افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

پاسارگاد، شیراز آدرس دقیق، زمان و هزینه بازدید.

  • کد خبر : 117219
پاسارگاد، شیراز آدرس دقیق، زمان و هزینه بازدید.

پاسارگاد شیراز یکی از سرمایه های ارزشمند ایران و آرامگاه ابدی کوروش کبیر است. مجموعه پاسارگاد در شمال استان فارس و در دشت حاصلخیز مرغاب واقع شده است. این مجموعه عظیم دارای چندین بنای ارزشمند است که بقایای اولین پایتخت سلسله هخامنشی است و توسط کوروش گسترش یافته است. مجموعه پاسارگاد از نظر تاریخی متعلق […]

پاسارگاد شیراز یکی از سرمایه های ارزشمند ایران و آرامگاه ابدی کوروش کبیر است. مجموعه پاسارگاد در شمال استان فارس و در دشت حاصلخیز مرغاب واقع شده است. این مجموعه عظیم دارای چندین بنای ارزشمند است که بقایای اولین پایتخت سلسله هخامنشی است و توسط کوروش گسترش یافته است. مجموعه پاسارگاد از نظر تاریخی متعلق به سه دوره ماقبل تاریخ، آثار تاریخی قبل از سلسله هخامنشیان و دوران هخامنشیان است. اگرچه آرامگاه کوروش برجسته‌ترین جاذبه این مجموعه محسوب می‌شود، اما بناهای تاریخی دیگری مانند باغ پادشاهی پاسارگاد، دو کوشک، مقبره کامبوجیه، کاروانسرای مظفری، فواره‌های باغ شاهی و… در این مجموعه وجود دارد. در این اقامتگاه که ارزش بازدید از پاسارگاد شیراز را دوچندان می کند. برای آشنایی بیشتر با این گنجینه ارزشمند ملی تا پایان این مقاله با مجله گردشگری اسمارتک نیوز همراه باشید.

معرفی پاسارگاد شیراز

پاسارگاد اولین پایتخت امپراتوری هخامنشی بود که در قرن ششم قبل از میلاد توسط کوروش، اولین پادشاه این سلسله ساخته شد. معماری و هنر باشکوه به کار رفته در مجموعه کاخ و باغ پاسارگاد و همچنین آرامگاه کوروش نمونه های برجسته تمدن ایران باستان است. دلیل ساخت مجموعه پاسارگاد در این محل دقیقا مشخص نیست اما شاید به دلایل نظامی یا طبیعت زیبا و آب و هوای خوب این منطقه بوده است. از آنجایی که امپراتوری هخامنشی برای تنوع فرهنگ ها ارزش قائل بود، پاسارگاد نیز نمونه بارز تمدن چند فرهنگی در غرب آسیا بود. این مجموعه پاسدر در سال 1383 به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

موقعیت جغرافیایی پاسارگاد

قدمت دشت پاسارگاد در 130 کیلومتری شمال شهر شیراز و از رودخانه پلوار سیراب می شود که قدمت آن به دوره پارینه سنگی میانی باز می گردد. اما قرار گرفتن اقامتگاه پاسارگاد در این دشت دورافتاده بهترین دلیل برای سفر به آن است.

معماری پاسارگاد

در ساخت بناهای پاسارگاد از مصالح مختلفی مانند سنگ، آجر، خشت خام، مرمر سیاه و سنگ آهک سفید استفاده شده است. همچنین برای پوشش سقف از چوب استفاده شده و رنگ آجرهای به کار رفته در این مجموعه نیز قرمز است. در ادامه قسمت ها و مکان های دیدنی شیراز پاسارگاد به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

آرامگاه کوروش کبیر

آرامگاه کوروش کبیر

آرامگاه کوروش کبیر معروف ترین و برجسته ترین بنای پاسارگاد به شمار می رود. کوروش اولین پادشاه هخامنشی نزدیک به 25 قرن است که در این مقبره آرمیده است. این بنای مکعبی شکل که در ابتدا به عنوان آرامگاه مادر سلیمان شناخته می شد، بر روی شش پله ساخته شده و حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد. آرامگاه کوروش از اقصی نقاط دشت مرغاب دیده می شود و پس از ورود به این منطقه توجه همگان را به خود جلب می کند. آرامگاه کوروش شباهت زیادی به آرامگاه دختری در بوشهر و آرامگاهی در شهر باستانی ساردیس ترکیه دارد.

آرامگاه کوروش کبیر

باغ پادشاهی پاسارگاد

باغ سلطنتی پاسارگاد که به پردیس کوروش نیز معروف است، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی به شمار می‌رود و قرن‌ها الگوی باغ‌سازی ایرانی بوده است. این باغ که توسط کوروش کبیر ساخته شده، روزگاری مملو از انواع درختان، گل ها و پرندگان بوده و با سیستم گردش آب در نهرهای سنگی آبیاری می شده است. در دو طرف باغ دو کلبه برای استراحت و تفکر در باغ وجود دارد.

کاخ دروازه پاسارگاد

کاخ دروازه پاسارگاد که در شمال شرقی آرامگاه کوروش قرار دارد به کاخ ورودی نیز معروف است. این کاخ دارای یک تالار، هشت ستون سنگی و کف کاخ دارای دو لایه سنگفرش است. کامل ترین شکلی که در پاسارگاد به جا مانده، نقش مردی بالدار بر دروازه شمال غربی این کاخ حک شده است و بالای این نقش کتیبه ای به سه زبان وجود دارد که اکنون اثری از آن دیده نمی شود.

کاخ عمومی پاسارگاد

این کاخ از دیگر بناهای تاریخی پاسارگاد شیراز است و تنها ستون باقی مانده از مجموعه پاسارگاد در آن یافت می شود. کاخ عمومی با قدمتی بیش از 2550 سال، زمانی محل پذیرایی از مهمانان دربار پادشاه بوده و به نوعی اولین آیین نامه سازمان ملل است که در آن اندیشه های اصیل انسانیت و حقوق بشر در آن مطرح شده است. برای اولین بار به اشتراک گذاشته شد این کاخ در ابتدا هشت ستون داشت، اما اکنون تنها یک ستون 13 متری از آن باقی مانده است.

کاخ عمومی پاسارگاد

کاخ اختصاصی پاسارگاد

یک کاخ اختصاصی نیز در مجموعه پاسارگاد و در فاصله 1.5 کیلومتری آرامگاه کوروش قرار دارد. کاخ دروازه، دو غرفه، سنگ نگاره های مرد بالدار، زندان سلیمان در شمال منطقه، برج سنگی، فواره های شاهی باغ، آرامگاه کمبوجیه، سازه های دفاعی تل تخت یا تخت سلیمان واقع بر تپه ای در شمال محوطه اصلی، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس، تنگه بلاغی و مجموعه سلطنتی در مرکز محوطه اصلی و… از دیگر نقاط پاسارگاد شیراز هستند.

دسترسی به پاسارگاد شیراز

راحت ترین راه برای بازدید از پاسارگاد، سفر به شیراز با هواپیما است. در این صورت پس از خرید بلیط هواپیما شیراز می توانید با تاکسی یا ماشین از اتوبان اصفهان به سمت شهرک سعادت مرکز شهر پاسارگاد بروید. اگر قصد دارید با ماشین شخصی به پاسارگاد سفر کنید، ابتدا از شهر خود به شیراز بروید و وارد اتوبان شیراز-اصفهان شوید و به شهر سعادت برسید. سپس از 20 کیلومتری این شهر عبور کرده و در جاده فرعی به روستای مادر سلیمان بروید. از این شهرک تا مجموعه تاریخی پاسارگاد تقریبا 40 کیلومتر فاصله است.

شرایط بازدید از پاسارگاد شیراز

این بنای تاریخی همه روزه در هفته باز است و بازدید از آن در روزهای 14 خرداد، 22 بهمن، 9 و 10 محرم، 28 صفر، 21 و 25 رمضان امکان پذیر نیست و همچنین این مجموعه در روزهای جمعه (آخرین) تعطیل است. جمعه ماه مبارک رمضان) تا ساعت 2:30. همچنین بد نیست بدانید پاسارگاد در 130 کیلومتری شیراز قرار دارد و فاصله پاسارگاد تا شیراز بسته به وضعیت ترافیکی بین 2 تا 1.5 ساعت قابل دسترسی است. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، هتل ارگ شیراز یکی از گزینه های خوب پیش روی شماست.

بازدید از پاسارگاد

ساعات بازدید از میراث جهانی پاسارگاد

فصل بهار و تابستان

ساعت فروش بلیت: 8:00 صبح تا 7:00 بعد از ظهر

پایان ساعت بازدید: ۱۹:۳۰

فصل پاییز و زمستان

ساعت فروش بلیت: 8:00 صبح تا 5:00 بعد از ظهر

پایان ساعت بازدید: ۱۷:۳۰

همچنین قیمت بلیط برای هر گردشگر ایرانی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 50000 تومان است.

آدرس پاسارگاد شیراز روی نقشه

بهترین زمان برای بازدید از پاسارگاد

بهترین زمان سفر به پاسارگاد به دلیل نسیم خنک و زیبایی های طبیعی شیراز در این فصل و برنامه های متنوع در ایام نوروز است. همچنین شیراز در اردیبهشت عطر و بوی متفاوتی دارد. بهترین آب و هوای شیراز را در پاییز می توانید تجربه کنید. اما از آنجایی که دلیل سفر بسیاری از ایرانیان به پاسارگاد زیارت آرامگاه کوروش است. در روز هفتم آبان ماه که به «روز کوروش» معروف است، افراد زیادی به پاسارگاد سفر می کنند و تمامی هتل های شیراز رزرو می شوند.

پاسارگاد ارزشمندترین میراث ماندگار ایرانی

مجموعه تاریخی پاسارگاد همچون آرامگاه حافظ شیرازی یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز. و یادآور شکوه تاریخ غنی ایران است و داستان های جذابی از تاریخ غنی این مرز و بوم را برای گردشگران بیان می کند. به همین دلیل بسیاری از مسافرانی که به شیراز سفر می کنند، بازدید از این اقامتگاه را در اولویت قرار می دهند. در این مقاله هر آنچه که در مورد بازدید از پاسارگاد شیراز باید بدانید را در اختیار شما قرار می دهیم.

آیا تا به حال از این مجموعه تاریخی دیدن کرده اید؟ به نظر شما کدام قسمت از پاسارگاد زیباتر و جذابتر از بقیه است؟

سوالات متداول پاسارگاد شیراز

مهم ترین مکان های پاسارگاد کدامند؟

آرامگاه کوروش کبیر، کاخ دروازه پاسارگاد، کاخ بار ژنرال، مقبره کامبوجیه و کاخ اختصاصی پاسارگاد از مهم‌ترین مکان‌های پاسارگاد هستند.

پاسارگاد شیراز کجاست؟

مجموعه تاریخی پاسارگاد در سعادت شهر و در 20 کیلومتری بزرگراه اصفهان واقع شده است.

از پاسارگاد تا شیراز چند کیلومتر فاصله است؟

پاساردگاد تغاریا 130 کیلومتر با شیراز فاصله دارد و برای پیمودن این مسافت باید 2 تا 1.5 کیلومتر طی کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=117219

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.