افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
0

پزشکان برای حفظ حقوق اساسی ملت از امضای قانون عفاف و حجاب خودداری کنند.

  • کد خبر : 381668
پزشکان برای حفظ حقوق اساسی ملت از امضای قانون عفاف و حجاب خودداری کنند.

خبرآنلاین به نقل از روزنامه اعتماد نوشت: قوه قضائیه در 18 اردیبهشت 1402 لایحه صیانت از فرهنگ و حجاب را تصویب و تقدیم دولت کرد. هیئت وزیران در جلسه 7 اردیبهشت با دو فوریت و متوفی این لایحه را تصویب کرد. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور وقت این لایحه را برای طی مراحل قانونی به مجلس […]

خبرآنلاین به نقل از روزنامه اعتماد نوشت: قوه قضائیه در 18 اردیبهشت 1402 لایحه صیانت از فرهنگ و حجاب را تصویب و تقدیم دولت کرد. هیئت وزیران در جلسه 7 اردیبهشت با دو فوریت و متوفی این لایحه را تصویب کرد. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور وقت این لایحه را برای طی مراحل قانونی به مجلس فرستاد.

این روزنامه نوشت: لایحه عفاف و حجاب طبق اصل 85 قانون اساسی، کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در جلسه 30 شهریور 1402 با اصلاحاتی آن را تصویب و در جلسه علنی با اجرای آزمایشی آن به مدت سه سال موافقت کرد.

اکنون که شورای نگهبان نیز این لایحه را تصویب کرده است، این قانون طبق مصوبه مجلس به مدت سه سال به صورت آزمایشی اجرا می شود.

لازم به ذکر است که قوانین آزمایشی عموماً برای مواقع بحرانی تصویب می‌شوند، بنابراین پس از رفع بحران، موارد منتفی بوده و در صورت قطعی بودن، الزاماً با تصویب نهایی مفاد آن مطابق با زمان‌های عادی تغییر می‌کند.

این قانون بار دیگر خانواده را در کانون توجه قرار داده است و تمامی نهادهای سرپرستی مجبور به فعال سازی ظرفیت های لازم برای اعمال این قانون شده اند که در راستای حمایت از خانواده است. به گفته سخنگوی کمیسیون فرهنگ مجلس، تاکید این قانون بر حمایت از خانواده و محور آن یعنی دختران امروزی و مادران و همسران آینده با تمرکز بر اقدامات قانونی موثر از آموزش و پرورش تا آموزش عالی موثر است. با گرایش های فرهنگی». «آیا اهمیت خانواده در قانون اساسی ذکر نشده است؟

مگر نه این است که بر اساس اصل دهم قانون اساسی، خانواده رکن اساسی جامعه اسلامی است و همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی های مربوط باید در جهت تسهیل تشکیل خانواده، حفظ قداست آن و تحکیم روابط خانوادگی باشد؟ بر اساس شریعت و اخلاق اسلامی؟ آیا قانونگذاری بر این اصل نبوده است؟ چه خبر؟ چه نیاز و سهولتی وجود داشت که این قانون زودتر از حد معمول و خارج از روند قانونگذاری تصویب شود؟

رئيس جمهور موظف است مصوبات مجلس را پس از طي مراحل قانوني اجرا و يا دستور اجراي آن را بدهد. بر اساس اصل تفکیک قوا، قانونگذار اختیار وضع قانون را دارد، اما نمی تواند آن را اجرا کند یا دستور اجرای آن را بدهد. رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه مرجع صالح برای صدور دستورات اجرای قانون است.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا رئیس جمهور می تواند از امضای مصوبات مجلس خودداری کند؟ در پاسخ باید گفت در صورت استنکاف رئیس جمهور از امضا یا ابلاغ در مهلت مقرر، روزنامه رسمی موظف است با دستور سخنگوی شورای اسلامی، ظرف مدت ۷۲ ساعت مصوبه را چاپ و منتشر کند.

بنابراین از نظر قانونی امتناع رئیس جمهور از امضای این قانون مشکلی در اجرای آن ایجاد نمی کند. اما امتناع رئیس‌جمهور از امضای آن حائز اهمیت است زیرا تصریح می‌کند که وظیفه رئیس‌جمهور این است که اگر قانون طبق تشریفات مقرر تصویب شده باشد، نام قانون به آن داده شود و در صورت عدم رعایت تشریفات، رئیس‌جمهور. شما حق دارید از امضای خود امتناع کنید.

رئیس جمهور سابق با تاکید بر لزوم حفظ کرامت، حیثیت و امنیت اخلاقی این لایحه را به مجلس فرستاد. شایسته است جناب آقای دکتر مزیکیان رئیس جمهور فعلی با استناد به همین اصول یعنی لزوم حفظ حیثیت، حیثیت و امنیت اخلاقی در راستای مسئولیت خود که حفظ حقوق اساسی است از امضای این قانون خودداری نمایند. ملت

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=381668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.