افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
4

پورنوگرافی چه تاثیری بر روابط جنسی و عاطفی دارد؟

  • کد خبر : 190655
پورنوگرافی چه تاثیری بر روابط جنسی و عاطفی دارد؟

پورنوگرافی نمایش محتوای جنسی در قالب متن و تصویر است. برخی از بینندگان پورن به دنبال خودکاوی، آموزش جنسی و حتی بهبود روابط با شریک زندگی خود هستند، اما برخی دیگر این کار را برای تجربه هیجان و تحریک جنسی انجام می دهند. البته با توجه به زمان تلف شده برای این فیلم ها و […]

پورنوگرافی نمایش محتوای جنسی در قالب متن و تصویر است. برخی از بینندگان پورن به دنبال خودکاوی، آموزش جنسی و حتی بهبود روابط با شریک زندگی خود هستند، اما برخی دیگر این کار را برای تجربه هیجان و تحریک جنسی انجام می دهند. البته با توجه به زمان تلف شده برای این فیلم ها و تاثیرات مخرب آن بر روابط عاطفی و جنسی، می توان گفت که این صنعت بیش از آنکه راه حلی بیافریند، مشکل ساز است. در زیر اثرات مثبت و منفی آن را از منابع معتبر می خوانید.

پورن خوب است یا بد؟

دیدن صحنه های سکس برهنه و آمیزش دو بازیگر که بارها با هم رابطه جنسی داشته اند تا آن را به بهترین شکل تفسیر کنند، هیچ منطقی ندارد! محتوای پورنوگرافی یک رقیب سرسخت برای فعالیت مغز است. تمام وقت شما را می گیرد، انرژی شما را برای فعالیت های روزانه تخلیه می کند و ماهیت اعتیادآوری دارد. حتی می تواند لذت را به تاخیر بیندازد و به رابطه جنسی و عاطفی بین شما و شریک زندگی تان آسیب برساند. حتی اگر برای خودکاوی و کشف تمایلات جنسی خود آمده اید، بدانید که قرار گرفتن در معرض رسانه های مستهجن دیر یا زود تأثیرات آزاردهنده ای بر نگرش ها و رفتارهای جنسی شما در زندگی مشترکتان خواهد گذاشت، به ویژه فیلم هایی که تصاویر غیر واقعی از تمایلات جنسی را نشان می دهند. بدن و رفتار جنسی، خطر بالا را اعلام می کند.

اثرات مخرب پورنوگرافی بر زندگی زناشویی

به چند دلیل، پورنوگرافی می تواند به رابطه سالم شما آسیب برساند. باور کنید یا نه، تعداد زوج هایی که به دلیل مشکلات ناشی از پورنوگرافی از هم جدا می شوند، هر روز بیشتر می شود. در این بخش تنها به برخی از مضرات دیدن صحنه های جنسی بر زندگی زناشویی اشاره کرده ایم.

1. از دست دادن اعتماد

مشاهده مستهجن رفتار شرافتمندانه ای نیست و معمولا مخفیانه و دور از چشم همسر انجام می شود. پنهان کاری، احساس شرم، میل به گوشه گیری و دروغ هایی که به خاطر این رفتار دزدانه گفته می شود، به مرور زمان زمینه ساز بی اعتمادی زن و شوهر می شود.

2. رضایت کمتر از زندگی زناشویی.

برخی افراد معتقدند تماشای فیلم های مستهجن کیفیت زندگی جنسی آنها را افزایش می دهد و سلامت جنسی آنها را تقویت می کند، در حالی که طبق تحقیقات انجام شده تماشای صحنه های جنسی برهنه تأثیر خوبی بر صمیمیت زن و مرد و رضایت آنها از رابطه جنسی ندارد. پورنوگرافی یکی از قوی‌ترین نشانه‌های آسیب به صمیمیت زن و شوهر است و از جذابیت آن‌ها در نزد دیگری می‌کاهد.

3. انتظارات غیر واقعی از شریک زندگی.

وقتی برای دیدن فیلمی به سینما می روید، می دانید که بازیگران روی صحنه شخصیت های متفاوتی هستند و فقط برای ایفای نقش به آنها دستمزد می دهند. هیجان پورن باعث می شود این نکته را فراموش کنیم. رابطه جنسی واقعی هرگز مانند صحنه هایی که با دقت کارگردانی و فیلمبرداری شده اند نیست. به همین دلیل، تماشای مداوم این فیلم ها باعث می شود که مردان و زنان انتظارات غیرواقعی در مورد رابطه جنسی داشته باشند، انتظاراتی که احتمالا برآورده نمی شوند و چیزی جز دلسردی و ناامیدی برای آنها باقی نمی گذارد.

4. کاهش عزت نفس

از مقایسه مدام ذهن همسر که بگذریم، با ذهن خودمان که مدام ما را با بازیگران فیلم های پورنو مقایسه می کنند، چه کار کنیم؟ با عزت نفسی که به خاطر این قیاس دائمی از بین می رود، چه کنیم؟ جذابیت بازیگران صنعت پورن ناخودآگاه به ما می گوید که هیچ کشش جنسی در ما وجود ندارد و باید تغییری ایجاد کنیم! این تله نفرت از خود قطعا به کیفیت رابطه با شریک زندگی آسیب می زند و دلایلی برای حسادت و بی اعتمادی فراهم می کند.

چرا متاهل ها سراغ پورنوگرافی می روند؟

زن و شوهر در حالت عصبانیت و ناراحتی که ممکن است ناشی از تمایل به تماشای فیلم های مستهجن باشد.

هیچ مردی وقتی همسرش پورنوگرافی تماشا می کند خوشحال نمی شود. ناراحتی و عصبانیت رایج ترین احساسی است که افراد نسبت به این موضوع دارند. حتی خیلی ها دیدن صحنه های سکس را نوعی خیانت می دانند و از آن غافل نمی شوند. البته خیلی وقت ها همسر شما در اوج تعهد به زندگی مشترک و در اوج علاقه به شما به سمت این فیلم ها کشیده می شود. این روند چندین دلیل اصلی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

1. جبران خلأ عشق

محققان بر این باورند که برخی از افراد زمانی که نیازشان به محبت در دنیای واقعی برآورده نمی شود، به پورنوگرافی روی می آورند. این افراد برای رهایی از احساس تنهایی به تماشای فیلم های مستهجن روی می آورند و معمولا تماشای این فیلم ها کار آنها نیست.

2. با استرس کنار بیایید

پورنوگرافی را می توان به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر استرس و سایر اختلالات و مشکلات سلامت روان معرفی کرد. تماشای صحنه های پورنوگرافی را می توان به یک فرار موقت تشبیه کرد که ذهن بیننده را از اضطراب و استرس رها می کند.

3. احساس رضایت کنید

مشاهده محتوای مستهجن بخشی از مغز به نام «مرکز پاداش» را فعال می کند، همان بخشی که وجود انسان را سرشار از لذت و به اصطلاح «خلسه» می کند. اگر از تأثیر قدرتمندی که فعال کردن این مرکز پاداش در مغز می‌دانید، دیگر اعتیاد به فیلم‌های مستهجن برایتان عجیب به نظر نمی‌رسد و شما را دیوانه نمی‌کند.

روش های مقابله با اعتیاد به پورن

اعتیاد به پورنوگرافی هنوز به عنوان یک اختلال سلامت روان شناخته نشده است و درمان استانداردی برای آن وجود ندارد. با این حال، می توان با پروتکل های مختلف درمان اعتیاد از جمله روان درمانی، دارودرمانی و اصلاح سبک زندگی گامی در جهت مبارزه با آن برداشت.

1. درمان شناختی رفتاری

اعتیاد به محتوای مستهجن یکی از آزاردهنده ترین انواع انحرافات جنسی است که ذهنیت افراد را نسبت به روابط جنسی سالم تغییر می دهد و بر زندگی روزمره او تأثیر منفی می گذارد. رویکرد اکثر روانشناسان برای درمان اعتیاد به پورنوگرافی همانند سایر انواع اعتیاد است. در جلسات درمان شناختی رفتاری، درمانگر ضمن کاوش و درک انگیزه‌های فرد، مکانیسم‌های مقابله سالم‌تری را به او آموزش می‌دهد تا تمایل او به مشاهده محتوای پورن را از بین ببرد.

2. روان درمانی پویا

روان درمانی پویا یا روانکاوی نوعی گفتار درمانی است. این تکنیک افکار و خاطرات ناخودآگاهی را که سالها بعد باعث ایجاد یک رویداد یا خواسته در فرد شده است را آشکار می کند. در طول جلسات درمانی، درمانگر به دنبال ریشه اعتیاد به پورنوگرافی در حوادث و آسیب های دوران کودکی می گردد و به فرد آموزش می دهد که چگونه بر این میل غلبه کند.

3. پذیرش و تعهد درمانی

این شکل از درمان تفاوت چندانی با جلسات درمان شناختی رفتاری ندارد و هدف آن شناسایی الگوهای فکری است که زمینه را برای مشاهده پورنوگرافی به عنوان یک رفتار اعتیاد آور فراهم کرده است. با این تفاوت که در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تمرکز بر پذیرش افکار منفی برای مدیریت بهتر است.

4. گروه درمانی

گروه درمانی برای مقابله با اعتیاد به پورنوگرافی

طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است، ارتباط با افرادی که با همین مشکل دست و پنجه نرم می کنند، احساس شرم و تنهایی را در فرد کاهش می دهد. علاوه بر این، دیدن پیشرفت شما در غلبه بر این اعتیاد می تواند انگیزه خوبی برای تلاش بیشتر و رهایی از اعتیاد باشد.

5. درمان دارویی

هنوز هیچ داروی قطعی برای درمان اعتیاد به پورنوگرافی معرفی نشده است، اما می توان از داروهای ضد افسردگی، تثبیت کننده های خلق و خو و آنتاگونیست های مواد افیونی برای مهار آن استفاده کرد.

  • داروهای ضد افسردگی: افرادی که اعتیادشان به محتوای مستهجن به دلیل اضطراب، افسردگی یا اختلال وسواس فکری است، می توانند با مصرف داروهای ضد افسردگی این میل را مهار کنند.
  • داروهای تثبیت کننده خلق و خو: افراد مبتلا به اختلال دوقطبی که با رفتارهای جنسی اجباری مانند تماشای پورنوگرافی دست و پنجه نرم می کنند، می توانند این میل را تحت نظر پزشک با مصرف داروهایی مانند والپروئیک اسید و لیتیوم سرکوب یا حداقل مهار کنند.
  • آنتاگونیست های اپیوئیدی: داروهای اعتیاد به مواد افیونی، مانند نالترکسون، در درمان اعتیاد به پورنوگرافی و مهار رفتارهای جنسی اجباری بی تاثیر نیستند. مصرف این داروها باعث کاهش احساس سرخوشی پس از انجام رفتار اجباری می شود تا انگیزه فرد برای انجام این رفتارها کاهش یابد.

6. تغییر سبک زندگی

قدرت تغییر سبک زندگی را دست کم نگیرید. هرچه دسترسی به عامل اعتیاد آور، یعنی محتوای مستهجن، سخت تر باشد، احتمال مشاهده آن کمتر است. علاوه بر این، با شناسایی محرک هایی مانند استرس، احساسات منفی، بیکاری و بی حوصلگی، می توانید این میل را بهتر کنترل کنید.

7. گفتگوی مؤثر با شریک زندگی.

بعید است که پورنوگرافی مشکل خاصی در زندگی مشترک و روابط جنسی و عاطفی شما ایجاد نکند. برای حل تمام مشکلاتی که از تمایل شما یا همسرتان به تماشای پورنوگرافی ناشی می شود، لازم است جهت مکالمه را نرم کنید. سرزنش، نصیحت و تهدید نتیجه ای برای شما نخواهد داشت. قضاوت را کنار بگذارید و نارضایتی خود را با کلمات و لحن مناسب ابراز کنید. دقیقاً بگویید این رفتار اعتیاد آور چه اشکالی دارد و چرا شما را آزار می دهد. حتی می توانید تمام ناامنی های روحی خود و مقایسه مداوم بدن خود با بازیگران فیلم های پورن را با همسرتان در میان بگذارید. شما در طرح مشکل در نیمه راه هستید.

آخرین کلمه

پورنوگرافی با سنت های اجتماعی ما در تضاد است، و در حالی که برخی از مردم فکر می کنند که چنین محتوایی نکات مفیدی را به زوج ها می آموزد که منجر به رابطه جنسی با کیفیت تر می شود، بدانید که تماشای بیش از حد می تواند برای از بین بردن یک رابطه انفرادی کافی باشد. هر زمان که احساس کردید یکی یا هر دوی شما به این فیلم ها معتاد شده اید، به جای نادیده گرفتن این رفتار مهم، راهی برای مقابله با آن بیابید. مشاوران خانواده می توانند جایگزین های سالم تری را برای بهبود زندگی جنسی به شما ارائه دهند.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید حتما نظرات خود را برای ما بنویسید. شاید تجربه شما چراغی برای خوانندگان این مقاله باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=190655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.