افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

پنج خبرنگار همچنان در ساختمان فردای خونته محبوس هستند

  • کد خبر : 197738
پنج خبرنگار همچنان در ساختمان فردای خونته محبوس هستند

ماجرای گروه مالی کیان، رسانه فردا اختاز و زندانی شدن خبرنگاران آفتاب نیوز: هیرش سعیدیان گروه مالی کیان فرد اختاز یکی از هلدینگ های موفق مالی در بازار سرمایه ایران محسوب می شود و با مدیریت مونا حاجی علی اصغر به عنوان زیرمجموعه، شرکت های متعددی از جمله شرکت های سرمایه گذاری، شرکت های سبدگردان […]

ماجرای گروه مالی کیان، رسانه فردا اختاز و زندانی شدن خبرنگاران

آفتاب نیوز:

هیرش سعیدیان گروه مالی کیان فرد اختاز یکی از هلدینگ های موفق مالی در بازار سرمایه ایران محسوب می شود و با مدیریت مونا حاجی علی اصغر به عنوان زیرمجموعه، شرکت های متعددی از جمله شرکت های سرمایه گذاری، شرکت های سبدگردان و شرکت های پردازش مالی تاسیس کرده است. موسسات و صندوق های سرمایه گذاری مختلف در سال های اخیر.

گروه کیان در ابتدا پایگاه خبری با عنوان بورسان را به عنوان بازوی رسانه ای ایجاد کرد که بعدها با جذب جمعی از خبرنگاران دنیای اقتصاد از جمله علی میرزاخانی به فردای اختاز تغییر یافت. پس از انتشار خبری در فضای مجازی در روز سه شنبه 27 بهمن مبنی بر حضور یک نهاد نظارتی در ساختمان این شرکت واقع در خیابان الوند و اقدام به تفتیش گوشی های تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی کارکنان این شرکت، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. و فعالان اقتصادی با نام این شرکت جذب شدند، به ویژه اینکه تحریریه فردا اختاز نیز در همین ساختمان مستقر است و خبرنگاران همچنان در کنار سایر کارکنان این گروه مالی در ساختمان محبوس بودند.

به گفته برخی از اعضای تحریریه فردا اختاز، خانواده خبرنگاران و سایر کارکنان بعدازظهر دوشنبه در مقابل ساختمان کیان تجمع کردند و خواستار شفاف سازی وضعیت عزیزان خود شدند. بازداشت دسته جمعی تحریریه یک رسانه و شرکت سابق فعال در بازار سرمایه به مدت بیش از ۷۲ ساعت در محل کار، موضوع جدیدی برای افکار عمومی بود.

مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در گفتگو با آفتاب نیوزوی اگرچه از شبهات مطرح شده درباره احتمال شکایت این موسسه از گروه مالی کیان «ابراز بی اطلاعی» کرد، اما چنین اظهاراتی را «بعید» توصیف کرد. یکی از مسئولان سازمان بورس نیز پاسخ مشابهی به آفتاب نیوز وی گفت: اساساً روند کار سازمان بورس در مورد شکایات حقوقی اینگونه نیست و قاعدتاً ابتدا از مسئولان شرکت دعوت می شود و در صورت وجود انحراف در نحوه درک و اصلاح رویه، خطای احتمالی رفع و اصلاح می شود و این موضوع در ارتباط با سازمان بورس است.

مجید زمانی، مدیرعامل سابق گروه مالی کیان که این روزها در لندن به سر می‌برد، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که بازرسی از ساختمان گروه مالی کیان احتمالاً مربوط به وی بوده است، زیرا از کارکنان در مورد ارتباط احتمالی با این گروه سؤال شده است. کل ماجرا از آنجا شروع شد که «فایلی در سرور یکی از شرکت های وابسته در اینستاگرام آپلود شد».

او در سال 1387 حدود 150 روز در بازداشت بود و در پی اعتراضات سال قبل، از گروه مالی کیان استعفا داد، به خارج از کشور مهاجرت کرد و گروهی سیاسی به نام «دولت برای ایران» را تأسیس کرد.

یکی از مدیران گروه مالی کیان و همکار رسانه فردا اختاز که نخواست نامش فاش شود به آفتاب نیوز گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد مالی ناظر بر این گروه از تاریخچه و همه چیز آگاهی کامل دارد. همکاران ما سعی کردند تا حد امکان با مرجع نظارتی انجام دهنده بازرسی همکاری کنند. باید تاکید کنم موضوع به مشکل حقوقی مربوط به گروه مالی کیان مربوط نمی شود بلکه عنوان شده که موضوع مربوط به شخص یا افرادی است و بحث و سوء استفاده از یکی از سرورها مطرح شده است. البته روال عادی کار ما ادامه دارد، اما محدودیت هایی برای همکاران ما وجود دارد. این حادثه روز دوشنبه از ساعت 14 و 3 بعد از ظهر آغاز شد، از ساعت 14 و 3 بامداد روند آزادی کودکان آغاز شد، اما همچنان 5 نفر از همکاران رسانه فردا اختاز در داخل ساختمان هستند. در واقع بچه ها 2 یا 3 روز است که داخل ساختمان هستند. البته آقای میرزاخانی و سایر همکاران با همکاری حداکثری سعی در رفع سوء تفاهم دارند. ما به کار خودمان اطمینان داریم، مگر اینکه سوء استفاده از مکان صورت گرفته باشد، به هر حال باید موضوعی بوده که مرجع نظارت، بازرسی را شروع کرده است، زیرا در فضای فعلی جامعه، هیچکس چنین فرآیندی را انجام نخواهد داد. بازرسی بدون دلیل، یک موسسه مالی 100 نفری شروع نمی شود. اطمینان داریم کلیه همکاران گروه مالی کیان فرد اختاز با رعایت قانون با موسسه مربوطه همکاری خواهند کرد. به همین دلیل حاضریم هر زمان که لازم باشد با حضور در ساختمان به سوالاتی که دوستان لازم بدانند پاسخ دهیم.

وی افزود: گروه مالی ما به صداقت و اعتماد در بازار سرمایه معروف است و راستش نمی دانم آیا حق داشتیم در این راه مورد سوء استفاده و استرس قرار بگیریم، البته تاریخ جواب این را خواهد داد. در حال حاضر پنج نفر از رسانه های فردای اختاز شامل علی میرزاخانی سردبیر، معاون ایشان آقای بهمن نژاد و سه نفر از همکاران فنی استودیو فردای اختاز همچنان در ساختمان هستند. در حال حاضر کار مالی گروه کیان در حال انجام است و چیزی روی زمین نمانده است. تاکید رسانه ای فردا اکوتاز همواره بر حکمرانی صحیح اقتصادی بوده است. در حال حاضر هیچ ارتباطی بین شرکت ما و مدیرعامل سابق (مجید زمانی) وجود ندارد و از زمانی که وی از شرکت خارج شده است، ارتباط ما با فرد مذکور قطع شده است. او در مورد کاری که انجام می دهد با ما مشورت نکرد و گفت راه های ما کاملاً از هم جدا شد، خودش را وقف فعالیت سیاسی خودش کرد و ما هم به همان فعالیت اقتصادی برگشتیم. من قطعا می گویم هیچکس در گروه مالی کیان با این شخص کاری ندارد، بله! این احتمال وجود دارد که همانطور که این فرد اعلام کرده پیامی در رابطه با قرارداد قبلی با او رد و بدل شده باشد. اما خود گروه کیان هرگز به این پرونده رسیدگی نکرده است. در این میان موضوع سوء استفاده برخی از رقبای احتمالی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. چندی پیش گروه مالی کیان در این شرایط نه چندان مساعد بازار سرمایه فراخوانی برای جذب صندوق 640 میلیارد تومانی اعلام کرد، سقف دو بار پوشش داده شد و بیمه گر برای سومین بار سقف را اعلام کرد.

لازم به ذکر است که علی میرزاخانی از برجسته ترین روزنامه نگاران و متفکران عرصه اقتصاد ایران به شمار می رود که پیش از تصدی مسئولیت روزنامه فردا اختاز سردبیر روزنامه دنیای اختاز بود. اقتصاد فردا بیشتر به اقتصاد کلان می پردازد و این رسانه به رهبری میرزاخانی تلاش کرده است مسائل کلان اقتصاد را از منظر غیرسیاسی تحلیل کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=197738

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.