افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
5

پرسپولیس در خطر فرونشست زمین است/ مردم باید برای شرایط بدتر در تخت جمشید و پاسارگاد آماده باشند.

  • کد خبر : 211007
پرسپولیس در خطر فرونشست زمین است/ مردم باید برای شرایط بدتر در تخت جمشید و پاسارگاد آماده باشند.

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین، کاهش بارندگی، کم آبی، خشک شدن تالاب ها و دریاچه های فارس و توسل کشاورزان به استفاده از سطح آب زیرزمینی موجب و تشدید این پدیده می شود. او نشسته زمینی در دشت های استان به ویژه در شهرستان مرودشت. به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست، علت […]

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین، کاهش بارندگی، کم آبی، خشک شدن تالاب ها و دریاچه های فارس و توسل کشاورزان به استفاده از سطح آب زیرزمینی موجب و تشدید این پدیده می شود. او نشسته زمینی در دشت های استان به ویژه در شهرستان مرودشت.

به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست، علت اصلی فروچاله ها در اطراف نقش رستم و تخت جمشید پایین آمدن سطح زیرزمینی آب به دلیل حفر غیرمجاز چاه و برداشت بی رویه آب است. در مطالعات اخیر دشت مرودشت و بخش هایی از دشت شیراز در 15 سال گذشته، کل دشت مرودشت درگیر پدیده فرونشست بوده و گستردگی و سرعت آن پیشرفت چشمگیری در این دشت داشته است.

دشت مرودشت بحرانی ترین منطقه از نظر زمین شناسی است

این پژوهشگر و فعال محیط زیست در همین راستا، دشت مرودشت در استان فارس را پس از دشت مهیار اصفهان بحرانی ترین منطقه از نظر زمین شناسی می داند و می گوید: متاسفانه وضعیت این منطقه از استان فارس به شدت نگران کننده است. و قسمت اعظم این دشت بیش از دو سانتی متر در فضای باز فروکش کرده است که 5 برابر نرمی نرمال و تحمل فرونشست مجاز است.

محمد درویش با اشاره به اینکه زمانی که فرونشست زمین از 4 میلی متر فراتر رفت، تشکیل ستاد بحران در اسرع وقت ضروری است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش وسیعی از دشت مرودشت که محدوده وسیعی از پاسارگاد، تخت جمشید، نقش رستم را شامل می شود. ، با فرونشست بیش از 15-20 سانتی متر است.

فرورفتگی های اطراف دشت مرودشت مملو از کامیون است

وی ادامه می دهد: عده ای برای پاک شدن مشکل و به دلیل اینکه گردشگران و مردم متوجه فرونشست زمین اطراف دشت مرودشت و تخت جمشید نمی شوند، آنها را با کامیون پر می کنند. درویش منشأ این ماجرا را به فعالیت چاه‌های کشاورزی در این منطقه می‌داند. وجود سدهای درودزن، ملاصدرا و سیوند در بالادست این دشت، جریان هیدرولوژیکی حوضه کر و سیوند را مختل کرده است.

آماده شدن برای شرایط بدتر در پرسپولیس و پاسارگاد

این فعال محیط زیست با بیان اینکه چشم انداز روشنی برای احساس خطر و مواجهه با این وضعیت بحرانی وجود ندارد، می گوید: مسئولان هیچ اقدامی برای پلمب چاه های اطراف انجام نداده اند. پرسپولیس و پاسارگاد و خسارتی به کشاورزان پرداخت نکردند.

وی تصریح می کند: تا زمانی که روند فعلی ادامه داشته باشد نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه شاهد افزایش این چالش ها خواهیم بود و مردم فارس باید برای شرایط ناگوارتر پرسپولیس و پاسارگاد آماده باشند.

درویش ادامه می دهد: اگر بخواهیم از این وضعیت خلاص شویم، باید علاوه بر پلمپ تمام چاه های غیرمجاز، نیمی از چاه های کشاورزی نیز پلمب شوند و دولت به دلیل پرداخت یارانه به کشاورزان خسارت بدهد. اگر این اتفاق نیفتد در آینده ای نه چندان دور بخش قابل توجهی از استان فارس غیرقابل سکونت خواهد بود.

افزایش 11 هزار هکتاری سطح زیرکشت برنج در منطقه سیوند

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه احداث سد سیوند جدای از تغییر مسیر هیدرولوژیکی باعث افزایش غیرطبیعی چاه ها در مسیر سیوند شد، گفت: در چند دهه گذشته کشت برنج در این منطقه انجام نمی شد اما احداث سد سیوند باعث شد تا 11 هزار هکتار به سطح زیرکشت برنج در این منطقه اضافه شود.

وی با بیان اینکه احداث سد سیوند جهت گیری اشتباهی بوده که باعث افزایش سطح زیر کشت محصولاتی مانند برنج در منطقه سیوند شده است، افزود: کشت برنج در منطقه ای مانند سیوند اشتباه بزرگی است و برای کشت برنج در یک منطقه ضروری است. منطقه ای مثل کامفیروز.

درویش با اشاره به اینکه تا زمانی که مردم فارس برای خرید برنج کامفیروزی در صف ایستاده و خرید این محصول را قبول کنند، مشکل حوزه آب در این استان حل نمی شود، می گوید: باید تغییراتی را آغاز کنیم و وضعیت را اصلاح کنیم. وضعیت خودمان در مرحله اول

تمام تالاب های فارس از بین رفته است

این فعال محیط زیست ادامه داد؛ وی با بیان اینکه استان فارس تمامی تالاب های خود را از دست داده است، تصریح می کند: در حال حاضر تالاب های کفتر، مهارلو، ارژن طشک و پرشان از بین رفته اند و تنها تالاب کمجان باقی مانده است و نقش فعالان محیط زیست بومی در روستای کمجان مهم است. در این مورد، تالاب مصون نیست.

درویش معتقد است مالکیت تالاب ها باید مقدم بر کشاورزی و صنعت باشد و بعد از آب شرب، نیاز به تخصیص آب کافی به تالاب های استان وجود دارد، چیزی که متاسفانه به گفته مسئولان استان فارس وجود ندارد.

این کارشناس محیط زیست بیان می کند: در حال حاضر هیچ رودخانه ای به تالاب مختل نمی ریزد و سدی برای این تالاب ساخته نشده است اما شاهد خشک شدن آن هستیم.

وسعت زمین های کشاورزی در سه دهه اخیر پنج برابر شده است

وی با اشاره به اینکه وسعت زمین های کشاورزی در سه دهه اخیر 5 برابر شده است، می گوید: تا زمانی که مردم به افزایش تعداد چاه ها ادامه دهند و نیروگاه سیکل ترکیبی کازرون در کنار دریاچه پرشان به بهره برداری برسد، ادامه خواهد داشت. امکان بهبود شرایط وجود ندارد. امید داشتم

این فعال محیط زیست تاکید می کند: اگر بخواهیم منابع بحرانی ریزگردهای استان را مهار کنیم باید تالاب ها را احیا کنیم، یادمان باشد که احیای تالاب ها را بر کشاورزی و صنعت ترجیح دهیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=211007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.