احتمال سرطانی شدن آن بیشتر می شود. احتمال ایجاد انواع سرطانی پولیپ هایپرپلاستیک، مانند پولیپ های التهابی کاذب، بسیار کم است.

آیا پولیپ روده همان سرطان است؟

پولیپ های روده بزرگ معمولا بی ضرر هستند و فقط برخی از انواع آن در طول زمان پیشرفت کرده و باعث سرطان روده بزرگ می شوند. با این حال، سرطان روده بزرگ تقریباً همیشه با ایجاد یک پولیپ شروع می شود. پولیپ های بزرگتر از 1 سانتی متر خطرناک تر از پولیپ های کوچکتر هستند.

سرطان روده در 75 درصد موارد از یک پولیپ آدنوماتوز شروع می شود و در 80 درصد موارد به دلیل رشد پولیپ آدنوم کولون ایجاد می شود، اما تنها 5 درصد از آدنوم ها بدخیم هستند. احتمال سرطانی شدن پولیپ کولون در 10 سال حدود 8 درصد و در 20 سال حدود 24 درصد است.

چگونه بفهمیم پولیپ روده داریم؟

اگر علائم پولیپ روده را بشناسید، می توانید در مراحل اولیه بیماری آن را بشناسید و زودتر آن را درمان کنید. این بافت اضافی معمولاً تا زمانی که سرطانی شود بی صدا می ماند. این به معنای ظهور اولین علائم سرطان غده پولیپ است. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

  • خونریزی کولورکتال: خونریزی مقعدی یا وجود خون در مدفوع یکی از مهم ترین علائم پولیپ در روده بزرگ است. البته این خونریزی همیشه قابل توجه نیست. گاهی اوقات آنها فقط رگه های قرمز رنگ در مدفوع هستند و به مرور زمان افزایش می یابند.
  • تغییرات در مدفوع: برخی از افراد مبتلا به پولیپ به طور ناگهانی بدون دلیل دچار اسهال مزمن یا یبوست می شوند و این شرایط بیش از یک هفته ادامه می یابد.
  • خستگی و تنگی نفس: این علائم نشان دهنده کمبود آهن در بدن است که ممکن است به دلیل خونریزی پولیپ در روده باشد.
  • درد شکم: اگر پولیپ بیش از حد بزرگ شود، می تواند بخشی از روده را مسدود کند و باعث سوزش سر دل شود.

علت پولیپ روده چیست؟

پولیپ های روده معمولاً به طور تصادفی ظاهر می شوند، اما اغلب نتیجه سندرم های ارثی و خانوادگی هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. پولیپ ها می توانند خوش خیم و بی ضرر یا بدخیم و سرطانی باشند. ما هنوز دلیل دقیق این مشکل را نمی دانیم و فقط می دانیم که در اثر رشد و تقسیم سلولی بدون دلیل در قسمت های مختلف روده ایجاد می شود.

1. اختلالات ژنتیکی

ژنتیک عامل اصلی پولیپ روده بزرگ است. در بسیاری از مواقع جهش ژنتیکی کد تولید مثل سلولی، رشد متفاوت و رفتارهای متفاوت را تغییر می دهد و در قالب یک سندرم ارثی به نسل های بعدی منتقل می شود. اختلالات ژنتیکی که باعث پولیپ می شوند عبارتند از::

  • پولیپ آدنوماتوز خانوادگی؛
  • سندرم پوتز-جگرز؛
  • پولیپوز مرتبط با MUTYH؛
  • سندرم گاردنر؛
  • سندرم کاودن؛
  • سندرم تورکوت؛
  • سندرم پولیپوز دندانه دار؛
  • سندرم پولیپوز نوجوانان.

2. عوامل محیطی

برخی عوامل محیطی مرتبط با موقعیت جغرافیایی، محیط اجتماعی و سبک زندگی افراد بر سلامت روده آنها تأثیر می گذارد. برخی از عوامل ایجاد پولیپ روده عبارتند از:

3. استثنائات

پولیپ کاذب التهابی یک پولیپ واقعی نیست و به دلیل جهش ژنتیکی ایجاد نمی شود، بلکه زخمی است که در اثر التهاب مزمن روده (کولیت) ایجاد می شود و به مرور زمان بهبود می یابد.

تشخیص قطعی پولیپ روده

کولونوسکوپی برای شناسایی و برداشتن پولیپ در روده بزرگ.

کولونوسکوپی بهترین راه برای تشخیص پولیپ در روده بزرگ است. در این آزمایش پزشک با کمک دوربین به داخل روده بزرگ بیمار نگاه می کند و در همان مرحله بافت های اضافی پولیپ را پیدا کرده و خارج می کند. البته کولونوسکوپی شامل استفاده از بیهوشی است و برای همه بیماران امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که پزشکان روش تشخیصی را با آزمایش‌های ساده‌تر غربالگری شروع می‌کنند و کولونوسکوپی را برای نمونه‌برداری یا برداشتن پولیپ انتخاب می‌کنند. روش دیگر سیگموئیدوسکوپی است که مشابه کولونوسکوپی است، فقط امکان نمونه برداری یا برداشتن پولیپ را نمی دهد.

سایر آزمایش هایی که می توانند پولیپ روده را با دقت بیشتری تشخیص دهند عبارتند از:

  • آزمایش شمارش کامل خونCBC): آزمایش CBC شواهدی از کم خونی و عدم تعادل الکترولیت ناشی از خونریزی مزمن مقعدی را نشان می دهد. در این مرحله برای تشخیص دقیق تر باید آزمایش ژنتیکی انجام شود.
  • ازمایش مدفوع: در آزمایش مدفوع، آثار خون در مدفوع زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود تا تغییراتی که نشان‌دهنده سرطان است، بررسی شود.
  • تست تصویر: در این روش با کولونوسکوپی مجازی (نوعی سی تی اسکن) و آندوسکوپی کپسولی (کولونوسکوپی با دوربین فیلمبرداری که مانند قرص بلعیده می شود) تصاویر دو بعدی و سه بعدی از روده و مقعد گرفته می شود تا بافت های ملتهب تشخیص داده شود. پولیپ ها و توده ها
  • آزمایش تنقیه باریم: در این آزمایش پزشک با تنقیه باریم مایع وارد مقعد بیمار می شود و عکس رادیوگرافی می گیرد. نواحی سفید نشان دهنده قسمت های سالم روده و نواحی تیره نشان دهنده وجود پولیپ است.

چگونه پولیپ روده را درمان کنیم؟

وقتی علائم پولیپ روده روز به روز برجسته‌تر و آزاردهنده‌تر می‌شوند و مصرف قرص‌های پولیپ روده دیگر جواب نمی‌دهد، رایج‌ترین روش درمان برداشتن این بافت اضافی است. برداشتن پولیپ پرخطر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 80 درصد کاهش می دهد. تنها یک نگرانی باقی مانده است و آن احتمال بازگشت پولیپ و علائم آزاردهنده آن است.

برداشتن پولیپ

برداشتن پولیپ روده توسط متخصص گوارش یا جراح کولورکتال انجام می شود. پزشک کار خود را با کولونوسکوپی (رتروروده ای) برای بررسی وضعیت روده بیمار شروع می کند، سپس برای برداشتن بافت پولیپ اضافی، پلی پکتومی انجام می دهد. پولیپ های کوچک را می توان با سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر برداشت، اما این روش برای برداشتن انواع پولیپ ها مناسب نیست. به عنوان مثال، اگر پولیپ خیلی بزرگ باشد، پولیپکتومی برای برداشتن مناسب نیست و قطعا نیاز به جراحی است. علاوه بر این، اگر رشد پولیپ ها به دلیل یک بیماری ژنتیکی مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی باشد، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن بخشی از کولون و رکتوم پیشنهاد کند.

برخی از پولیپ ها با استفاده از آندوسکوپی مخاطی (EMR) یا تشریح آندوسکوپی زیر مخاطی (ESD) برداشته می شوند.

عوارض بعد از جراحی پولیپ روده بزرگ چیست؟

عوارض بعد از عمل پولیپ روده.

یکی از رایج ترین سوالات بیماران پس از جراحی پولیپ روده بزرگ در مورد عوارض آن است. این جراحی مانند همه جراحی ها دارای عوارضی است که خوب است بدانید:

  • خونریزی مداوم: اگر اسکار پولیپ به طور کامل بهبود نیابد، ادامه خونریزی یکی از شایع ترین عوارض پس از برداشتن پولیپ است.
  • تخلیه ناقص پولیپ ها: گاهی اوقات مقداری از بافت پولیپ در روده باقی می ماند و به مرحله دیگری از پولیپکتومی نیاز دارد.
  • سوراخ شدن اندام: یکی از عوارض ناخوشایند جراحی، آسیب احتمالی سایر اندام ها است، هرچند احتمال آن اندک است.
  • عفونت: بعد از پولیپکتومی احتمال ایجاد زخم وجود دارد. و عفونت شما وجود دارد.

برای جلوگیری از پولیپ روده چه کنیم؟

هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد پولیپ به دلیل جهش ژنتیکی وجود ندارد، اما می توانید با مراقبت از سلامت کلی خود، شانس ابتلا به پولیپ را کاهش دهید. خوردن غذاهای کامل و مغذی، پرهیز از چربی های حیوانی، ورزش و پرهیز از الکل و سیگار نقش مهمی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد.

  • از یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات و غذاهای پرفیبر مانند لوبیا، عدس، نخود و غلات کامل استفاده کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید، وزن کم کنید.
  • مصرف گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده و غذاهای پرچرب را محدود کنید.
  • در مورد اثرات مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر سابقه خانوادگی پولیپ روده بزرگ دارید، با پزشک خود در مورد زمان دریافت مشاوره ژنتیک و شروع غربالگری پولیپ صحبت کنید.
  • در مورد اثر پیشگیرانه مصرف منظم آسپرین با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات متداول

1. درمان قطعی پولیپ روده بزرگ چیست؟

قطعی ترین راه برای درمان پولیپ، برداشتن آنها از طریق کولونوسکوپی یا جراحی است.

2. بعد از برداشتن پولیپ روده چه باید کرد؟

مراجعه منظم به پزشک متخصص برای معاینه مهمترین وظیفه بیمار پس از برداشتن پولیپ است.

3. آیا پولیپ روده خطرناک است؟

همه انواع پولیپ های روده بزرگ خطرناک نیستند. فقط برخی از پولیپ ها در صورت پیشرفت سرطانی می شوند.

4. بعد از جراحی پولیپ روده چه بخوریم؟

بعد از این جراحی استفاده از ماست برای سفت شدن مدفوع الزامی است. غذاهای نفاخ و مدفوع شل، غذاهای فیبری، شکر و غیره. شیرینی ها و آب میوه های مصنوعی باید از برنامه غذایی حذف شوند.

آخرین کلمه

پولیپ روده جزو بیماری های پرخطر و کشنده نیست و در صورت پیگیری و درمان به موقع و در مراحل اولیه می توان انتظار درمان آن را داشت. البته در برخی موارد احتمال بازگشت بیماری و ابتلای مجدد شما وجود دارد. بنابراین پزشکان به این بیماران توصیه می کنند قبل و بعد از جراحی پولیپ روده مراقب سلامت عمومی خود باشند و برای حفظ سلامتی، عادات خوب را در سبک زندگی خود بگنجانند.


فروشگاه اسمارتک نیوز؟  مجموعه ای از ارتباطات موثر.

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=240789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.