افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

پس از اجرای سیاست های ارزی، نیمی از بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم.

  • کد خبر : 370757
پس از اجرای سیاست های ارزی، نیمی از بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم.

گروه بازار آب و انرژی: جمالی نایب مدیرعامل انجمن پالمیر اصفهان در گفتگو با نترازی بازار، عدم تعادل انرژی و برق را مهمترین چالش فعالان صنعتی دانست و گفت: کمبود برق باعث افت تولید در تمامی واحدهای صنعتی شده و این مشکل باعث شده است. آسیب جدی به بخش تولید و البته صادرات. علاوه بر […]

گروه بازار آب و انرژی: جمالی نایب مدیرعامل انجمن پالمیر اصفهان در گفتگو با نترازی بازار، عدم تعادل انرژی و برق را مهمترین چالش فعالان صنعتی دانست و گفت: کمبود برق باعث افت تولید در تمامی واحدهای صنعتی شده و این مشکل باعث شده است. آسیب جدی به بخش تولید و البته صادرات. علاوه بر این، کمبود نیرو به همه سرمایه گذاران سیگنال منفی می دهد و حتی سرمایه گذاری در برخی زمینه ها را متوقف کرده است.

وی تفاوت نرخ ارز و سیاست های موجود در زمینه بازگشت ارز صادراتی را از دیگر چالش های عمده صادرکنندگان برشمرد و افزود: متاسفانه باید بگویم که پس از اجرای این سیاست، نیمی از بازارهای صادراتی خود را از دست داده ایم ما به رقبای خارجی و بین المللی داده ایم و محصولات بین المللی خود را ارائه می دهیم.

جمالی با بیان اینکه در سال های اخیر حدود 92 درصد از کل فروش من به عنوان تولیدکننده به بازارهای خارجی و صادراتی بوده است، ادامه داد: متاسفانه اکنون سهم فروش ما در صادرات به کمتر از 50 درصد رسیده است و بازارهایی که داریم. آنچه را که سالها برای شرکت در آن تلاش کرده بودیم از دست دادیم.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور قابل درک است و فعالان اقتصادی به خوبی می دانند که دولت نیازمند بازگشت ارز به کشور است. اما تفاوت نرخ نیمایی با بازار آزاد هزینه گزافی را به تولیدکننده تحمیل می کند. همچنین با این سیاست دولت نوعی یارانه هنگفت از سمت صادرات به واردات می پردازد. در نهایت این صادرکننده است که ضرر می کند.

اگر حمایت های نادرست ما ادامه پیدا کند، نه تنها از بازارهای صادراتی حذف می شویم، بلکه به زودی بازار 90 میلیونی کشورمان را به دست رقبا خواهیم داد.

این فعال صنعت پلیمر همچنین هشدار داد که در صورت ادامه حمایت های نادرست ما نه تنها از بازارهای صادراتی حذف می شویم بلکه به زودی بازار 90 میلیونی داخلی را به رقبای خود واگذار خواهیم کرد.

بخشی از یارانه ارزی به دست مصرف کننده واقعی نرسید

نایب رئیس انجمن پالمیر اصفهان ادامه داد: سال‌هاست که مسئولان دولتی اعلام می‌کنند که نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند، اما واقعیت چیز دیگری است و قیمت‌ها در بازار تعیین‌کننده اصلی قیمت‌ها هستند.

وی با انتقاد از چند نرخی بودن ارز، آن را نوعی درآمد برای برخی افراد دانست و افزود: سود یارانه صرافی هرگز به جیب مصرف کننده نهایی نمی رود و این درآمد در میانه راه مانده و مردم آنها کالا را به قیمت می خرند. آنها در پایین بازار دلار می خرند.

جمالی همچنین در جایی دیگر از سخنان خود درباره تامین مواد اولیه فعالان صنعت پلیمر گفت: تامین PET اغلب با چالش هایی مواجه است.

تعیین قیمت در بازار آزاد

به گفته وی، مشکلاتی که در ایران داریم در هیچ جای دنیا وجود ندارد. ساختار قیمت گذاری جهت دار در هیچ کجای دنیا رواج ندارد و قیمت ها معمولا بر اساس سیستم عرضه و تقاضا تعیین می شوند. مثلاً در صنایع تبدیلی کشوری مثل ترکیه خیلی بیشتر از ما صادرات دارد با وجود اینکه این کشور صنعت پتروشیمی ندارد. اما متاسفانه با وجود سابقه طولانی کشورمان در صنعت پتروشیمی، به دلیل نبود اقتصاد و اقتصاد آزاد، چالشی به نام رقابت و مهندسی عرضه ایجاد شده است.

ما حدود 30 سال است که در صنعت پلیمر فعالیت می کنیم و در این سال ها تامین مواد اولیه یک چالش بزرگ در صنایع پایین دستی بوده است. از زمانی که محموله ها در ساختمان آبی رنگ NPC فروخته می شد، تا کنون که مواد در بورس عرضه می شود، شاهد اختلاس و رانت در این زمینه بوده ایم. حداقل مشخصه بورس روشن شدن قیمت ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه تولیدات بالادستی پتروشیمی بسیار بیشتر از نیاز کشور است، ادامه داد: حدود 30 سال است که در صنعت پلیمر فعالیت می کنیم و در این سال ها تامین مواد اولیه با چالش بزرگی در صنایع تبدیلی بوده است. از زمانی که محموله ها در ساختمان آبی رنگ NPC فروخته می شد، تا کنون که مواد در بورس عرضه می شود، شاهد اختلاس و رانت در این زمینه بوده ایم. حداقل مشخصه بورس شفاف سازی قیمت ها بوده است.

جمالی با تاکید بر اینکه باید اجازه داد بازار بر اساس مولفه های اصلی بازار فعالیت کند، گفت: برخی حوزه ها مانند پتروشیمی ها به جای اینکه دستوری قیمت ها را تعیین کنند، نیازمند رگولاتورهایی هستند که بر مکانیزم بازار کنترل داشته باشند. تعیین قیمت مرغ و تخم مرغ و شیر و … وظیفه دولت نیست. علاوه بر این، در این سال‌ها شاهد عملکرد بسیار ضعیفی در این حوزه‌ها بوده‌ایم. این اتفاق در حال حاضر در بازار مواد اولیه پلیمری رخ داده و شاهد هستیم که این صنعت با چالش های زیادی روبرو بوده است.

چرا صنایع پایین دستی توسعه نیافتند؟

نایب رئیس انجمن پلیمرهای استان اصفهان در ادامه درباره عدم توسعه صنایع پایین دستی و تولید محصولات با ارزش افزوده اقتصادی بالا گفت: کمبودها و خلأهایی در صنایع پایین دستی ناشی از سیاست های اشتباه در سال های گذشته وجود دارد. اما بخشی دیگر به فضای نامناسب کسب و کار در کشور ما مربوط می شود. این بسیار دردناک است که در هر گروه یک یا دو کارمند فقط باید کارهای مربوط به سیستم اداری و تجاری کشور را انجام دهند و هر روز به بهانه مبارزه با فساد این سیستم ها بزرگتر می شوند. فضای نامناسب کسب و کار و موانع متعدد ارگان های دولتی باعث شده تا شاهد مهاجرت کارآفرینان به خارج از کشور باشیم. تاجری که فشارهای تحریم، جنگ و تورم را پذیرفت، اکنون مجبور به ترک کشور شده است.

دی افزود: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری ما عمدتاً روی صنایع بالادستی بوده است، در حالی که کشوری مانند ترکیه عمدتاً روی صنایع پایین دستی متمرکز شده است. این کشور که کار خود را با واردات آغاز کرد، اکنون با شرکت های خارجی همکاری می کند. جالب است بدانید که صنایع پایین دستی ترکیه به اندازه تمامی صنایع بالادستی و پایین دستی ما صادرات دارند. لازم به ذکر است که مقصد این محصولات صادراتی کشورهای همسایه نبوده و بیشتر به سمت بازار کشورهای اروپایی می رود. این نشان می دهد که پتانسیل عظیمی در بخش پایین دستی ما وجود دارد و ما از آن آگاه نیستیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370757

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.