افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

پزشک در دوران دفاع مقدس در تیم گونی به دست بود + عکس

  • کد خبر : 373432
پزشک در دوران دفاع مقدس در تیم گونی به دست بود + عکس

به گزارش مانیبان، «مسعود المدیجیان در دوران دفاع مقدس در تیم «گونی به دست» حضور داشت. عباس حیدری مقدم آرانی پژوهشگر و نویسنده تاریخ دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فارس توضیح داد: هر یک از اعضای این تیم اورژانس در شهرهای خود مشغول زندگی خود بودند اما همیشه ساکشان را آماده نگه داشتند تا […]


به گزارش مانیبان، «مسعود المدیجیان در دوران دفاع مقدس در تیم «گونی به دست» حضور داشت. عباس حیدری مقدم آرانی پژوهشگر و نویسنده تاریخ دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فارس توضیح داد: هر یک از اعضای این تیم اورژانس در شهرهای خود مشغول زندگی خود بودند اما همیشه ساکشان را آماده نگه داشتند تا زمانی که یک عملیات بزرگ انجام شد، آنها به سرعت توانستند به جبهه برسند و مجروحان را مداوا کنند.»

در عملیات های بزرگ دوران دفاع مقدس که شاید چند روز یا شاید چند ماه به طول انجامید، گاهی در عرض چند روز حدود هزار نفر مجروح می شدند. حتی ممکن بود در یک شب 3 هزار نفر مجروح شوند. به همین دلیل لازم بود کادر پزشکی همیشه آماده حضور در منطقه عملیاتی باشند. چون نه زمان و نه امکان انتقال مجروحان به جبهه بود. ارانی می گوید: اگر شبانه به کارگران اطلاع می دادند که حضورشان ضروری است، صبح خود را به بیمارستان صحرایی منطقه عملیات منتقل می کردند.

این در حالی است که در زمان جنگ حمل هواپیما از نقاط مختلف کشور به جبهه مرسوم نبود و رزمندگان معمولاً با قطار یا اتوبوس به مناطق جنگی می رفتند. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت دولت دوازدهم که سابقه کار به عنوان پزشک در جبهه را دارد، توضیح می‌دهد: «وقتی این پزشکان برای مداوای مجروحان در عملیات‌های بزرگ به جبهه رفتند، توسط عراقی‌ها شناسایی شدند. بعثی‌ها متوجه شدند. که هر وقت «اینها به جبهه می روند، عملیاتی در پیش است».

حریرچی ادامه داد: برای جلوگیری از لو رفتن عملیات و حفظ نظارت، معمولاً این افراد پس از شروع عملیات سعی می‌کردند سریع خود را به نیروها برسانند، بنابراین زمانی که شروع عملیات اعلام شد، پزشکان، جراحان، پرستاران، کمک‌های پرستاری و … ماموران اطلاعات و… در کسری از ساعت وسایل خود را به فرودگاه بردند و بلافاصله به جبهه اعزام شدند. آرانی می گوید: هر بار که حدود 50، 60 نفر به جبهه می رفتند، یکی از آنها رئیس جمهور کشورمان مسعود مزیکیان بود. ابراهیم متولیان رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور توضیح می دهد: این پزشکان وسایل خود را به موقع و به موقع با خود حمل کردند و در صورت لزوم با آنها تماس گرفته شد و به صورت کدگذاری اعلام شد که تا سه روز دیگر در اهواز حضور خواهند داشت. مثلا می گفتند فلان روز بیا اهواز و خرمشهر.

منبع: فارس


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373432

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.