افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
3

پذیرش گواهی صرفه جویی در گاز در بورس انرژی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 206400
پذیرش گواهی صرفه جویی در گاز در بورس انرژی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگانی وی در حاشیه جلسه هیات پذیرش بورس که به منظور بررسی و پذیرش گواهینامه صرفه جویی گاز برگزار شد، گفت: بهینه سازی انرژی یک موضوع ملی است و هایپر دستگاه و برای رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه، نیازمند این هستیم […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگانی وی در حاشیه جلسه هیات پذیرش بورس که به منظور بررسی و پذیرش گواهینامه صرفه جویی گاز برگزار شد، گفت: بهینه سازی انرژی یک موضوع ملی است و هایپر دستگاه و برای رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه، نیازمند این هستیم که همه نهادها و سازمان های مسئول در این حوزه نقشی متناسب با وظایف خود ایفا کنند.

وی افزود: شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم به مقوله بهینه سازی توجه ویژه ای دارد و پروژه های متعددی را در دستور کار قرار داده است. اما باید در نظر داشت که از نظر بهینه سازی انرژی و مشخصاً بهینه سازی مصرف گاز، نمی توان آن را صرفاً متوجه مشترکان داخلی کرد و لازم است بخش های تولیدی و خدماتی نگرش مسئولانه ای نسبت به بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشند. روند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: کاهش نارضایتی تولید و مصرف گاز راه حل های مختلفی در زمینه عرضه و تقاضای گاز وجود دارد که با توجه به مزایای بهینه سازی مصرف و مدیریت تقاضا، به دلیل دسترسی و کارایی بیشتر در کوتاه مدت، آن را از بقیه راه حل ها متمایز کرده است.

چگانی وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شدت مصرف انرژی در کشور ما بسیار بیشتر از میانگین جهانی است، ایجاد زیرساخت های لازم برای راه اندازی و توسعه بازار بهینه سازی انرژی می تواند فشار بر تقاضای گاز را کاهش دهد. بجای بنزین ارزان شادی به سایر بخش های تولیدی اقتصاد ملی عرضه می شود.

گواهی پس انداز را پذیرفت. شادی گاز در تبادل انرژی زیرساختی ترین. وی اقدام شرکت ملی گاز را در زمینه بهینه سازی مصرف گاز دانست و گفت: قدم برداشتن به معنای بسترسازی برای عرضه این اوراق و شکل گیری بازار انرژی و بهینه سازی محیط زیست است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان تصریح کرد: یکی از چالش های مهم پیش روی طرح های بهینه سازی، محدودیت منابع مالی در دسترس برای پیشبرد طرح های توسعه در این حوزه است، از این رو ارائه گواهی سودآوری. شادی گاز و توسعه بازار آن یکی از روش ها و ابزارهای مطمئن تامین مالی و بازگشت سرمایه پروژه های بهینه سازی است که می تواند موجب رونق اجرای این طرح ها شود.

سرمایه گذاران در پروژه های بهینه سازی گاز امکان ورود به بازار انرژی را دارند

ساجد کشفی، رئیس مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران نیز توانایی پذیرش گواهینامه های صرفه جویی گاز در بورس انرژی را برشمرد و توضیح داد: با ایجاد این بازار، سرمایه گذاران در پروژه های بهینه سازی گاز می توانند ذخیره که در قالب گواهی پس انداز برای اجرای پروژه به آنها تحویل داده می شود تا در بازار بورس انرژی عرضه شود.

وی با بیان اینکه طبیعتا متقاضیان دریافت گواهینامه صرفه جویی گاز در فصل سرد و پیک مصرف بسیار زیاد خواهد بود، گفت: یکی از سیاست ها و برنامه های مهم شرکت ملی گاز ایران ایجاد بازار گواهی پس انداز در دوره زمانی است. کمترین مصرف که در این مورد بار اقداماتی از جمله احیای ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف و سفارش صنایع به رعایت استانداردهای مصرف انرژی تعیین شده توسط سازمان ملی استاندارد آغاز شده است.

رئیس مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران درباره این ماده قانونی اظهار کرد: صنایعی که مصرف گاز آنها بیش از استاندارد مصرف انرژی است، با الگوبرداری از بازار جهانی کربن، باید گواهی بهره وری تهیه و ارائه کنند. شادی گاز خواهند گرفت.

کشفی به طرح های در دست اقدام بهینه سازی در شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین طرح هایی که شرکت ملی گاز ایران در دست اجرا دارد، طرح جایگزینی بخاری های پربازده با بخاری های معمولی کم راندمان است. که در اسفند ماه 1401 به تصویب شورای اقتصاد رسید بازگشت سرمایه این پروژه با تحویل گواهی پس انداز گاز با امکان مذاکره در تبادل انرژی اعلام شد.

وی یادآور شد: با توجه به اتمام مراحل پذیرش گواهینامه صرفه جویی گاز در بورس انرژی، حضور و مشارکت فعال سرمایه گذاران در این طرح ملی وجود دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=206400

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.