افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

پرانا چیست؟ چه تاثیری بر جسم و روان دارد؟

  • کد خبر : 148018
پرانا چیست؟  چه تاثیری بر جسم و روان دارد؟

پرانا یک مفهوم باستانی است که در فلسفه و پزشکی هند، ادبیات هندو، هنرهای رزمی و یوگا استفاده می شود. این مفهوم جریان انرژی حیاتی را توصیف می کند که تمام حرکات بدن از جمله جریان خون، تنفس و هضم را کنترل می کند. از آنجایی که پرانا را نمی توان با چشم دید، درک […]

پرانا یک مفهوم باستانی است که در فلسفه و پزشکی هند، ادبیات هندو، هنرهای رزمی و یوگا استفاده می شود. این مفهوم جریان انرژی حیاتی را توصیف می کند که تمام حرکات بدن از جمله جریان خون، تنفس و هضم را کنترل می کند. از آنجایی که پرانا را نمی توان با چشم دید، درک آن دشوار است، اما با کمی تمرین می توانید پرانا را در بدن، نفس و محیط خود احساس کرده و از آن استفاده کنید. در این مقاله ابتدا توضیح می دهیم که پرانا چیست و سپس در مورد کاربردهای آن صحبت می کنیم.

پرانا چیست؟

بسیاری از مردم به اشتباه می پرسند تنفس پرانا چیست که سوال درستی نیست. در واقع، بسیاری از مردم پرانا را به عنوان نفس تعریف می کنند و دیگران آن را نیروی حیات، انرژی معنوی یا حتی روح می نامند. پرانا در اصل انرژی است که از طریق شبکه ای از کانال های ظریف بدن در بدن جریان می یابد. مجاری بدن لطیف که «نادیس» نامیده می شوند، جسم و روح را به هم متصل می کنند و مانند مجرای انرژی پرانا هستند. در ادامه مقاله بیشتر در مورد اندام ظریف توضیح خواهیم داد. جذب انرژی پرانا از هوا، غذا و انرژی طبیعی از محیط زیست امکان پذیر است. از طرفی برخی حرکات و حالت های بدن مانند خم شدن و همچنین تمرکز بر افکار منفی و تنفس هوای آلوده باعث کاهش انرژی پرانا می شود.

چیزی قدیمی

پرانا در بدن به 5 نوع یا وایو تقسیم می شود. هر یک از Vayus وظیفه بخشی از بدن را با عملکردهای منحصر به فردی بر عهده دارند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

  • اودانا: ناحیه بالاتنه تا قلب مخصوص اودانا است که شامل کارکردهایی مانند تفکر، بیان احساسات و صحبت کردن است.
  • قدیمی: پرانا در قلب و ناحیه تنفسی متمرکز شده و هر بار که هوا وارد بدن می شود افزایش می یابد.
  • سامانا: ناحیه ناف تحت نظارت سیستم بوده و شامل وظایف هضم و جذب مواد معدنی می باشد.
  • پدر خود را: آپانا پرانا در لگن قرار دارد و وظیفه دفع آن از بدن را بر عهده دارد.
  • وین قدیم: ویانا پرانا مسئول تنظیم گردش خون در سراسر بدن است، اما در قلب قرار دارد.

پرانا و نادی مرکزی، خورشید و ماه.

همه انسان ها علاوه بر بدن فیزیکی ما بدنی ظریف نیز دارند. بدن ظریف، که می تواند به هاله انسان نیز متصل شود، چیزی فراتر از بدن فیزیکی است. در واقع با کمک بدن ظریف می توانیم انرژی دیگران را ناخودآگاه حس کنیم. سیستم عصبی مرکزی بدن لاتی از شبکه ای از نادی ها شامل نادی های مرکزی و خورشید و ماه تشکیل شده است.

1. نادی خورشید

خورشید نادی یا پینگالا در سمت راست ستون فقرات بدن ظریف قرار دارد. انرژی خشم، حسادت، جدایی و نفرت در این نادی جاری است و به نوعی یادآور گرمای خورشید است.

2. ماه نادی

در سمت چپ ستون فقرات بدن ظریف، نادی ماه یا آیدا قرار دارد. انرژی هایی مانند اشتیاق، اشتیاق و وابستگی در این نادی جریان دارد.

3. نادی مرکزی

نادی مرکزی یا سوشومنا درست در جلوی ستون فقرات بدن ظریف قرار دارد. هاتا یوگا سبکی از یوگا است که هدف آن انتقال انرژی از نادی چپ و راست (خورشید و ماه) به نادی مرکزی است. هنگامی که پرانا آزادانه در نادی مرکزی جریان دارد، شخص به سامادی یا سعادت ابدی می رسد. شادی، رضایت، اندیشه های ناب و خرد در نادی مرکزی جریان دارد.

پرانا و چاکرا

نادی‌های چپ و راست و زیرمجموعه‌های آن‌ها به دور نادی مرکزی می‌پیچند تا شکلی چرخ‌مانند ایجاد کنند. این اشکال همان چاکراها هستند. نقاط تلاقی چاکراها با نادی مرکزی می تواند جریان پرانا را مسدود کند. وقتی می گوییم چاکرا مسدود است، در واقع منظورمان این است که نادی مرکزی به دلیل چاکرا مسدود شده است. با یوگا و مدیتیشن می توانید پرانا را از نادی چپ و راست به نادی مرکزی منتقل کنید و به عبارتی این نقاط مسدود شده را رها کنید.

پرانا و بدن فیزیکی

در کلاس یوگا، پرانا آزادانه تر حرکت می کند و ممکن است جریان الکتریکی را در بدن خود احساس کنید. وقتی به دلیل یک احساس یا یک احساس درونی القا شده می لرزیم، در واقع به پرانا و حس ششم بدن ظریف واکنش نشان می دهیم.

علاوه بر این، اگر به تنفس خود توجه کنیم، متوجه نحوه عملکرد قانون پرانا خواهیم شد. به عنوان مثال، هنگامی که برق پرانا در نادی سمت راست حرکت می کند، از سوراخ سمت راست بینی خارج می شود. در این حالت قسمت منطقی یا قسمت چپ مغز فعالتر است. اگر سوراخ چپ بینی درگیر باشد، قسمت راست یا خلاق مغز فعال تر خواهد بود. حال اگر به سامادی یا حالت جذب کامل برسیم، در نهایت می‌توانیم از هر دو سوراخ بینی به یک اندازه استفاده کنیم که از جریان یافتن انرژی در نادی‌های چپ و راست جلوگیری می‌کند.

آیا دقت کرده اید که وقتی احساس ناراحتی و ناامیدی می کنیم، بازدم عمیقی می کنیم؟ یا دقت کرده اید که وقتی احساس شادی، انرژی و هوشیاری بیشتری می کنیم، نفس خود را در قفسه سینه حبس می کنیم؟ همانطور که نفس می کشیم، در این چرخه متناوب شادی و ناراحتی هستیم که مربوط به پرانا است.

پرانا در مدیتیشن

یوگا با حرکات فیزیکی و مدیتیشن با استفاده از ذهن جریان درونی را به سمت نادی مرکزی جذب می کند. طبق متون باستانی، افکار ما با پرانا همان کاری را انجام می دهد که سوارکار با اسب انجام می دهد. بنابراین، می توان با افکاری که تحت کنترل ما هستند، پرانا را به مرکز هدایت کرد.

علاوه بر این، با استفاده از مدیتیشن و پرانایاما، کنترل جریان تنفس را یاد می گیریم. ذهن، پرانا و افکار همگی به هم مرتبط هستند. به همین دلیل، وقتی روی یکی از آنها تمرکز می کنیم، هر سه می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند.

پرانایاما

پرانایاما یا کنترل نفس یکی از هشت مرحله یوگا است که پرانا را با استفاده از تمرینات تنفسی همراه با آسانا یا حرکات فیزیکی و مدیتیشن پرورش می دهد. با کمک روش های آیورودا پرانایاما می توانیم انرژی خود را افزایش دهیم، بدن خود را گرم کنیم و ذهن خود را آزاد کنیم. بر اساس یک مطالعه در سال 2012، تنفس اوجای از واکنش فیزیکی بدن ما به استرس جلوگیری می کند.

آخرین کلمه

پرانا به سادگی جوهر همه موجودات زنده است و اغلب به عنوان نیروی حیات از آن یاد می شود. در بدن انسان ما، پرانا انرژی مسئول تمام حرکات فیزیکی ماست. در این مقاله توضیح می دهیم که انرژی پرانا چیست و چه تاثیری دارد.

آیا یوگا هم انجام می دهید؟ آیا تا به حال به اصطلاح پرانا در این ورزش برخورد کرده اید؟

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=148018

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.