افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
8

پزشکی گرافیک: مشارکت بعید اما امیدوارکننده کمیک و مراقبت های بهداشتی

  • کد خبر : 4784
پزشکی گرافیک: مشارکت بعید اما امیدوارکننده کمیک و مراقبت های بهداشتی

منو خانه سلامت AZ اخبار ارجاع نمایش اسلاید آزمون ها فیلم های کارت پس انداز WebMDRx 12 موضوع برتر ویروس کرونا (کووید 19) روغن CBD رژیم کتو هپاتیت C علائم هشدار دهنده دیابت روماتیسم مفصلی قرص صبح بعد غربالگری سرطان سینه علائم آرتریت پسوریاتیک نارسایی قلبی مولتیپل میلوما انواع بیماری کرون راهنمای A تا Z […]


منو

پزشکی گرافیک: مشارکت بعید اما امیدوارکننده کمیک و مراقبت های بهداشتی

چندی پیش، سم هستر، هنرمند کمیک مستقل، متوجه شد که ساعت‌های بی‌پایانی را در بیمارستان سپری می‌کند، نه به عنوان یک بیمار، بلکه به عنوان مراقب اصلی مادرش، جوسلین، بیمار قدیمی پارکینسون که اخیراً شروع به توهم کرده بود – او چهره‌هایی شبیه ارواح را در اطراف دید. او – در حالی که علائم زوال عقل در مراحل اولیه را نشان می دهد.

بعد از آن علامت دیگری ظاهر شد. در طی یک بازدید از بیمارستان، هستر مشاهده کرد که مادرش به سمت چپ خم شده بود، بدنش به پهلو افتاده بود. هستر پاره شده بود: او می خواست به پرستاران شب هشدار دهد، اما فوراً باید به خانه نزد فرزندانش برود. این زمانی بود که او به این فکر افتاد که پیام خود را از طریق نقاشی های ساده منتقل کند، که نام آن را “کمک به جوسلین” گذاشت و روی تخت مادرش چسباند. یکی از طرح‌ها نشانه‌های جدید جوسلین را نشان می‌داد، با یک ناحیه مشکل که دایره‌ای داشت. دیگری او را در رختخواب نشان داد که هنرمندانه توسط بالش ها حمایت شده بود. هستر در کنار آن یکی نوشت: «این یک موقعیت خواب راحت است!»

صبح روز بعد، جوسلین را دید که راحت می خوابد، درست همانطور که نقاشی او را به تصویر می کشید. از آن زمان به بعد، هستر برای هر قرار ملاقات با پزشک عکس می آورد و از آنها به عنوان نوعی کوتاه نویسی بصری استفاده می کرد. و این در نهایت او را به رشته نوظهور اما هنوز به طور گسترده درک نشده “پزشکی گرافیک” سوق داد. این اصطلاح در سال 2007 توسط دکتر ایان ویلیامز، رمان‌نویس و پزشک گرافیک مقیم هوو، انگلستان، ابداع شد که آن را به عنوان «تقاطع بین رسانه‌های کمیک و گفتمان مراقبت‌های بهداشتی» تعریف می‌کند.

برای هستر، این یک نقطه شیرین بود. اگرچه او هیچ آموزش پزشکی ندارد، او در سال 1997 شروع به ایجاد کمیک های زندگی نامه ای در دانشکده هنر کرده بود و آنها را راهی خوب برای گفتن داستان هایی در مورد چالش های سلامتی و سایر مبارزات شخصی یافت. او بعداً در ضبط گرافیکی – یکی دیگر از زمینه های نوظهور – پیشرو شد که مستلزم گوش دادن به سخنرانی ها یا مکالمات، انتخاب ایده های کلیدی و ارائه آنها به شکل بصری است. هنگامی که هستر در سال 2016 در مورد پزشکی گرافیک یاد گرفت، تا حدی آشنا شد. همانطور که او می گوید، “من متوجه شدم که از برخی جهات، در تمام طول مدت یک پزشک گرافیک بوده ام.”

پزشکی گرافیک اشکال مختلفی دارد که منعکس کننده دیدگاه بیمار و پزشک است. این شامل روایت‌های بصری است که از خاطرات بیماران گرفته تا زندگی‌نامه‌های محققان پزشکی و داستان‌های همه‌گیر دیستوپیایی را شامل می‌شود. در واقع، هر کمیکی که با مسائل مربوط به سلامت جسمی یا روانی سروکار دارد، می‌تواند پزشکی گرافیکی در نظر گرفته شود – و توانایی طراحی حرفه‌ای الزامی نیست. برای مثال، یک فرد تراجنسیتی که به دنبال جراحی تایید جنسیت است، ممکن است پانل های کمیک ایجاد کند تا توضیح دهد که چگونه یک روش می تواند کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد. یا یک کودک می تواند شکل های چوبی بکشد تا دقیقاً نشان دهد که چه چیزی آسیب می بیند.

کاربردهای کمیک از آموزش تا درمان را شامل می شود

تحقیقات کاربردهای بیشمار دیگری را نشان می دهد. یک 2018 مطالعه انجام شده در کالج پزشکی در دهلی نو نشان داد که در حالی که کمتر از 22٪ از دانشجویان آن حتی در مورد پزشکی گرافیک شنیده بودند، نزدیک به 77٪ از استفاده از کمیک به عنوان ابزار آموزشی در هند حمایت کردند. سال گذشته، الف پروژه بر اساس کار میدانی در نروژ، یک انسان شناس اجتماعی، یک گرافیست و افراد معتاد به مواد مخدر را گرد هم آورد تا با ننگ مرتبط با مواد مخدر غیرقانونی و هپاتیت C مبارزه کنند. سال 2021 دیگری مطالعهمنتشر شده توسط اسپرینگر، پتانسیل درمانی را در کمیک های ساخته شده توسط بیماران سرطانی مشاهده کرد و از این رسانه به عنوان راهی برای “کاوش در آسیب های پزشکی” و راهی برای “جان بخشیدن به بدن آنها” نام برد.

«آیا کمیک ها در محیط های آموزشی کار می کنند؟ آیا خواندن کمیک می تواند به پزشکان در درک بهتر تجربه بیمار کمک کند؟ آیا واقعاً می توانیم از طریق خواندن کمیک به ایجاد همدلی کمک کنیم؟ اینها و بسیاری دیگر، همگی سؤالاتی هستند که در پزشکی گرافیک مورد بررسی قرار می گیرند.

جامعه سازی یکی دیگر از اهداف پزشکی گرافیک است. با اصرار بر اینکه هر کسی می‌تواند نقاشی بکشد، پزشکان آن از همه افراد درگیر در مراقبت‌های بهداشتی – پزشکان، پرستاران، و کارکنان بهداشت عمومی و همچنین بیماران – دعوت می‌کنند تا داستان‌های خود را به اشتراک بگذارند. برای بیماران، این حس عاملیت را ایجاد می کند. ایجاد کمیک همچنین می تواند به متخصصان پزشکی کمک کند تا با آسیب های خود دست و پنجه نرم کنند. نوئه می‌گوید: «ما ماهیت مشارکتی کمیک‌ها و درک اینکه سلامت یک پروژه اجتماعی است را در نظر می‌گیریم و برای به اشتراک گذاشتن، یادگیری و حمایت از مردم گرد هم می‌آییم. این مهم ترین چیز بوده است، به ویژه در طول همه گیری.

کمیک ها به طور طبیعی خود را به طنز، بی احترامی و آزادی روح وامی دارند که به بیماران ابزار جدیدی برای برقراری ارتباط با پزشکان می دهد. ویلیامز که یکی از خالقان این کتاب است می‌گوید: «رمان‌های گرافیکی اتوبیوگرافیک از نوعی جنبه زیرزمینی و مخرب کمیک‌ها نشأت می‌گیرند، جایی که مردم درباره موضوعات هیجان‌انگیز یا تابو مانند سکس یا مواد مخدر صحبت می‌کنند. پزشکی گرافیک سایت اینترنتی. “[These] رمان‌ها حس طنز کنایه‌آمیز را حفظ می‌کنند، که می‌تواند بسیار شادی‌آور باشد، اما همچنین به جزئیات زیادی درباره تجربیات زندگی بیماران می‌پردازد که ممکن است کتاب‌های درسی پزشکی آن را پوشش ندهند.» او اضافه می‌کند که کمیک‌ها می‌توانند «مشکلاتی را که ممکن است هرگز به ذهن شما خطور نکنند که با یک بیماری خاص مرتبط هستند» را نشان دهند، اطلاعات بالقوه مهمی در هنگام تشخیص بیماری.

دادن صدای بیمار

در عین حال، پزشکی گرافیک چیزی را به بیماران ارائه می دهد که اغلب در یک محیط پزشکی رسمی وجود ندارد: این احساس که صدای آنها شنیده می شود. حتی کسانی که زوال عقل دارند می توانند از آن برای مستندسازی سفر خود و ثبت علائم خود استفاده کنند – یا از طریق همکاری با یک مراقب خود را بیان کنند. این موضوع توسط یک تحقیق در سال 2021 تأیید شد پروژه شامل چندین دانشگاه در بریتانیا، بخشی از یک مطالعه بزرگتر با عنوان “در آموزش و آموزش زوال عقل چه کار می کند؟” به این نتیجه رسید که «استوری‌بورد گرافیکی» بیشتر از متن آکادمیک باعث تقویت همدلی می‌شود.

شنیدن صدای شما، البته، به خصوص زمانی که مانع زبانی وجود دارد، دشوار است. در ایالات متحده، جایی که اطلاعات مراقبت های بهداشتی معمولاً به زبان انگلیسی مخابره می شود، تنها 6 درصد از پزشکان خود را اسپانیایی زبان توصیف می کنند، حتی اگر 18.9 درصد از جمعیت اسپانیایی تبار هستند و این تعداد تا سال 2045 به 25 درصد می رسد. کسانی که به زبان انگلیسی مسلط نیستند، تصاویر به وضوح کمک می کنند. روند جمعیتی همچنین نشان دهنده نیاز روزافزون به راه حل های خلاقانه مانند دوزبانه است کمیک روزتوسط Elvira Carrizal-Dukes، PhD، مجموعه‌ای از کمیک‌های مرتبط با سلامتی که به جامعه متنوع ال پاسو، TX می‌پردازد.

اغلب اوقات صدای بیمار با صدای پزشک در می آید. هنگامی که بیماران توسط اطلاعات جدیدی که اغلب در اصطلاحات پزشکی بیان می شود بمباران می شوند، جذب آن دشوار می شود. سوالاتی که ممکن است برایشان پیش بیاید به حاشیه می رود. و این مشکل ممکن است با تبعیض جنسی تشدید شود، همانطور که مطالعات نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان برای مراقبت های اورژانسی منتظر می مانند و احتمال کمتری دارد که داروهای مسکن موثر دریافت کنند. اوبری هیرش، نویسنده-تصویرگر، تجربه خود از این سوگیری را در کتاب «مشکل زنان پزشکیخاطرات گرافیکی که پزشکان را به یاد می آورد که او را «بر اساس سن و جنسیت من، و نه علائم واقعی من» تشخیص دادند (یکی از پیش فرض های آنها به «جوان+زن=اختلال خوردن» خلاصه شد) و در نتیجه بیماری خودایمنی او از بین رفت. کشف نشده

در همین حال، در اطفال، با توجه به مشکلی که کودکان ممکن است در توضیح علائم و واکنش عاطفی خود به بیماری داشته باشند، ارزش پزشکی گرافیک بدیهی به نظر می رسد. برای مثال، کودکی که با اصطلاح «احساس سوزش» آشنا نیست، ممکن است این احساس را با کشیدن آتش روی بدن انسان بیان کند. و وقتی نوبت به نقاشی می رسد، بچه ها نسبت به بزرگسالان کمتر بازدارنده هستند.

به گفته جک میپول، MD، مدیر برنامه مراقبت جامع در مرکز پزشکی بوستون و دانشیار بالینی اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، پزشکی گرافیک همچنین می‌تواند برای توضیح دادن همه چیز به کودکان، از آموزش پاتینگ تا جراحی‌های جزئی، مفید باشد. می‌پول می‌گوید: «این به آن‌ها کمک می‌کند تا مراحلی را که طی می‌کنند بهتر درک کنند،» و اضافه کرد که کمیک‌ها «حتی می‌توانند در محیط‌های درمانی استفاده شوند – مثلاً در هنردرمانی، برای کمک به کودکان در پردازش احساساتشان.»

آینده جهانی پزشکی گرافیک

کاریکاتوریست MK Czerwiec، RN – با نام مستعار “Nurse طنز” – همه اینها را فقط یک شروع می داند. نویسنده مشترک، با ویلیامز و دیگران، از مانیفست پزشکی گرافیکاو در دانشکده پزشکی نورث وسترن دوره ای در زمینه کمیک تدریس می کند و نقش جهانی تری را برای آنها در آینده متصور است. چرویک می‌گوید: «من مایلم تبادل بین‌فرهنگی را در جنبش‌های گرافیک گرافیک در سطح بین‌المللی ببینم. چنین تبادلی، در حالی که عموماً آگاهی فرهنگی را ترویج می کند، به پزشکان کمک می کند تا مهاجرانی را که ممکن است تظاهرات متفاوتی از یک بیماری داشته باشند، درمان کنند. برای مثال، علائم افسردگی بر اساس باورهای فرهنگی متفاوت است.

طرفداران پزشکی گرافیک می گویند که باید به طور گسترده تری در دانشکده های پزشکی آموزش داده شود – و به همه افراد درگیر در سیستم مراقبت های بهداشتی، از جمله سفارش دهندگان، کارکنان تعمیر و نگهداری و حتی مسئولین پذیرش دسترسی پیدا کند. این ممکن است به نفع ترنس‌ها باشد، برای مثال، کسانی که گزارش کرده‌اند در اتاق‌های انتظار کلینیک‌ها احساس ناراحتی می‌کنند، جایی که ممکن است احساس کنند مورد قضاوت یا تبعیض قرار می‌گیرند. آموزش پذیرایی با کمیک هایی که تجربه ترنس را از طریق تصاویر در دسترس و زبان عاری از اصطلاحات تخصصی توضیح می دهد، می تواند مشکل را کاهش دهد. یکی از مزیت های این رسانه، سادگی آن است.

دیگری روشی است که می تواند احساسات را برانگیزد. سال گذشته، سام هستر انجیل چیزی را که او آن را “مشارکت بعید بین مراقبت های بهداشتی و کمیک” می نامد را در یک برنامه منتشر کرد. TEDx Talk که نزدیک به 2 میلیون بازدید در یوتیوب داشته است. او در پایان صحبت‌هایش گفت: «فقط تصور کنید اگر پزشک جدیدتان نمودار شما را باز کند و تصاویری ببیند که کنجکاوی را در مورد شخص ایجاد کند، نه فقط علائم.» او سپس افزود:

“وقتی به تمام تصاویری که از مادرم کشیده‌ام نگاه کردم، علائم او را دیدم. ولی مامانمو هم میبینم او آنجاست، با تمام کلمات و تصاویری که همچنان ما را کنار هم نگه داشته است.»

نمایش منابع

اعتبار عکس:

جک میپل، دکتر

سام هستر

منابع:

سام هستر.

متیو نو، MS، کتابدار ارشد، دانشکده پزشکی هاروارد.

ایان ویلیامز، MD، بنیانگذار GraphicMedicine.org.

جک میپل، دکتر، مدیر برنامه مراقبت جامع، مرکز پزشکی بوستون.

MK Czerwiec، RN، کاریکاتوریست، مدرس دانشکده پزشکی Northwestern. همکار، GraphicMedicine.org.

© 2022 WebMD, LLC. تمامی حقوق محفوظ است. سیاست حفظ حریم خصوصی و اطلاعات اعتماد را مشاهده کنید



منبع

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=4784

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.