افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
7

پاسارگاد شیراز | پایتخت امپراطوری جهان

  • کد خبر : 15821
پاسارگاد شیراز |  پایتخت امپراطوری جهان

پاسارگاد شیراز یکی از سرمایه‌های ارزشمند ایران و محل آرامگاه ابدی کوروش کبیر است. مجموعه پاسارگاد در شمال استان فارس و در دشت حاصلخیز مرغاب قرار دارد. این مجموعه چند سازه ارزشمند است که بازمانده پایتخت سلسله هخامنشیان هستند و توسط گسترش پیدا کرده‌اند. مجموعه پاسارگاد تاریخی متعلق به سه دوره تاریخ، آثار تاریخی قبل […]

پاسارگاد شیراز یکی از سرمایه‌های ارزشمند ایران و محل آرامگاه ابدی کوروش کبیر است. مجموعه پاسارگاد در شمال استان فارس و در دشت حاصلخیز مرغاب قرار دارد. این مجموعه چند سازه ارزشمند است که بازمانده پایتخت سلسله هخامنشیان هستند و توسط گسترش پیدا کرده‌اند. مجموعه پاسارگاد تاریخی متعلق به سه دوره تاریخ، آثار تاریخی قبل از سلسله هخامنشی و دوران هخامنشیان است. اگر چه کوروش برجسته‌ترین جاذبه‌ای است که این مجموعه به حساب، اما سازه‌های تاریخی مانند باغ پادشاهی پاسارگاد، دو، آرامگاه کمبوجیه، کاروانسرای مظفری، آب‌نماهای باغ شاهی و… هم در این مجموعه وجود دارد که ارزشی از پاسارگاد شیراز دارد. برای اینکه با این گنجینه ملی ارزشمند بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با مجرد گ اسمارتک نیوز همراه باشید.

خرید ارزانترین بلیط هواپیما شیراز

معرفی پاسارگاد شیراز

پاسارگاد، پایتخت فرماندهی امپراتوری هخامنشی بود که قرن ششم قبل از میلاد توسط کوروش اولین پادشاه این سلسله بنا شد. معماری باشکوه هنر به کار در مجموعه و باغ‌های پاسارگاد و همچنین کوروش، همگی نمونه‌های بازی از تمدن باستان هستند. دلیل ساخت پاسارگاد در این مکان به درستی مشخص است، اما احتمال می‌رود که نظامی و یا طبیعت و آب وهوای خوب این منطقه بوده است. از آنجایی امپراتوری هخامنشی به تنوع فرهنگ‌ها می‌داد، پاسارگاد نیز نمونه بازی‌های چند فرهنگی در آسیای غربی بود. این مجموعه پاسادر سال ۲۰۰۴ به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تخت جمشید نماد شکوه هخامنشیان

موقعیت جغرافیایی پاسارگاد

قدمت دشت که در ۱۳۰ کیلومتری شمال شهر واقع شده و به وسیله پلوار آبیاری می‌شود، به دوره پارینه سنگی باز می‌گردد. اما قرار گرفتن مجموعه پاسارگاد در این دشت دورافتاده بهترین دلیل سفر به آن است.

آرامگاه کوروش بزرگ

معماری پاسارگاد

در ساخت پاسارگاد، مصالح متفاوتی بکار رفته است از آن جمله می به سنگ، آجر، خشت، سنگ مرمر سیاه وسنگ سفید آهکی و… اشاره کرد. همچنین از چوب برای پوشش سقف استفاده می شود و رنگ آجرهای بکار رفته در این مجموعز نیره. در ادامه، بخش‌های مختلف و جاهای دیدنی پاسارگاد شیراز به تفصیل مورد بررسی قرار گرت.

آرامگاه کوروش بزرگ

آرامگاه کوروش بزرگ

آرامگاه کوروش بزرگ مشهورترین و برجسته ترین بنای پاسارگاد می شود. نزدیک به ۲۵ قرن است که کوروش، اولین پادشاه هخامنشی در این مقبره آرمیده است. این بنای شکل که در ابتدا به مقبره سلیمان شهرت داشت، روی پله قرار گرفته و حدود ۱۲ متر دارد. آرامگاه کوروش تمامی بخش‌های دشتاب قابل توجه است و هر کسی را از ورود به این منطقه جلب می‌کند. آرامگاه کوروش، شباهت زیادی با گور دختر در بوشهر و مقبره‌ای در شهر باستانی ساردیس.

آرامگاه کوروش بزرگ

باغ پادشاهی پاسارگاد

باغ پادشاهی که به نام پردیس کوروش نیز است، یکی از قدیمی‌ترین ایرانیان می‌شود و قرن‌ها به الگویی برای باغ‌سازی ایرانی بود. این باغ توسط کوروش ساخته شده، در مملو از انواع درختان، و پرندگان گوناگون بود و سیستم گردش آب در جوی‌های سنگی آبیاری آبیاری. در دو طرف باغ هم دو کوشک برای استراحت و تماشای باغ تعبیه شده است.

کاخ دروازه پاسارگاد

کاخ دروازه پاسارگاد که در شمال شرقی آرامگاه کوروش قرار دارد، با نام «کاخ ورودی» نیوش شنی شنیش. این کاخ تالار، هشت ستون سنگی داشته و کف کاخ دو لایه سنگفرش دارد. کامل‌ترین نقشی در پاسارگاد باقی مانده، نقش بالداری است که بر درگاه غربی این کاخ حکاکی بر بالای این نقش هم کتیبه‌ای به سه زبان وجود داشت که در حال حاضر اثری از آن به چشم چشم بود.

کاخ بار عام پاسارگاد

این کاخ از دیگر بناهای تاریخی پاسارگاد است و تنها ستون باقی مانده از پاسارگاد را می‌توان در آن پیدا کرد. کاخ باری که بیش از 55 سال قدمت در گذشته محلی برای مهمانان دربار پادشاه بوده و اولین اولین سازمان ملل بوده است که برای بار اندیشه‌های اندیشه‌های والیای انسانی و حقوق بشر بشر در به اشتراک گذاشته شده است. این کاخ در ابتدا هشت ستون داشت که اکنون تنها یک ستون ۱۳ متری از آن به یاددار هدادار ه.

کاخ بار عام پاسارگاد

کاخ اختصاصی پاسارگاد

کاخ اختصاصی نیز در مجموعه پاسارگاد و در فاصله نزدیک به 1.5 کیلومتری آرامگاه کورود. کاخ دروازه دو کوشک، سنگ نگاره انسان بالدار زندان سلیمان در شمال، برج سنگی، آب‌نماهای باغ، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت یا تخت سلیمان واقع بر یک تپه در شمال محوطه، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس بلاغی و مجموعه سلطنتی در مرکز اصلی و… از دیگر بخش های پاسارگاد شیراز هستند.

دسترسی به پاسارگاد شیراز

ساده ترین راه برای بازدید از پاسارگاد، سفر به شیراز با استفاده از هواپیما است. در این، پس از خرید بلیط هواپیما، می‌توانید با تاکسی و جاده اصفهان، خود را سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد برسانید. تصمیم با ماشین شخصی به پاسارگاد سفر، ابتدا از شهر خود سمت شیراز حرکت کنید و با جاده شیراز – اصفهان خود را به سعادت شهر شهر کنید. سپس ۲۰ کیلومتر از این شهر گذر کرده و از طریق جاده فرعی به سمت روستای «مادر سلیمان. از این روستا تا مجموعه تاریخی پاسارگاد حدود 40 کیلومتر فاصله است.

شرایط بازدید از پاسارگاد شیراز

این بنای در تمامی ایام هفته باز است و روزهای ۱۴ خرداد، بهمن، نهم و دهم محرم ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان و ۲۵ امکان بازدید از آن وجود ندارد. همچنین، این مجموعه در روز جمعه الوداع (آخرین جمعه ماه رمضان) تا ساعت ۲:۳۰ تعطیل است. همچنین، نمی دانم که پاسارگاد در 130 شیراز قرار گرفته و فاصله تا با توجه به وضعیت، در عرض 2-1، 5 ساعت طی می شود.

بازدید از پاسارگاد

ساعت بازدید از محوطه جهانی پاسارگاد

فصل بهار و تابستان

ساعت فروش بلیط: ۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰

پایان ساعت بازدید: ۱۹:۳۰

فصل پاییز و زمستان

ساعت فروش بلیط: ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰

پایان ساعت بازدید: ۱۷:۳۰

همچنین قیمت بلیط برای هر گردشگر ایرانی، ۵۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰۰۰ ت.

آدرس پاسارگاد شیراز روی نقشه

بهترین زمان برای بازدید از مجموعه پاسارگاد

بهترین زمان از پاسارگاد ، فصل بهار به نسیم خنک و زیبایی های شیراز در این فصل و برنامه های متنوع در ایام نوروز است. همچنین، شیراز در اردیبهشت عطر و بوی دیگری دارد. بهترین آب و هوای شیراز را در فصل پاییز می‌توانید تجربه کنید. اما از اینکه دلیل سفر ایرانیان به، بازدید از مقبره کوروش، روز هفتم آبان که عنوان روز کوروش کوروش کوروش کوروش شناخته می شود، می شود،،، کوروش کوروش کوروش کوروش کوروش کوروش کوروش کوروش کوروش

پاسارگاد، باارزش‌ترین میراث ماندگار ایرانی

مجموعه تاریخی پاسارگاد، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز و یادآوری تاریخ غنی ایرانزمین است و داستان‌های تاریخ غنی این مرز بوم را برای گردشگران روایت می‌کند. به همین دلیل، بسیاری از مردمی که به سفر می‌شوند، بازدید از مجموعه را در اولویت قرار می‌دهند. در این مطلب هر چیزی را که باید درباره بازدید از پاسارگاد شیراز بدانید، در اخرا میار ش.

آیا تابه‌حال از این مجموعه تاریخی بازدید کرده‌اید؟ به نظر شما کدام یک از بخش‌های پاسارگاد در مقایسه با سایر زیباترها و جذاب‌ترها هستند؟

سوالات متداول درباره پاسارگاد شیراز

دیدنی های پاسارگاد کدامند؟

آرامگاه کوروش، کاخ دروازه پاسارگاد، کاخ عام، آرامگاه کمبوجیه و اختصاصی پاسارگاد از جمله مهم جاهای دیدنی هستند.

پاسارگاد کجای شیراز است؟

مجموعه تاریخی پاسارگاد در سعادت شهر و کیلومتر ۲۰ جاده اصفهان قرار دارد.

پاسارگاد چند کیلومتری شیراز است؟

پاساردگاد تقریا کیلومتر با شیراز فاصله دارد و طی‌کردن در این فاصله ۲-۱ در راه باشید.

نوشته پاسارگاد شیراز | پایتخت امپراطوری جهان اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=15821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.